Waarom is inclusie belangrijk op de werkplek? Zonder de juiste inclusiepraktijken moeten bedrijven omgaan met discriminatie, ongelijke behandeling en vooringenomenheid, evenals met lage productiviteit en gebrek aan innovativiteit.

Hoe inclusie op de werkplek te bevorderen – inhoudsopgave:

  1. Strategieën om inclusie op de werkplek te bevorderen
  2. Samenvatting

Waarom is inclusie belangrijk op de werkplek?

Inclusie is een kwestie die nauw verband houdt met de vraag naar diversiteit. Sommige bedrijven verwarren diversiteit met inclusie, inclusie met gelijkheid, enzovoort. Dit zijn geen uitwisselbare termen, hoewel alle problemen meestal samen worden besproken. Diversiteit verwijst naar de verschillen tussen individuen op de werkplek met betrekking tot hun achtergrond of fysieke kenmerken zoals: leeftijd, geslacht, ras of etniciteit, terwijl inclusie verwijst naar de set van praktijken, beleid en normen die door de organisatie worden aangenomen om ervoor te zorgen dat alle werknemers zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen ondanks hun verschillen.

Inclusie betekent de strategieën die helpen om ervoor te zorgen dat alle teamleden zich veilig en inbegrepen voelen. De diversiteit is het concept, terwijl de inclusie de praktische uitvoering van het ideaal is. Bedrijven moeten zowel omgaan met diversiteitskwesties (verschillende mensen aannemen, minderheden aanmoedigen om te solliciteren, teams creëren die etnisch en qua geslacht divers zijn) als met inclusieprocedures, anders kan diversiteit geen positieve veranderingen voor het bedrijf opleveren.

inclusie

Strategieën om inclusie op de werkplek te bevorderen

Er zijn veel manieren om een inclusieve werkplek te creëren. Om uw kantoor inclusiever te maken, moet u de volgende strategieën gebruiken:

Maak uw wervingscampagnes inclusief – inclusie begint vóór de aanwerving. Al uw documenten en publicaties moeten worden herzien met diversiteit en inclusie in gedachten. Is uw wervingsadvertentie gender- en etnisch neutraal? Gebruikt u geschikte taal? Heeft u ooit vacatures gemaakt die gericht zijn op toekomstige taken in plaats van op prestaties uit het verleden? In uw advertentie moet u duidelijk vermelden dat kandidaten van verschillende leeftijden of achtergronden welkom zijn. Overweeg het gebruik van vooringenomenheidsvrije wervingssoftware die inclusieve functiebeschrijvingen mogelijk maakt en helpt bij de analyse van kandidaten op basis van verdienste en data.

Bied training aan tijdens de onboarding – er is veel training die door de werkgever wordt aangeboden tijdens het onboardingproces. Het is raadzaam om diversiteits- en inclusietraining een onderdeel van dat proces te maken. Wanneer alle werknemers hetzelfde trainingsprogramma doorlopen en leren over dezelfde inclusiebeleid, is er een kans dat de cultuur van inclusie en ethiek succesvol in de hele organisatie wordt geïmplementeerd. In de meeste gevallen kunnen werknemers vanwege de training verantwoordelijk worden gehouden in geval van enige afwijking van de bedrijfsregels.

Creëer inclusie gewoonten – werknemers willen meestal eerlijker zijn en ze voelen zich over het algemeen beter wanneer ze weten hoe ze gelijkheid in hun omgeving kunnen ondersteunen. Zet uw geld waar uw mond is en bied uw werknemers inclusiecoachingprogramma’s aan. Geen significante verandering kan van de ene op de andere dag worden doorgevoerd. Eenmalige training kan in sommige situaties voldoende zijn, maar coaching kan uw werknemers een veel breder perspectief bieden en hen nieuwe vaardigheden laten leren.

Maak alle vergaderingen inclusiever – voor betere communicatie moet u meer partijen bij uw vergaderingen betrekken. Nodig alle individuen uit die iets te zeggen kunnen hebben over het onderwerp, beperk uw lijst niet tot de managers of specialisten, laat werknemers die jonger of minder ervaren zijn hun mening geven. Laat uw werknemers gehoord worden en vermijd een bevooroordeeld perspectief dat sommige individuen mogelijk niet even waardevolle inzichten bieden. Sta wederzijds leren toe en verbeter de communicatie – werknemers die zich gezien voelen, zijn waarschijnlijker om harder te werken om de doelen van het bedrijf te bereiken.

Onderwijs leiders en managers – het bedrijf moet beleid en procedures voor inclusie hebben en alle belangrijke personen in het bedrijf moeten zich hiervan bewust zijn. Bovendien moeten managers, specialisten en supervisors worden getraind om dienovereenkomstig op deze regels te reageren. Bedrijfsleiders nemen alle belangrijke beslissingen in het bedrijf, daarom moet inclusie hun hoogste prioriteit zijn; ze moeten begrijpen hoe voordelig de inclusiecultuur voor het bedrijf is.

Supervisors hoeven niet altijd hun overtuigingen te uiten, maar ze moeten in staat zijn om het goede voorbeeld te geven. Verschillende leiderschapsstijlen beïnvloeden inclusie op de werkplek, en zelfs kleine veranderingen op het hoogste niveau kunnen een groot verschil maken voor de gewone werknemers. Training en educatie van alle managers zorgen ervoor dat werknemers op lagere niveaus een plek hebben om naartoe te gaan in geval van problemen en moeilijkheden met betrekking tot diversiteit.

Sta rapportage van discriminatie toe – alle niet-inclusieve activiteiten, net als discriminerende beleidsmaatregelen en procedures, moeten in eerste instantie worden opgemerkt om gecorrigeerd en veranderd te worden. Sta uw werknemers toe om openlijk over dergelijke kwesties te communiceren en neem een proactieve benadering om negatief gedrag uit te roeien. Probeer een online tool op te zetten voor het rapporteren van dergelijke incidenten zoals: intimidatie of discriminatie, waar werknemers hun opmerkingen kunnen achterlaten zonder gedwongen te worden om met de managers op het hoogste niveau te praten.

inclusie

Samenvatting

Een inclusieve werkplek zorgt ervoor dat elke werknemer zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt en daarom is inclusie belangrijk op de werkplek. Er zijn verschillen tussen individuen en dit feit moet worden erkend. We kunnen de realiteit niet veranderen, waar diversiteit van vormen overheerst. Zonder de juiste inclusiepraktijken moeten bedrijven omgaan met discriminatie, ongelijke behandeling en vooringenomenheid, evenals met lage productiviteit en gebrek aan innovativiteit. Het is beter om de beste praktijken en tools toe te passen om inclusie en diversiteit te bevorderen in plaats van de kosten van lage bedrijfsresultaten en hoge verloop te betalen.

Lees ook: Een link tussen diversiteitsmanagement en gelijke werkgelegenheid op de werkplek

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →