Schaalbaarheid is een kans voor zakelijke groei. Het is vooral belangrijk wanneer een bedrijf besluit om over de grenzen heen te handelen, wat het opent voor nieuwe markten en nieuwe consumenten. Wat moet je weten over schaalbaarheid in het bedrijfsleven en de impact ervan op de verkoop buiten je land?
Schaalbaarheid is het vermogen om een systeem verder uit te breiden of te verkleinen. De term werd oorspronkelijk gebruikt om computerprogramma’s te beschrijven, maar wordt nu ook veel gebruikt in de zakenwereld. Om succesvol te zijn, moet een bedrijf in staat zijn om vrij te groeien op veel niveaus.
Over het algemeen is schaling het voorbereiden van een bedrijf op een manier die een soepele en dynamische groei zonder obstakels mogelijk maakt en ondersteunt. Wat hier belangrijk is, is het kiezen van de juiste menselijke of systeembronnen, evenals het ontwikkelen en implementeren van de juiste bedrijfsprocessen.
Het schalen van het bedrijf betekent het verhogen van de omzet van het bedrijf zonder de basis operationele kosten, voornamelijk vaste kosten, te verhogen. Er moet alles aan gedaan worden om ervoor te zorgen dat investeringen, zoals marketingactiviteiten, zich vertalen in daadwerkelijke winsten. Houd er rekening mee dat het bedrijf in staat moet zijn om nieuwe klanten met de hoogst mogelijke kwaliteit te bedienen.
Opschalen vereist niet altijd het aannemen van nieuwe werknemers of het verhogen van uitgaven. Opschalen houdt meestal in dat er nieuwe producten of diensten worden geïntroduceerd die de interesse van klanten wekken. Het automatiseren van processen brengt ook veel voordelen met zich mee.
Bij het beschrijven van schaalbaarheid wordt het concept van operationele hefboom gebruikt. Dit is een effect dat de veranderingen in operationele winst weerspiegelt die worden veroorzaakt door een andere, over het algemeen grotere verkoopvolume. Kortom, de winsten zullen toenemen naarmate de omzet toeneemt.
De sterkte van de operationele hefboom hangt af van de structuur van vaste en variabele kosten. Vaste kosten blijven op een vergelijkbaar niveau, ongeacht het verkoopvolume. Variabele kosten daarentegen zijn direct gerelateerd aan de omzet die wordt gegenereerd uit de verkoop van goederen of diensten.
Elke stijging van de omzet brengt een stijging van de variabele kosten met zich mee. Hoe groter het aandeel van de vaste kosten in de totale kostenstructuur, hoe groter de sterkte van de operationele hefboom. Zodra het zogenaamde break-evenpunt (de omzet is voldoende om de vaste en variabele kosten te dekken) is overschreden, beginnen de winsten zeer snel te stijgen.
Schaalbaarheid in het bedrijfsleven wordt beïnvloed door verschillende variabelen, zowel intern als extern. De eerste interne factor omvat de bedrijfsontwikkelingsstrategie die de managers hebben gekozen. Zelfgefinancierde bedrijven ontwikkelen zich langzamer dan bedrijven die door externe investeerders worden gefinancierd.
Ook het type industrie waarin je opereert is belangrijk. De tools die je gebruikt zijn ook van belang, bijvoorbeeld nieuwe technologieën bieden veel meer mogelijkheden. Het schalen van een bedrijf is een grote kans, maar het kan veel veranderingen voor het bedrijf met zich meebrengen.
Externe factoren hebben te maken met de grootte van de doelmarkt – bedrijven die opereren in kleine, opkomende markten hebben een goede kans op snelle groei. Concurrentie is ook belangrijk – wanneer deze op een hoog niveau is, moet dit het bedrijf aanzetten tot het nemen van maatregelen die het onderscheiden van andere bedrijven met een vergelijkbaar profiel.
Steeds meer ondernemers besluiten hun bedrijven over de grenzen heen uit te breiden. Dit is een uitstekende kans om de winst te verhogen door nieuwe klanten te bereiken. Je bedrijf moet schaalbaar zijn, niet alleen in termen van de organisatie zelf, maar ook in termen van klanten. Wanneer je nieuwe markten betreedt, krijgt je online winkel veel meer gebruikers, dus het vereist verbeteringen of nieuwe functionaliteiten. In dit geval is optimale schaalbaarheid van het systeem essentieel.
Schaalbaarheid van een systeem of applicatie is het vermogen van een site om te groeien en de toegenomen vraag te beheren. Een dergelijk platform kan gemakkelijk worden aangepast aan veranderende consumentenvereisten. Het moet efficiënt zijn, zelfs bij hogere operationele eisen. De site moet voorbereid zijn op een verhoogde gegevensverwerking.
Hoe verhoog je de schaalbaarheid van het systeem? Vraag jezelf af wat je specifiek wilt bereiken. De volgende stap is meestal een audit. Specialisten controleren welke bugs de site vertragen en welke andere elementen de ontwikkeling van het platform tegenhouden.
Zodra de fouten in de broncode zijn verholpen, is de online winkel in staat om aanzienlijk meer gebruikers uit andere markten te huisvesten. Verbeterde prestaties hebben een grote invloed op de behaalde winsten.
Lees ook:Wat is een e-commerce strategie?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Elk Scrum-artikel creëert een bepaalde verplichting van het Scrum-team. Het Productdoel, Sprintdoel en de Definitie…
Naam, logo en slogan vormen de “heilige drie-eenheid” van merkidentiteit. Dit zijn de elementen die…
Wat zijn offshoring en inshoring? Dynamische veranderingen in de wereldeconomie en globaliseringsprocessen beïnvloeden de werking…
Teamleiders worden meestal (of zouden in ieder geval moeten worden) mensen met uitzonderlijke vaardigheden -…
Dit is deel 7 van de JavaScript blogpostserie die je van beginner naar gevorderd zal…
Wat is Agile? Hoe gebruik je de Agile-methodologie voor freelanceprojecten? Lees het artikel om meer…