Het GROW-model is een van de vele methoden die een manager of een individu kan gebruiken om de efficiëntie en motivatie te verhogen. Het is een eenvoudige maar zeer veelbelovende methode voor het stellen van doelen en het oplossen van problemen. Het vormt ook de basis voor verschillende andere coachingsmethoden. Wat het model doet, is iemand laten nadenken over zijn huidige situatie, de gewenste toekomst en hoe hij de kloof tussen de twee kan overbruggen.
Wat interessant is, is dat het GROW-model beïnvloed is door de Inner Game-methode van Timothy Gallwey. Als tenniscoach merkte Gallwey op dat hij vaak kon zien wat spelers verkeerd deden, maar simpelweg vertellen wat ze zouden moeten doen, bracht geen blijvende verandering teweeg. Hij merkte op dat spelers zijn advies kortstondig konden opvolgen, maar het niet in gedachten konden houden op de lange termijn. Het GROW-model helpt bij het opbouwen van de fundamenten van je doelen en het verkrijgen van een diep begrip van wat, hoe en waarom je iets wilt bereiken.
De nomenclatuur verwijst naar de eerste letters die het betekenisvolle woord – grow – vormen. Het is een oplossingsgericht model en de letters staan voor: Doelen, Realiteit, Opties en Wil. De veronderstelling van het model is om het potentieel, de efficiëntie en de betrokkenheid van werknemers te vergroten.
In elke fase van een gegeven probleem (doel) moet je vragen stellen die relevant zijn voor het doel. De volgorde is belangrijk.
De aspecten die het model opbouwen zijn:
Het eerste aspect van het GROW-model is het goed definiëren van de doelen die we alleen of als team willen bereiken. Daarom moeten in deze fase de volgende vragen worden gesteld:
Een ander aspect is het bepalen van de staat van de huidige situatie. Vraag jezelf: waar begin je? Waardevolle vragen in deze fase zijn:
Dit aspect gaat over het beschrijven van de opties en alternatieve strategieën die we hebben. In deze fase definieer je een goed actieplan dat je zal helpen om het einddoel te bereiken. Handige vragen zijn:
Nu is het tijd om een beslissing te nemen. Je moet een van de eerder voorgestelde opties kiezen. Dankzij dit is het mogelijk om te bepalen wanneer en door wie de taak moet worden uitgevoerd en of de geselecteerde persoon deze wil uitvoeren. Stel in deze fase de volgende vragen:
Tijd om je doelen te stellen!
Lees ook: Wat is growth hacking en hoe kan het je bedrijf verbeteren?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…