Categories: BlogPR

CSR – de basis van verantwoord ondernemen. Waarom betrokken raken?

In het tijdperk van groeiend consumentenbewustzijn en nieuwe uitdagingen in de moderne wereld is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) een onmisbaar element in de werking van ondernemingen. Het eindproduct alleen is niet genoeg om een netwerk van loyale consumenten om zich heen te bouwen. Ze hebben iets meer nodig – een gevoel dat de waarden van het bedrijf dat ze ondersteunen met hun consumentenkeuzes in overeenstemming zijn met de hunne; dat hun kapitaal zal worden gebruikt om de wereld een betere plek te maken (of op zijn minst niet slechter). Deze behoeften worden precies vervuld door MVO-activiteiten. Waarom zou je je anders betrokken voelen? Welke tools helpen bij het implementeren van de MVO-strategie van een bedrijf? Neem een minuut de tijd om het te ontdekken!

MVO – inhoudsopgave:

  1. Wat is MVO?
  2. Waarom is MVO belangrijk?
  3. Maatschappelijk verantwoord ondernemen – voorbeelden van tools
  4. FAQ. Vragen en antwoorden

Wat is MVO?

Bij het beantwoorden van de vraag wat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is, moet worden gesteld dat het een activiteitsterrein van een bedrijf is dat zich richt op het rationeel beheren van de onderneming. Omdat MVO-activiteiten een aanzienlijke impact hebben op het imago van het bedrijf, is hun vormgeving vaak de verantwoordelijkheid van de public relations (PR) afdelingen of specialisten van het bedrijf. Als je geïnteresseerd bent in PR en hoe je dit in je bedrijf kunt benaderen, kun je een artikel lezen dat we onlangs hierover hebben geschreven hier.

Waarom is MVO belangrijk?

Afgezien van het aspect van het belang van de verantwoordelijkheid van ondernemingen voor de directe zakelijke omgeving, dat wil zeggen de samenleving en omgeving, speelt dit een belangrijke rol vanuit zakelijk oogpunt. Klanten verwachten dat de sociale betrokkenheid van ondernemingen een inherent onderdeel van hun activiteiten is. Bovendien zijn ze bereid bij te dragen aan deze veranderingen – steeds minder vaak is de betaalbare prijs de bepalende factor voor de interesse in het product, en klanten zijn bereid meer te betalen voor producten die onder ethische omstandigheden zijn vervaardigd en zonder negatieve impact op het milieu.

Bovendien stelt het bewustzijn dat een bepaald bedrijf MVO-activiteiten uitvoert, in staat om hele groepen loyale consumenten te vormen, die ervan overtuigd zullen zijn dat alles wat door een bepaald bedrijf wordt aangeboden, potentieel de juiste keuze voor hen is. Op hun beurt vormt de hechting aan een bepaald merk een geweldige basis voor het opbouwen van een systeem van aanbevelingen, waarin klanten de tussenpersonen zijn in de overdracht van informatie over het bedrijf via de zogenaamde fluistermarketing. En dit is op zijn beurt veel betrouwbaarder dan enige traditionele vorm van adverteren.

Echter, loyaliteit wordt niet alleen opgebouwd door de externe omgeving. Werknemers die overtuigd zijn van de consistentie van hun waarden met de missie, visie en doelstellingen van het bedrijf, zullen toegewijde, gemotiveerde en efficiënte metgezellen worden op de weg naar het bereiken van gemeenschappelijke doelen. Vooral wanneer het gebied van MVO-activiteiten precies het waarborgen van een vriendelijke werksfeer en respect voor werknemersrechten is.

Tenslotte is maatschappelijk verantwoord ondernemen een kans om zich te onderscheiden van de concurrentie, een positief imago op te bouwen en investeerders aan te trekken. Hoewel de financiële sfeer niet direct tot MVO behoort, blijft deze onlosmakelijk met elkaar verbonden. Transparant en verantwoordelijk zijn is een trend die meetbare voordelen oplevert, een feit dat eerder verborgen blijft voor het publiek. En aangezien het een win-winsituatie is, is het moeilijk om redenen te zien om deze richting niet in te slaan.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen – voorbeelden van tools

Zoals eerder vermeld, zijn vaak PR-afdelingen of specialisten op dit gebied verantwoordelijk voor het implementeren van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in het bedrijf. Er zijn veel tools waarmee dit mogelijk is. Voorbeelden van MVO in deze dimensie zijn als volgt:

  • oprichten van stichtingen,
  • implementatie van trainingen,
  • een bepaald percentage van de verkoop toewijzen aan aangewezen MVO-gebieden,
  • sociale campagnes,
  • organisatie van liefdadigheidsevenementen,
  • verantwoord produceren belichaamd in de vorm van speciale etikettering,
  • werkgelegenheidsethiek,
  • financiering van beurzen,
  • organiseren van inzamelingen,
  • organisatie van mediacampagnes,
  • sociale rapportage,
  • vrijwilligerswerk,
  • pro-milieu acties.

Om het potentieel dat inherent is aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen te benutten, moeten ze allemaal goed worden gepresenteerd. Want het is het bewustzijn van dit soort activiteiten dat het mogelijk maakt om interesse eromheen op te bouwen, en vertaalt zich bijgevolg in de voordelen die voortvloeien uit hun implementatie.

Vind je onze inhoud leuk? Word lid van onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

2 minutes ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

1 hour ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

3 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

5 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

7 hours ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

9 hours ago