Het GROW-model is een van de vele methoden die een manager of een individu kan gebruiken om de efficiëntie en motivatie te verhogen. Het is een eenvoudige maar zeer veelbelovende methode voor het stellen van doelen en het oplossen van problemen. Het vormt ook de basis voor verschillende andere coachingsmethoden. Wat het model doet, is iemand laten nadenken over zijn huidige situatie, de gewenste toekomst en hoe hij de kloof tussen de twee kan overbruggen.

Groei met het GROW-model

Achtergrond

Wat interessant is, is dat het GROW-model beïnvloed is door de Inner Game-methode van Timothy Gallwey. Als tenniscoach merkte Gallwey op dat hij vaak kon zien wat spelers verkeerd deden, maar simpelweg vertellen wat ze zouden moeten doen, bracht geen blijvende verandering teweeg. Hij merkte op dat spelers zijn advies kortstondig konden opvolgen, maar het niet in gedachten konden houden op de lange termijn. Het GROW-model helpt bij het opbouwen van de fundamenten van je doelen en het verkrijgen van een diep begrip van wat, hoe en waarom je iets wilt bereiken.

Hoe het GROW-model werkt

De nomenclatuur verwijst naar de eerste letters die het betekenisvolle woord – grow – vormen. Het is een oplossingsgericht model en de letters staan voor: Doelen, Realiteit, Opties en Wil. De veronderstelling van het model is om het potentieel, de efficiëntie en de betrokkenheid van werknemers te vergroten.

4 aspecten

In elke fase van een gegeven probleem (doel) moet je vragen stellen die relevant zijn voor het doel. De volgorde is belangrijk.

De aspecten die het model opbouwen zijn:

Doel

Het eerste aspect van het GROW-model is het goed definiëren van de doelen die we alleen of als team willen bereiken. Daarom moeten in deze fase de volgende vragen worden gesteld:

  • Wat wil je bereiken?
  • Wat is je doel?
  • Wanneer wil je het bereiken?
  • Wat is de reden dat je het doel wilt bereiken?
  • Hoe weet je dat het doel is bereikt?

Realiteit

Een ander aspect is het bepalen van de staat van de huidige situatie. Vraag jezelf: waar begin je? Waardevolle vragen in deze fase zijn:

  • Wat is de huidige situatie?
  • Wat heb je al geprobeerd om het doel te bereiken?
  • Welke acties heb je nog niet ondernomen?
  • Wat houdt je tegen om je doel te bereiken?
  • Welke obstakels moet je overwinnen?

Opties

Dit aspect gaat over het beschrijven van de opties en alternatieve strategieën die we hebben. In deze fase definieer je een goed actieplan dat je zal helpen om het einddoel te bereiken. Handige vragen zijn:

  • Wat kun je doen om het doel te bereiken?
  • Wat zijn je opties?
  • Wat is de volgende stap?
  • Welke acties zorgen voor de beste resultaten?
  • Wat gebeurt er als je niets doet?

Wil

Nu is het tijd om een beslissing te nemen. Je moet een van de eerder voorgestelde opties kiezen. Dankzij dit is het mogelijk om te bepalen wanneer en door wie de taak moet worden uitgevoerd en of de geselecteerde persoon deze wil uitvoeren. Stel in deze fase de volgende vragen:

  • Wat ga je doen?
  • Welke optie kies je?
  • Wil je deze acties ondernemen?
  • Wat is de deadline voor het bereiken van je doel?
  • Wat voor soort ondersteuning heb je nodig?

Tijd om je doelen te stellen!

Lees ook: Wat is growth hacking en hoe kan het je bedrijf verbeteren?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!

Agnieszka Markowska-Szmaj

View all posts →

Agnieszka Markowska-Szmaj

Share
Published by
Agnieszka Markowska-Szmaj

Recent Posts

Hoe kan sociale media de zichtbaarheid van uw bedrijf vergroten?

Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…

17 minutes ago

Top tips om je Amazon verkooprang te verhogen

Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…

2 hours ago

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

4 hours ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

6 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

8 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

9 hours ago