De marktomstandigheden zijn zeer volatiel. Een effectieve managementstrategie moet consistent zijn met de opkomende uitdagingen om winst voor het bedrijf te waarborgen. Hoe beter je je kunt aanpassen, hoe beter je concurrentiepositie zal zijn. De manier om dit te doen is door de markt te bestuderen met behulp van de QUEST-analyse, die we in het volgende artikel zullen uitleggen. Lees verder.

QUEST-analyse – inhoudsopgave:

  1. Wat is de QUEST-analyse?
  2. Hoe gebruik je de interactiematrix?
  3. Omgevingsscan
  4. De elementen van omgevingsscan
  5. Hoe voer je de QUEST-analyse uit?
  6. De voordelen van de QUEST-analyse
  7. Samenvatting

Wat is de QUEST-analyse?

De naam van de QUEST-analyse is eigenlijk een acroniem voor “snelle omgevingsscan techniek”. Het gaat uit van een snelle en gemakkelijke studie van de markt en de interne situatie van het bedrijf, om de meest relevante kwesties in de kortst mogelijke tijd op te lossen. Het helpt om interne en externe variabelen te onderscheiden en hun impact op de werking van het bedrijf te schatten.

Net als de Delphi-methode die we al hebben beschreven, wordt het gebruikt om de richting van de langetermijnontwikkeling te bepalen op basis van historische gegevens en veranderingen in de omgeving. Managers en besluitvormers in het bedrijf nemen de rol van experts op zich om hun inzichten te geven en problemen te identificeren die opgelost moeten worden. Een van de hulpmiddelen die in de analyse kan worden gebruikt, is de interactiematrix, die je in staat stelt de impact van bepaalde gebeurtenissen op het risico van andere te verkennen.

QUEST-analyse

Hoe gebruik je de interactiematrix?

Het analyseproces omvat het identificeren van factoren van de externe en interne omgeving die de werking van het bedrijf beïnvloeden en de kansen en bedreigingen die daaruit voortkomen. Simpel gezegd, we moeten weten waar we naar moeten kijken en waar we moeten kijken. Daarom zal de relevantie van een bepaalde factor afhangen van de volgende vragen:

  • Beïnvloedt de factor de werking van het bedrijf?
  • Zo ja – in welke mate?

Om de mate van deze impact te beoordelen, kun je de interactiematrix gebruiken. Eerst moeten “hoogprioritaire” en “kritieke” factoren zorgvuldig worden geanalyseerd en vervolgens moet een passende strategie op basis daarvan worden aangepast. Andere factoren hoeven alleen maar te worden geobserveerd.

QUEST-analyse

Omgevingsscan

Omgevingsscan stelt je in staat om zwaktes, kansen, trends en bedreigingen te detecteren, wat nuttig is bij het creëren of verbeteren van de strategie van het bedrijf. Het is een proces dat elementen van de interne en externe omgeving monitort – de techniek laat je alle relevante aspecten van de onderneming overwegen. De QUEST-analyse is een van de verschillende varianten van omgevingsscan – een ander voorbeeld zou de populaire SWOT-analyse of PEST-analyse zijn, die we eerder hebben besproken.

De elementen van omgevingsscan

De zakelijke omgeving kan worden verdeeld in twee types – extern en intern:

Externe omgevingsfactoren

Dit zijn elementen die verder gaan dan de onderneming. Op micro-niveau zijn dit consumenten, leveranciers, concurrenten, branchespecifieke kenmerken, terwijl op macro-niveau dit demografische kenmerken, de economische en juridisch-politieke situatie, cultuur, technologie, enz. zijn.

Interne omgevingsfactoren

Dit zijn factoren om binnen het bedrijf naar te kijken. Dit zijn onder andere een missie, waarden en doelen, organisatiestructuur, financieel kapitaal, evenals menselijke en technologische middelen. Daarnaast is het de moeite waard om determinanten te overwegen die dubbel van aard kunnen zijn:

  • Trends – dit zijn bepaalde tendensen in de markt die aanleiding geven tot bepaalde gebeurtenissen. Ze kunnen zowel positief als negatief zijn.
  • Gebeurtenissen – deze zijn belangrijk voor de algehele toestand van het bedrijf en kunnen zich binnen en buiten de organisatie voordoen.
  • Problemen – als gevolg van gebeurtenissen en heersende trends kunnen er problematische kwesties ontstaan die moeten worden aangepakt. Soms kan het moeilijk zijn om ze te identificeren en is een grondige analyse vereist.
  • Verwachtingen – het bedrijf heeft gemeenschappelijke belangen met bepaalde groepen. Daarom hebben belanghebbenden bepaalde eisen die moeten worden vervuld.

Hoe voer je de QUEST-analyse uit?

Bereid je voor op de studie

De eerste stappen die je moet nemen zijn de volgende:

  • Trends en gebeurtenissen die daarmee samenhangen observeren – dit zal je helpen de huidige marktsituatie in kaart te brengen,
  • Problemen en uitdagingen identificeren,
  • Onderzoeksdeelnemers kiezen – managers, strategen (ongeveer 12-15 mensen).

Analyseer de zakelijke omgeving

Informatie wordt verzameld op basis van managementdiscussies, uitgevoerde enquêtes en interviews onder consumenten, leveranciers, personeel, academische publicaties en artikelen over het onderwerp. Het is de moeite waard om te kijken naar wat je concurrenten doen en hun strategieën met die van jou te vergelijken.

Maak een rapport

De verzamelde informatie moet worden samengevat in een rapport. Het moet een beschrijving bevatten van de huidige strategie en 3-5 scenario’s voor de ontwikkeling van het bedrijf, rekening houdend met de kwesties die tijdens de discussie zijn aangekaart.

Trek conclusies

Vervolgens moeten de strategen het rapport aan de deelnemers presenteren en de mogelijke oplossingen samen analyseren. Het belangrijkste doel van de discussie is om kwesties te benadrukken die correctieve actie vereisen. Vervolgens kunnen de leidinggevenden besluiten om een nieuwe managementstrategie te ontwikkelen.

De voordelen van de QUEST-analyse

Bij het runnen van je eigen bedrijf speelt marktonderzoek een significante rol die niet moet worden onderschat. Ongetwijfeld vereist het veel inspanning en tijd, maar met de verworven kennis kun je een concurrentievoordeel behalen en financiële verliezen vermijden. Wat zijn de voordelen van de QUEST-analyse?

  • Je leert over de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen die gepaard gaan met het runnen van je bedrijf, wat je uiteindelijk zal helpen strategische beslissingen te nemen.
  • Je kunt inspiratie opdoen uit wat je concurrenten doen en je strategieën daarop baseren.
  • Door feedback van consumenten te verzamelen, kun je hun behoeften, verwachtingen en, bijgevolg, hen de hoogste kwaliteit service bieden.
  • De analyse van interne omgevingsfactoren zal mogelijke problemen met de toewijzing van je middelen onthullen.

Samenvatting

De QUEST-analyse is een van de alternatieven die het waard zijn om te gebruiken in het strategisch managementproces. Een compleet beeld van de situatie van het bedrijf en zijn middelen is noodzakelijk om het potentieel te benutten, en de gepresenteerde techniek kan deze taak aanzienlijk vergemakkelijken.

Lees ook: De Delphi-techniek en het gebruik ervan in strategisch management.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →