Het starten van je eigen bedrijf brengt veel kosten met zich mee. Het is een goed idee om de kosten al te berekenen voordat de startup wordt gelanceerd, zodat je je er goed op kunt voorbereiden. Je moet alle uitgaven optellen om een volledig financieel overzicht te krijgen. Hoe bereken je de opstartkosten?
Het berekenen van de initiële kosten van de startup stelt de ondernemer in staat om het bedrijf veilig te lanceren en onaangename verrassingen te vermijden. Dit is echter een moeilijke taak, omdat het gemakkelijk is om de cijfers kwijt te raken. Om problemen met de liquiditeit te voorkomen, is het de moeite waard om je inkomsten en uitgaven vanaf het begin te plannen, zodat je je kunt concentreren op de ontwikkeling van het bedrijf en in de toekomst de benodigde middelen van investeerders kunt verkrijgen.
Weten hoeveel het je kost om een startup te lanceren, maakt de planning veel minder gecompliceerd. Het wordt ook gemakkelijker om financiering aan te vragen bij verschillende instellingen (zoals de lening van de Small Business Administration) en om investeerders te vinden.
Het berekenen van de opstartkosten vereist het analyseren van verschillende aspecten van een dergelijke organisatie. Uiteindelijk moeten natuurlijk alle kosten worden opgeteld. Om dit te doen, moet je de kosten bepalen die verband houden met verschillende gebieden van de werking van de startup. In de volgende sectie hebben we de belangrijkste punten verzameld die in dit proces in overweging moeten worden genomen.
Je moet beginnen met het opschrijven van de uitgaven die je al hebt gedaan in verband met je geplande startup en die kunnen ontstaan zodra het bedrijf operationeel wordt, bijvoorbeeld registratiekosten of bedrijfslicenties (bijvoorbeeld die vereist zijn in sommige Amerikaanse staten).
De meest voorkomende kosten zijn gerelateerd aan de aankoop of huur van verschillende soorten apparatuur (computers, smartphones, auto’s). Geen modern bedrijf kan ook zonder andere benodigdheden (bijvoorbeeld printerpapier, inkt, pennen, paperclips). Het is soms ook nodig om de ondersteuning van een adviseur of consultant in te schakelen, vooral in de beginfase van de ontwikkeling.
Uiteraard moeten ook de loonkosten en uitgaven met betrekking tot mogelijke werknemersverzekeringen op je lijst staan. Een startup moet ergens opereren en heeft daarom voldoende ruimte nodig. Meestal moet deze worden gehuurd, wat verdere kosten met zich meebrengt.
Als je startup producten verkoopt, zullen er ook opslagkosten zijn. In veel gevallen kun je niet zonder de hulp van een advocaat, dus zo’n vergoeding moet ook aan de opstartkosten worden toegevoegd. Vergeet niet de kosten voor het lanceren van een website (tegenwoordig is het moeilijk om zonder te doen), het salaris van de accountant en belastingen.
Zodra je een lijst van kosten en zakelijke behoeften hebt gemaakt, moet je ook het bedrag van de uitgaven voor elk item schatten. Vergeet niet de bedragen te verifiëren. Dit zal vaak vereisen dat je contact opneemt met verschillende staatsinstellingen, leveranciers en andere entiteiten die je de nodige informatie kunnen geven of een specifieke schatting voor je kunnen maken.
Geschatte kosten moeten worden verdeeld in eenmalige kosten en doorlopende kosten. Eenmalige kosten kunnen omvatten:
Doorlopende kosten kunnen omvatten:
In elke fase van de ontwikkeling van een bedrijf, en vooral aan het begin, is het noodzakelijk om een zogenaamde financiële buffer te hebben. Helaas komt het vaak voor dat onverwachte uitgaven ontstaan en dat je deze ook moet dekken. Daarom moet je wat financiële middelen in reserve hebben. Op deze manier zal de liquiditeit en geloofwaardigheid van de startup niet in gevaar komen.
Dankzij het berekenen van de opstartkosten zelfs voordat je je bedrijf lanceert, weet je welke uitgaven je moet voorbereiden. Dit zal de liquiditeit van het bedrijf waarborgen en zelfs het gemakkelijker maken om kosten te optimaliseren. Dergelijke berekeningen moeten complex zijn, dat wil zeggen, alle bedrijfsactiviteiten dekken.
Lees ook: 7 startuprollen uitgelegd.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Hoe IT-professionals te werven? Hoe je je op dit proces kunt voorbereiden? Technische werving is…
Eigenaarschap mentaliteit – weet je hoe je dit binnen je team kunt creëren? In de…
Wie is een onboarding specialist? Onboarding is een van de instrumenten van human resource management.…
Hoewel het misschien lijkt alsof crowdfunding en crowdlending dezelfde concepten zijn, worden ze vaak door…
Is het mogelijk om een succesvolle startup te creëren door freelancers in te huren? Ja,…
Grote en middelgrote bedrijven met een toegewijd HR-departement, naast het aannemen van HR-specialisten, stellen ook…