Facebook Shops is de nieuwste initiatief van Facebook om kleine en middelgrote bedrijven in staat te stellen om online winkels te creëren direct op platforms zoals Instagram en Facebook, volledig gratis. De timing is perfect omdat in het tijdperk van het coronavirus de digitaliseringsprocessen zijn versneld en de momentum richting e-commerce een positieve wending heeft genomen. Dus wat moet je weten over Facebook Shops?
Volgens het laatste rapport van Facebook over de staat van kleine bedrijven (“State of Small Businesses”) is bijna een derde van de kleine bedrijven in de Verenigde Staten niet meer operationeel, en degenen die tijdens de pandemie zijn blijven drijven hebben noch genoeg middelen, noch genoeg klanten om vol vertrouwen over de toekomst na te denken.
Facebook, dat op kleine bedrijven niet minder verdient dan op grote merken, kon hier niet onverschillig voorbijgaan. Des te meer heeft Facebook het gras gemaaid terwijl de zon scheen voor zoveel mogelijk manieren van e-commerce-inkomsten. Facebook Shops is geenszins het enige nieuwe initiatief. Er is ook Facebook Marketplace, Instagram Checkout of alle “shopping” advertenties die op Instagram kunnen worden weergegeven. Facebook Shops is echter, zoals Mark Zuckerberg benadrukte, de belangrijkste stap om het hele e-commerce systeem te verenigen.
Het verkorten van de weg naar e-commerce voor kleine en middelgrote bedrijven lijkt een schot in de roos, tenslotte. Tijdens de pandemie kreeg de zoektocht naar “agile” en betaalbare e-commerce platforms een eigen leven, met veel lokale bedrijven die de functies van Facebook gebruikten om te overleven. Het was op sociale media dat informatie zoals leveringsopties voor online bestellingen of gewijzigde openingstijden verscheen, en Messenger werd het belangrijkste platform voor het contacteren van verwarde klanten.
Het is een applicatie die – gratis – de creatie van een online winkel mogelijk maakt waar je zowel op Facebook als op Instagram kunt verkopen. Het hele proces moet zo eenvoudig mogelijk zijn: het bedrijf hoeft alleen maar producten aan de catalogus toe te voegen, diegene te selecteren die aanbevolen zullen worden en de uitstraling van de winkel aan te passen door de achtergrondafbeelding te veranderen en brandingelementen of lettertypen en kleuren toe te voegen.
Wanneer de winkel wordt gelanceerd, kunnen klanten producten direct vanuit de app doorbladeren, opslaan en bestellen, en bedrijven kunnen communiceren met klanten via Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger.
Een unieke functie van Facebook Shops zal de mogelijkheid zijn om live te winkelen tijdens een live-uitzending.
Het is voornamelijk gericht op kleine en middelgrote ondernemers. Zij zijn degenen die op zoek zijn naar de goedkoopste en snelste e-commerce oplossingen. Vaak zijn zelfs relatief goedkope SaaS-platforms een kostenuitdaging voor hen en zijn open source oplossingen niet beschikbaar vanwege de lange implementatietijd en de vaardigheden die nodig zijn om dit te doen.
Facebook Shops kan gratis worden opgezet.
De gigant ziet zijn belangrijkste bron van inkomsten in de mogelijkheid om meer advertenties uit te zenden, en Facebook Stores kunnen worden weergegeven in advertenties op de News Feed en Stories.
De nieuwe oplossing is op de Amerikaanse markt gelanceerd, waar deze momenteel in de testfase is en het is niet precies bekend wanneer deze elders zal aankomen. Facebook heeft echter geïnformeerd dat de oplossing de komende maanden beschikbaar zal zijn in andere markten. Wat moeten we weten voordat we besluiten het te gebruiken?
Het creëren van een winkel op Facebook is, zoals we al hebben aangegeven, gratis. Facebook rekent ook geen kosten voor transacties als handelaren deze verwerken via derde partijen zoals Shopify of WooCommerce. Toch moeten detailhandelaren die geen andere e-commerce platforms hebben, de betalingsgateway van Facebook, Facebook Checkout, gebruiken en een verwerkingsvergoeding van 5% betalen. Dat is minder dan op Amazon of eBay, maar het is nog steeds iets om te overwegen en in gedachten te houden.
Lees ook: Facebook Shops voor kleine bedrijven. Een perfect hulpmiddel?Als je onze inhoud leuk vindt, volg ons dan op Facebook en Twitter!
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…