In het tijdperk van digitalisering en de snelle ontwikkeling van nieuwe technologieën, evolueert de manier waarop mensen werken en worden ze gedwongen nieuwe competenties en vaardigheden te verwerven. Werkgevers zijn, om een concurrentievoordeel op de markt te behouden, gedwongen hun personeel flexibel te beheren als het gaat om hun continue training en ontwikkeling. Hulpmiddelen die dit proces ondersteunen, zijn populaire vormen van omscholing, het verbeteren van competenties en het overdragen van vaardigheden zoals reskilling, upskilling en cross-skilling.
Reskilling vindt plaats wanneer een werknemer een nieuwe functie moet aannemen of de aard van het werk moet veranderen. Het is het proces van het verwerven van nieuwe competenties en praktische vaardigheden, anders dan die al bezeten worden, om een nieuwe professionele rol aan te nemen en de sector van werking te veranderen. Het is een reactie op dynamische veranderingen op de arbeidsmarkt en de veranderende omgeving.
Reskilling is een element van reboarding binnen een organisatie dat ervoor moet zorgen dat vaardigheden worden verworven die de uitvoering van nieuwe taken mogelijk maken. De effectiviteit van reskilling wordt bepaald door de manier waarop het proces wordt geïmplementeerd, wat op een doordachte manier moet worden ontwikkeld. De meest effectieve vormen van onderwijs in dit geval zijn:
Upskilling is het proces van het upgraden of ontwikkelen van je bestaande kwalificaties en vaardigheden binnen je huidige rol of verticale promotie, om je aan te passen aan nieuwe vereisten en de situatie op de arbeidsmarkt. Het is de reactie op de ontwikkeling van nieuwe technologieën. De meest populaire hulpmiddelen die bij upskilling worden gebruikt, zijn:
Cross-skilling (ook wel cross-training genoemd) is vergelijkbaar met reskilling omdat het gaat om het verwerven van nieuwe vaardigheden. In dit geval worden de nieuwe competenties echter gebruikt voor werkverrijking, niet voor omscholing naar een nieuwe functie. Bijvoorbeeld, een groene architect leert nieuwe bestelsoftware die efficiënte en uitgebreide klantenservice mogelijk maakt.
Het is belangrijk dat de werknemers die aan dit proces deelnemen niet alleen expertise verwerven, maar ook in staat zijn om de resultaten van hun werk te zien en conclusies voor de toekomst te trekken. Het verwerven van nieuwe competenties maakt het mogelijk om programma’s voor jobrotatie te implementeren, dat wil zeggen het verplaatsen van werknemers tussen functies binnen een organisatie.
Voordelen voor de organisatie:
Voordelen voor werknemers
Met de toenemende globalisering, de evolutie van industrieën, markten en bedrijfspraktijken, blijven de competenties en kennis van werknemers de basis van innovatie voor bedrijven en zijn ze het startpunt voor een versterkte en stabiele positie op de markt.
Lees ook: 2 talentmanagementmodellen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Trends in public relations fluctueren. Temidden van de oceanen van data die onze moderne gedigitaliseerde…
Het is algemeen bekend dat de PrestaShop-webwinkel gratis is, maar sommige elementen vereisen extra betalingen,…
Hoe bereiken we nieuwe gebruikers? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat een…
Globale inkoop is een bekende zakelijke oplossing. De huidige marktomstandigheden, globalisering en toenemende klantverwachtingen dwingen…
Hou je ervan om GIFs online te vinden en te delen? Leer hoe je in…
Denk je erover na om een bedrijf te starten, maar ben je verdwaald in het…