In het tijdperk van digitalisering en de snelle ontwikkeling van nieuwe technologieën, evolueert de manier waarop mensen werken en worden ze gedwongen nieuwe competenties en vaardigheden te verwerven. Werkgevers zijn, om een concurrentievoordeel op de markt te behouden, gedwongen hun personeel flexibel te beheren als het gaat om hun continue training en ontwikkeling. Hulpmiddelen die dit proces ondersteunen, zijn populaire vormen van omscholing, het verbeteren van competenties en het overdragen van vaardigheden zoals reskilling, upskilling en cross-skilling.
De voordelen van reskilling, upskilling en cross-skilling – inhoudsopgave:
- Reskilling
- Upskilling
- Cross-skilling
- Voordelen van reskilling, upskilling en cross-skilling
- Samenvatting
Reskilling
Reskilling vindt plaats wanneer een werknemer een nieuwe functie moet aannemen of de aard van het werk moet veranderen. Het is het proces van het verwerven van nieuwe competenties en praktische vaardigheden, anders dan die al bezeten worden, om een nieuwe professionele rol aan te nemen en de sector van werking te veranderen. Het is een reactie op dynamische veranderingen op de arbeidsmarkt en de veranderende omgeving.
Reskilling is een element van reboarding binnen een organisatie dat ervoor moet zorgen dat vaardigheden worden verworven die de uitvoering van nieuwe taken mogelijk maken. De effectiviteit van reskilling wordt bepaald door de manier waarop het proces wordt geïmplementeerd, wat op een doordachte manier moet worden ontwikkeld. De meest effectieve vormen van onderwijs in dit geval zijn:
- Online training cursussen – cursussen, workshops, seminars die op elk moment en op elke plaats beschikbaar zijn, waarvan de inhoud is georganiseerd in modules. Ze kunnen video’s, afbeeldingen, teksten en hyperlinks bevatten. Je kunt ze delen via een link of e-mailuitnodiging.
- Coaching sessies – één-op-één bijeenkomsten waarin actuele problemen en potentiële moeilijkheden worden besproken, een diagnose van de omgeving wordt gesteld, analyse van mogelijke situaties en scenario’s wordt gemaakt en, bovenal, leerbehoeften en doelen worden geïdentificeerd.
- Tests – ze controleren het niveau van verworven kennis.
- Praktische training cursussen – ze concentreren zich op de individuele behoeften van werknemers en zijn gericht op het verwerven van nieuwe praktische vaardigheden.
- Tutorials – ze geven kennis “stap voor stap” op een toegankelijke manier en leren door middel van voorbeelden.
- Microsoft Whiteboard – een digitaal platform waar je ideeën, notities, oplossingen in welke vorm dan ook kunt plaatsen. Dit stelt je in staat om samen te werken met je team en ideeën te brainstormen.
Upskilling
Upskilling is het proces van het upgraden of ontwikkelen van je bestaande kwalificaties en vaardigheden binnen je huidige rol of verticale promotie, om je aan te passen aan nieuwe vereisten en de situatie op de arbeidsmarkt. Het is de reactie op de ontwikkeling van nieuwe technologieën. De meest populaire hulpmiddelen die bij upskilling worden gebruikt, zijn:
- 360-graden feedback – een proces waarin werknemers feedback krijgen van hun collega’s, klanten en zakenpartners.
- In-house leren – korte trainingssessies die binnen de organisatie worden gegeven. Werknemers delen hun kennis via de cloud, waar ze hun notities en praktische oplossingen plaatsen. Dit soort kennisbasis is beschikbaar voor alle werknemers van het bedrijf.
- Digitale online bibliotheek – een digitale educatieve bron die online beschikbaar is voor alle werknemers en werkt in de cloud.
- E-learning en digitale leerplatformen – korte online lessen die zich op één onderwerp richten.
Cross-skilling
Cross-skilling (ook wel cross-training genoemd) is vergelijkbaar met reskilling omdat het gaat om het verwerven van nieuwe vaardigheden. In dit geval worden de nieuwe competenties echter gebruikt voor werkverrijking, niet voor omscholing naar een nieuwe functie. Bijvoorbeeld, een groene architect leert nieuwe bestelsoftware die efficiënte en uitgebreide klantenservice mogelijk maakt.
Het is belangrijk dat de werknemers die aan dit proces deelnemen niet alleen expertise verwerven, maar ook in staat zijn om de resultaten van hun werk te zien en conclusies voor de toekomst te trekken. Het verwerven van nieuwe competenties maakt het mogelijk om programma’s voor jobrotatie te implementeren, dat wil zeggen het verplaatsen van werknemers tussen functies binnen een organisatie.
Voordelen van reskilling, upskilling en cross-skilling
Voordelen voor de organisatie:
- verlagen van wervings- en verloopkosten
- versterken van werknemersloyaliteit
- verhogen van betrokkenheid bij het werk en ondersteunen van creativiteit
- gebruik maken van en werken met moderne tools
- hogere efficiëntie van het werk
Voordelen voor werknemers
- duidelijke loopbaanontwikkeling en werkzekerheid
- toegenomen kennis en vaardigheden
- gevarieerde taken verminderen de eentonigheid van het werk
- opbouwen van sterke werkrelaties, betere werksfeer
- verlagen van het risico op baanverlies
Samenvatting
Met de toenemende globalisering, de evolutie van industrieën, markten en bedrijfspraktijken, blijven de competenties en kennis van werknemers de basis van innovatie voor bedrijven en zijn ze het startpunt voor een versterkte en stabiele positie op de markt.
Lees ook: 2 talentmanagementmodellen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.