Voorbeelden van guerrillamarketing – topideeën voor kleine bedrijven

Zoals je kunt zien aan de volgende voorbeelden van guerrillamarketing, kan een creatief idee meer commercieel succes opleveren dan een indrukwekkend advertentiebudget. Het is een ideaal hulpmiddel voor kleinere bedrijven of voor bedrijven die net de markt betreden. De eigenaren van dergelijke bedrijven kunnen het zich vaak niet veroorloven om grote bedragen aan marketingactiviteiten uit te geven. Innovatie, een element van verrassing en het verlaten van de gebaande paden – dit zijn de kenmerken van guerrillamarketing die je kunt gebruiken om nieuwe merkklanten te winnen.

Voorbeelden van guerrillamarketing – de inhoud van het artikel:

  1. Guerrillamarketing – wat is het en hoe werkt het?
  2. Voorbeelden van guerrillamarketing
  3. Inspiratie en hulpmiddelen die je in jouw branche kunt gebruiken
  4. Samenvatting

Guerrillamarketing – wat is het en hoe werkt het?

Guerrillamarketing wordt voornamelijk gebruikt in grote stedelijke gebieden. We leven in tijden van voortdurend zeurende reclame, waardoor onze hersenen er simpelweg immuun voor zijn geworden. Guerrillamarketing is een antwoord op de uitdagingen van de veranderende wereld. Het neemt een onconventionele benadering die geen groot budget vereist. Daarom is dit type reclame voornamelijk gericht op kleine bedrijven die een beperkt marketingbudget hebben.

De belangrijkste taak van guerrillamarketing is om de winst te maximaliseren met minimale inspanning.

De voordelen van guerrillamarketing worden tegenwoordig ook gewaardeerd door grote, bekende bedrijven die het enorme creatieve potentieel ervan zien. Kijk naar de volgende voorbeelden van hoe bedrijven guerrillamarketing hebben toegepast om met hun doelgroepen te communiceren en overweeg hoe je ze in jouw bedrijf kunt toepassen.

Leer meer over guerrillamarketing in het artikel: Guerrillamarketing – een goedkope manier om nieuwe doelgroepen aan te trekken.

Voorbeelden van guerrillamarketing

Bij het creëren van guerrillamarketinginhoud zijn er niet veel regels of beperkingen. Aan de ene kant is het handig, maar aan de andere kant kan het problematisch zijn om ze aan jouw bedrijfsactiviteiten aan te passen. De basispremisse van guerrillamarketing is om maximale resultaten te behalen met minimale inspanning. Dit betekent niet dat deze activiteiten eenvoudig zijn. Succesvolle guerrillamarketing vereist grote waakzaamheid, uitstekende kennis van de doelgroep en een grote dosis creativiteit.

Het verzekeringsbedrijf KarstadtQuelle kwam met zo’n idee door de tandheelkundige implantatendienst te promoten in een bowlingbaan.

Het potentieel van niet-standaard reclame ligt ook in het gebruik van ongebruikelijke media. Tijdens campagnes zijn bedrijven steeds bereid om stedelijke oppervlakken te exploiteren, die ze slim in hun reclame verwerken. Neem de theereus Lipton, die zijn product in Egypte promootte door hagen in de vorm van kopjes gevuld met groene thee te snoeien.

Een andere slimme, verrassende en relatief goedkope marketingtruc is het verkennen van het potentieel van giveaways, promotionele gadgets die je aan je ontvangers zult uitdelen. Kleine snuisterijen zijn iets waar mensen dol op zijn. Een bedrijf genaamd GNC Live Well, dat supplementen maakt om je te helpen inpakken, kwam met een eenvoudige maar effectieve boodschap. Het omvat een zakje met hun aankopen om de effecten van het gebruik van het product te illustreren. Zelfs kleine cadeaus maken mensen blij en laten een goede indruk achter, om nog maar te zwijgen van de blijvende herinnering die verbonden is met dit kleine gadget met jouw logo.

Inspiratie en hulpmiddelen die je in jouw branche kunt gebruiken

De bovenstaande voorbeelden van guerrillamarketing laten zien hoe grote bedrijven deze strategieën in hun voordeel hebben toegepast. Laten we ons nu richten op hoe je deze methoden kunt vertalen naar jouw kleine bedrijf. Als je merkt dat het moment perfect is om zo’n actie uit te voeren, kun je succes verwachten – de klant zal je opmerken.

Tegenwoordig moeten jouw klanten je in de eerste plaats opmerken. Zo weten en herkennen ze dat jouw bedrijf bestaat. Een slim idee om je te onderscheiden van de concurrentie wanneer je geen groot budget hebt, is om het juiste moment voor een promotionele actie te grijpen. Als je een winkel, salon of boetiek hebt, kun je een feestje organiseren om bijvoorbeeld Kinderdag te vieren. Dit is het perfecte moment om hele gezinnen met kinderen in jouw ruimte uit te nodigen. Alles wat je hoeft te doen, is spelletjes en activiteiten voor de jongsten aan te bieden en ballonnen uit te delen. Hoe kun je hiervan profiteren?

Ten eerste zullen ontvangers je opmerken, en dat is al winst. Bovendien kun je tijdens het evenement een wedstrijd organiseren en mensen vragen om een foto te plaatsen met een specifieke hashtag of hen vragen om een tekening in te vullen en hun e-mailadressen te geven of klantenkaarten uit te delen. Wanneer mensen een kans zien om een prijs te winnen, zullen ze graag deelnemen aan dergelijke acties, en je zult gegevens van potentiële klanten en een nieuw publiek op sociale media verkrijgen.

Een andere manier om een gemeenschap op te bouwen, is om je publiek te betrekken bij verschillende activiteiten. Regel een plek op jouw terrein waar jouw logo zichtbaar is en bied jouw klanten aan dat ze voor elke publicatie met een geschikte hashtag een korting krijgen bij het winkelen of het gebruik van jouw diensten.

Samenvatting

Guerrillamarketing bewijst dat soms alles wat je nodig hebt verlangen en creativiteit is. Om een succesvolle campagne te voeren, moet je echter leren over jouw publiek in de context van de lokale markt en vervolgens nadenken over hoe je de verzamelde gegevens kunt benutten. Je moet echter niet vergeten dat zonder innovatieve ideeën je niet zult slagen. In guerrillamarketing kun je anderen niet imiteren, het vereist oprechte ideeën en acties. Anders verlies je het belangrijkste element van de tactiek – verrassing. Al met al kan guerrillamarketing, wanneer het verstandig wordt toegepast, een krachtig hulpmiddel worden om het imago van nieuwe merken met beperkte financiële middelen op te bouwen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

55 minutes ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

3 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

5 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

6 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

8 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

10 hours ago