Waarom hebben we het over guerrillamarketing? Tegenwoordig is het vastleggen van de aandacht van een potentiële klant het belangrijkste onderdeel van marketinginspanningen. Consumenten zijn zich bewust van veel commerciële activiteiten en zijn zich bewust van hun waarde. In het verleden waren er simpelweg geen andere alternatieven, dus hoefden winkels niet te vechten om de aandacht van klanten; ze kwamen zelf om de goederen te kopen. Tegenwoordig echter overheerst de consumentenmarkt – als je niet voor hen zorgt, niet de aandacht trekt, zullen ze een paar of meerdere vinden die bereid zijn jouw plaats in te nemen. Hoe zorg je ervoor dat een potentiële klant jou opmerkt te midden van de enorme concurrentie en toch binnen het budget blijft? Bekijk guerrillamarketingtactieken!
Guerrillamarketing – de inhoud van het artikel:
- Wat is guerrillamarketing? – introductie
- De oorsprongen van guerrillamarketing
- Tools die worden gebruikt in guerrillamarketing
- Principes van contentcreatie in guerrillamarketing
- Guerrillamarketing kan werken, maar er zijn enkele beperkingen
Wat is guerrillamarketing? – introductie
De enorme concurrentie gaat gepaard met de immense hoeveelheid reclame-slogans waar klanten simpelweg immuun voor zijn geworden. De meeste komen ongezien voorbij. Voor een advertentie om het bewuste niveau van de perceptie van kijkers te bereiken, moet het interesseren, vermaken of choqueren. Het moet iets bevatten dat niemand verwacht. Ook wordt de marketing via sociale media gekanaliseerd, waardoor de inhoud zonder onze deelname stroomt en af en toe de zogenaamde virals ontstaan.
Guerrillamarketing is het antwoord op de behoeften van een postmoderne doelgroep. Het is een techniek die onconventionele oplossingen incorporeert die gericht zijn op het aantrekken van de aandacht van klanten. Het onderscheidende kenmerk is variabiliteit en snelle marketingreactie op opkomende kansen. Door je te laten inspireren door de creativiteit van guerrillamarketing, kun je een meeslepende boodschap creëren die waardevol is voor het publiek, terwijl je het budget laag houdt.
De oorsprongen van guerrillamarketing
Guerrillamarketing wordt terecht geassocieerd met strijd. Inderdaad, de naam is precies ontstaan uit de vechttechniek die gebruikmaakt van de elementen van verrassing. Guerrilla’s waren meestal in de minderheid ten opzichte van vijandelijke troepen, dus hun belangrijkste methoden waren gericht op verrassing en creativiteit: hinderlagen, valstrikken, sabotage, enz. Deze tactieken werden hun enige kans op een mogelijke overwinning. Guerrillamarketing nam deze tactieken en filosofie over om ze in marketingstrategieën te integreren.
Tools die worden gebruikt in guerrillamarketing
Guerrillamarketingtools zijn veel uitgebreider dan traditionele vormen van marketing. Bij het creëren van een campagne moet je jezelf niet beperken tot slechts één van hen. De effectiviteit van deze methode ligt in het combineren van meerdere technieken tegelijkertijd. Desondanks omvat het belangrijkste aspect de timing en planning van de verschillende fasen:
- het doel van de campagne definiëren
- doelgroepdefinitie en identificatie
- tijdschema
- locatiekeuze en verkenning
- bepalen van de persoonlijkheidseigenschappen van het publiek
Principes van contentcreatie in guerrillamarketing
Helaas zijn er geen strikte regels of patronen die helpen bij het ontwerpen van guerrillamarketinginhoud en het boeien van de menigte. Sterker nog, het is riskant en kan leiden tot reputatieverlies, aangezien het gemakkelijk is om de grens te overschrijden en smakeloos over te komen in plaats van grappig. Een perfect voorbeeld is een commercial die is gemaakt als onderdeel van de masterproef van een afgestudeerde van de Filmakademie van Baden-Württemberg. Op het eerste gezicht lijkt de film op een professionele Mercedes-commercial.
Het begint onschuldig genoeg. Een klein dorp uit de late 19e eeuw dat niet anders is dan andere. Het stuk dat niet in deze puzzel past, is een moderne Mercedes die langs de inwoners rijdt. Op de achtergrond spelen kinderen zorgeloos op straat. De auto stopt vanzelf – het veiligheidssysteem is geactiveerd. Terwijl de auto verder rijdt, verschijnt er een jongen op straat. Dit keer stopt de auto niet, hij rijdt hem omver. Voor een fractie van een seconde verschijnt Hitlers gezicht op het scherm, en de moeder die het voorval zag, roept “Adolf!” Het volgende bericht is een bord met de naam van de stad Braunau am Inn. Er verschijnt een reclameslogan, die de spijker op de kop slaat: “Zie het gevaar voordat het gebeurt.” Hoewel de advertentie viraal ging met meer dan 4,5 miljoen weergaven, distantieerde Mercedes zich onmiddellijk en benadrukte dat het geen officiële bedrijfsmerk was. De controversiële spot werd echter erkend door experts en ontving de “First Steps Award” omdat het een blijvende indruk achterliet.
Het probleem is dat er geen effectief recept voor succes is. Het is niet helemaal duidelijk waarom slechts sommige inhoud wordt doorgegeven. Toch zijn er een paar tips over wat dergelijke inhoud zou moeten bevatten om aantrekkelijk te zijn voor jouw publiek.
Houd het grappig en krachtig
Maar overdrijf het niet. De boodschap heeft een bepaalde dosis controverse nodig, net genoeg om het scherp te maken voor de kijker. Anders kan het marketingmateriaal contraproductief worden. Bovendien moet de inhoud zich onderscheiden van de concurrentie.
Roer emoties
Dit is een methode die ook bekend staat als effectief in guerrillamarketing, populair bij de aantrekkingskracht die gemeenschapsorganisaties hebben. Een perfect voorbeeld is een campagne waarbij stickers op vuilnisbakken werden geplakt met de tekst: “Ik eet goed, beter dan 60% van de kinderen in de wereld.” Een eenvoudige tekst die je aan het denken zette en de aandacht vestigde op het belangrijke probleem van voedselverspilling.
Shock
Deze methode bestaat uit het gebruik van het element van verrassing om maximale aandacht te krijgen met weinig kosten. Een voorbeeld van dit type marketingactiviteit is de promotie van de film Death Proof, geregisseerd door Quentin Tarantino. Op verschillende plaatsen in New York verspreidden promoters neppoppen van een afgehakt arm die in hun handen een doos met een DVD-film vasthielden. Wat ook de effectiviteit van guerrillatactieken vergroot, is een goed gekozen slogan die de herkenning van de campagne vergroot en deze memorabel maakt.
Guerrillamarketing kan werken, maar er zijn enkele beperkingen
Al met al, let op de grens tussen een controversiële maar boeiende advertentie en een advertentie die controversieel, zelfs beledigend, spottend en vervreemdend is voor het publiek. Ondanks de goede bedoelingen van producenten, zijn er boodschappen die over de top komen, onsmakelijk zijn of ambivalente gevoelens oproepen. Dan kunnen sommige gevoelige kijkers ze als aanstootgevend beschouwen en juridische stappen ondernemen. Hoe bescherm je jezelf hiertegen? Allereerst, raadpleeg een groot publiek over je marketingideeën voordat je de campagne lanceert.
De marketingindustrie, in een poging om gelijke tred te houden met de snel veranderende omgeving en technologische vooruitgang, evolueert ook. Snelle verschuivingen dwingen de ontwikkeling van nieuwe vormen van marketingcommunicatie. Tegenwoordig betreffen de belangrijkste problemen van campagnes alleen het bereiken van de doelgroep en het krijgen van hun aandacht. Daarom kan guerrillamarketing een effectief hulpmiddel blijken te zijn om je marketingdoelen te bereiken.
Dit kan je interesseren: Hoe doe je affiliate marketing?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.