dgdfg
Wanneer je de tools van e-mailmarketing en de mogelijkheden die daarachter liggen al kent, is het tijd om het eerste bericht te schrijven. Deze uitdaging vereist de juiste voorbereiding, tenslotte hangt het ervan af of de ontvangers verdere e-mails willen ontvangen en lezen. Vandaag leer je hoe je een nieuwsbrief kunt maken en hoe je de juiste inhoud kiest om het gewenste effect te bereiken.
Hoe maak je een nieuwsbrief – inhoudsopgave :
- Denk na voordat je schrijft
- Een paar woorden over… woorden
- Call to action – de magie van één spreuk
- Een nieuwsbrief maken – stap voor stap
Wil je e-mails naar klanten sturen maar weet je niet waar je moet beginnen? Lees hoe je een nieuwsbrief kunt maken die zowel interessant als effectief is.
Denk na voordat je schrijft
Op de golf van enthousiasme en de drang om te handelen willen we graag in een paar minuten een e-mail naar onze database van contacten schrijven en meteen een geweldige respons verwachten. Helaas is het niet zo eenvoudig – voordat je het eerste woord schrijft, moet je goed nadenken over wat je in zo’n e-mail wilt opnemen en waarom je het wilt verzenden. Om de planning van de boodschap te verbeteren, is het de moeite waard om jezelf een paar leidende vragen te stellen:
Wat is het doel dat ik wil bereiken door een specifiek bericht te verzenden?
Dit is het startpunt voor elke nieuwsbrief. Denk na over wat je echt belangrijk vindt. Wil je klanten op de hoogte stellen van een nieuw aanbod? Ze aanmoedigen om een specifieke pagina te bezoeken? Informeren over een nieuw product? Gratis inhoud aanbieden over een bepaald onderwerp? Het bepalen van het doel aan het begin zal het veel gemakkelijker maken om later de tekst en visuele elementen te kiezen.
Welke inhoud zou mijn klanten kunnen interesseren?
Nu er een doel is vastgesteld, is het tijd om de juiste middelen te vinden om het te bereiken. Wat trekt de aandacht van je klanten? Wat is belangrijk voor hen? Als je nieuwsbrief inhoud bevat of verwijst naar inhoud die relevant is voor de ontvanger (bijv. laat zien hoe je een specifiek probleem met je product of dienst kunt oplossen), vergroot je de kans dat de ontvanger de e-mail opent, deze in zijn geheel leest en de verwachte actie onderneemt.
Wat heb je nodig om een visueel aantrekkelijke en informatieve boodschap te creëren?
Er is geen universeel recept voor een goede nieuwsbrief, maar je kunt een handvol bewezen ingrediënten gebruiken die, in de juiste verhoudingen, het juiste effect zullen opleveren. Denk na over wat je wilt presenteren, zal het voor de ontvanger leesbaarder zijn als tekst of graphics, of misschien meer visueel zoals een video.
Als je een externe website wilt targeten, denk dan aan een knop in je nieuwsbrief en een relevante boodschap daarop, dat wil zeggen een call to action. Het kan blijken dat een bijpassende landingspagina, een externe website gericht op een enkel doel, nuttig zal zijn voor je nieuwsbrief – daarover zal ik meer schrijven in een van de volgende artikelen. Laten we ondertussen focussen op de inhoud, de tekst zelf.
Een paar woorden over… woorden
Hoe belangrijk het visuele aspect van de boodschap ook is, de tekst blijft de primaire informatiebron in de nieuwsbrief. Het is de moeite waard om er voldoende tijd en concentratie aan te besteden. Waar moet je op letten tijdens het schrijven?
Allereerst, duidelijkheid en transparantie. Bij het schrijven van een reclameboodschap vertellen we een verhaal dat de lezer zo moet interesseren dat hij op het juiste moment wil deelnemen door de actie uit te voeren die de auteur heeft voorzien, zoals het klikken op een link. Zorg er daarom voor dat alle elementen van je verhaal op elkaar aansluiten en dat de ontvanger niet verdwaalt tijdens het lezen.
Let vooral op je woordkeuze. Vermijd het gebruik van jargon of professionele termen waar het niet nodig is – vooral als je een klant target die niet hoeft te weten hoe je producten of diensten achter de schermen werken. Stel je bij het schrijven voor dat je met je klant praat. Gebruik vrij korte, precieze zinnen en zinnen die gemakkelijk te begrijpen zijn.
Call to action – de magie van één spreuk
Ik breng dit nu ter sprake, maar dat betekent niet dat het minder belangrijk is dan de andere elementen van de nieuwsbrief. Ik zou zelfs zeggen dat de planning van de inhoud van de boodschap moet beginnen met de call to action. Het is een korte slogan die een specifiek gedrag bij de ontvanger moet uitlokken, bijvoorbeeld het bekijken van bepaalde inhoud of deelname aan een wedstrijd.
De slogan moet kort en precies zijn, dus vergeet de mysterieuze “Meer” of “Volgende”. Wees specifiek. Wat gebeurt er als de ontvanger op de knop klikt? Ziet hij nieuwe producten? Vergelijkt hij aanbiedingen? Downloadt hij gratis inhoud? Kijkt hij een video? Niets staat in de weg om het een call to action te maken: “Bekijk de video”, “Download tutorial”, “Bekijk aanbod”. Op deze manier weet de ontvanger wat hij kan verwachten en kan hij met interesse naar de volgende pagina gaan.
Een nieuwsbrief maken – stap voor stap
Als je al een doel en de middelen hebt om het uit te drukken – is het tijd om te beginnen met schrijven. Het is een fluitje van een cent – zeggen degenen die schrijven hun ding vinden. En als je daar niet een van bent, maak je geen zorgen, je kunt het doen door deze stappen te volgen.
Maak een plan voor de tekst zelf met drie elementen: inleiding, hoofdtekst, conclusie. Het eerste deel introduceert de ontvanger in het onderwerp van de nieuwsbrief, het tweede bevat meer gedetailleerde informatie, en het derde spoort aan tot een vooraf bepaalde actie. Dit is een bewezen recept voor een duidelijke en effectieve tekst.
Voeg andere elementen toe aan het inhoudsplan, bijvoorbeeld graphics, links, video’s, knoppen. Zorg ervoor dat ze samen met de tekst een samenhangend geheel vormen en elkaar aanvullen. Schrijf de eerste versie van je tekst, pas de taal van je nieuwsbrief aan aan de stijl die je publiek met jou associeert. Als je een advocatenkantoor runt en formele communicatie onderhoudt, houd je aan die stijl. Als je daarentegen een minder formeel bedrijf runt en meer casual met je klanten communiceert, is er geen reden om deze stijl te veranderen.
Zorg ervoor dat de elementen van je boodschap zijn gerangschikt. De tekst moet op een achtergrond staan die het lezen niet moeilijk maakt. Graphics en video’s moeten in de juiste grootte en kwaliteit worden weergegeven om het bekijken ervan een plezier te maken. Let op de juiste grootte van de knop die naar de externe pagina leidt en de juiste call to action boodschap.
Stuur de nieuwsbrief niet meteen – wacht minstens een paar uur, en bij voorkeur een dag als je kunt. Ga na die tijd alles nog eens door en lees het opnieuw. Je zult zeker plekken opmerken die correcties en wijzigingen nodig hebben, kansen om de tekst in te korten of belangrijke informatie toe te voegen. Dit is volkomen normaal – goede teksten hebben tijd nodig om te schrijven en de eerste versie is zelden de beste.
Voordat je een nieuwsbrief naar je contactlijst verzendt, stuur een test-e-mail naar je account. Controleer of alle elementen correct worden weergegeven en of de links werken en naar de juiste pagina’s leiden. Maak indien nodig correcties, test opnieuw en stuur het pas daarna naar je ontvangers.
Voordat je het verzendt, zorg ervoor dat je boodschap geen kleine fouten bevat zoals verplaatste graphics. Controleer ook dubbel op: duidelijkheid, aantrekkelijke graphics en precieze boodschappen.
Ik hoop dat deze korte gids je vertrouwen zal geven bij het schrijven van toekomstige nieuwsbrieven. Het zou met elk volgend bericht gemakkelijker moeten worden – niet alleen omdat oefening kunst baart, maar ook omdat je de voorkeuren van je publiek beter leert kennen. Hun reacties op specifieke inhoud zullen het voor jou gemakkelijker maken om effectievere e-mails te creëren.
Lees ook ons artikel over 5 nieuwsbriefdetails die echt een verschil maken en sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Auteur: Kasia Kramnik – is een specialist in sociale media en contentmarketing. In haar werk combineert ze haar passie voor schrijven, communicatie en nieuwe media. Ze houdt van diversiteit, wat te zien is in het portfolio van de merken waarvoor ze heeft gewerkt – van marketing en sociale media tot de farmaceutische en cosmetica-industrie. Privé is ze een fan van goede cinema en fictie, een enthousiasteling van dans en visuele kunsten.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.