Categories: BlogPR

Externe PR – top tips voor merkimago in de omgeving

Het imago van een bedrijf in zijn omgeving is van groot belang voor het zakelijk succes. Dit is tegenwoordig van bijzonder belang, wanneer informatie zich snel verspreidt en iemand net zo snel kan verheffen als dat hij kan worden neergehaald. Daarom is externe PR een onmisbaar element geworden van de communicatieactiviteiten van ondernemers, die hen gemoedsrust biedt in het licht van onverwachte imagoturbulentie en de mogelijkheid om hun merken te ontwikkelen. Wat is externe PR precies? Wat bepaalt het belang ervan? Welke tools gebruikt het? Bekijk ons rapport.

Externe PR – inhoudsopgave:

  1. Externe PR – wat is het?
  2. Waarom is externe PR belangrijk?
  3. Externe PR – tools
  4. FAQ. Vragen en antwoorden

Externe PR – wat is het?

Externe PR omvat communicatieactiviteiten van het merk die gericht zijn op buiten zijn structuren, met als doel een positief imago op te bouwen bij derden – klanten, potentiële klanten, investeerders en opdrachtnemers. Het is de externe PR die in gedachten komt wanneer we het over Public Relations in het algemeen hebben.

Dit positieve imago wordt bereikt door pogingen om transparantie van het bedrijf te creëren, vertrouwen op te bouwen en het te zien als niet alleen een integraal element van de zakelijke omgeving, maar ook als een sociaal element. Tegenwoordig zijn bedrijven meer dan alleen een vorm van activiteit gericht op het maken van winst. Het is ook een manier om de beschikbare instrumenten te gebruiken om hele gemeenschappen te ondersteunen, te zorgen voor het respect voor de rechten en vrijheden van anderen, en actie te ondernemen ten behoeve van het natuurlijke milieu.

De richtingen van deze activiteiten, goed gecommuniceerd, kunnen de perceptie van de ontvanger volledig veranderen, voor wie het merk een veel vriendelijker entiteit wordt; iemand op wie je kunt rekenen en die het waard is om te ondersteunen door middel van zijn eigen consumentenkeuzes.

Tegelijkertijd werkt externe PR stilletjes, wat het onderscheidt van strikt promotionele activiteiten. Als regel zijn PR-campagnes discreet, gebaseerd op analytische tools, strategische planning en hun doel is op lange termijn – het opbouwen van een blijvende reputatie, en niet de betrokkenheid rond specifieke acties, die het belangrijkst zijn voor PR-specialisten.

Waarom is externe PR belangrijk?

Externe PR moet ook gezien worden als een vorm van promotie door een organisatie. Tegelijkertijd is het relatief goedkoop en effectief – het is niet weer een slogan of advertentie waar de ontvanger aan gewend is en vaak negeert; de discretie van PR-activiteiten maakt het mogelijk om het imago van een bepaald merk op te bouwen op basis van observatie, wat dit gebied van activiteit ook geloofwaardiger maakt.

Onder de voordelen die gepaard gaan met de implementatie van externe PR kunnen we vinden:

  • het opbouwen van de merkreputatie; het positieve imago,
  • het wekken van interesse rond het merk en zijn producten,
  • het dichter bij het publiek brengen van het merk,
  • het vormgeven van het merkimago,
  • het opbouwen en beïnvloeden van consumentenbeslissingen,
  • het verzachten van de negatieve effecten van mogelijke imagocrises voordat ze escaleren,
  • het verhogen van de consumentenbewustheid van het merk en zijn aanbod,
  • het vergroten van het vertrouwen in het merk,
  • het verslaan van de concurrentie op de markt met originele vormen van communicatie,
  • het behouden van bestaande klanten of zakenpartners en het aantrekken van nieuwe.

Externe PR – tools

PR-afdelingen hebben een veelheid aan tools van verschillende aard tot hun beschikking. De volgende verdienen veel aandacht:

  • mediarelaties – wat neerkomt op het communiceren over een merk met behulp van instrumenten die door de media worden aangeboden met een specifieke reikwijdte van activiteit. Populaire tools die door PR-specialisten in dit kader worden gebruikt, zijn onder andere interviews, persberichten en persconferenties,
  • fysiek bewijs – we hebben het over allerlei gadgets en geschenken die de merkherkenning onder groepen ontvangers vergroten, terwijl ze tegelijkertijd een positief accent zijn dat zich vertaalt in de houding ten opzichte van het merk,
  • evenementen – conferenties, liefdadigheidsevenementen en andere evenementen stellen je in staat om ook de aandacht op jezelf te vestigen. Ze kunnen educatief, verkoopgerelateerd of imago-opbouwend zijn, maar wat hun vorm ook is, het is een kans om persoonlijk contact te maken en je bedrijf een menselijke touch te geven,
  • open dagen – ze verdienen een aparte vermelding onder alle evenementen die door het bedrijf worden georganiseerd. Dit komt omdat ze je in staat stellen om je open te stellen voor mensen; om hen een kijkje te geven in enkele geheimen van je bedrijf;
  • sociale media – het is een andere manier voor het bedrijf om contact te maken met de omgeving waarin het functioneert en tegelijkertijd een kans om aanzienlijke reikwijdte op te bouwen en hele gemeenschappen te verzamelen die rond het merk zijn georiënteerd. Aanwezigheid op sociale media zou tegenwoordig vanzelfsprekend moeten zijn voor elke ondernemer – omdat er een enorm potentieel in zit als het gaat om communicatieactiviteiten en ze kunnen worden benut tegen relatief lage kosten.

Lees ook: Interne PR – motivatie en integratie

Als je in contact wilt blijven, sluit je dan aan bij onze Facebook-gemeenschap!

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

13 minutes ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

2 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

3 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

5 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

7 hours ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

9 hours ago