Een PR-campagne en een PR-plan – de complexiteit van definities in public relations kan echt hoofdpijn veroorzaken. PR zelf, als de kunst van het opbouwen van een positief imago van een bedrijf, is inbegrepen in marketing in de breedste zin. Er zijn echter tegenstanders van deze stelling die benadrukken dat PR losstaat van het domein van marketing. Vergelijkbare onnauwkeurigheden komen voor in de nomenclatuur van public relations. We kunnen te maken hebben met campagnes, plannen, strategieën of PR-activiteiten. Hoewel de grens tussen deze concepten vaag is, is het mogelijk om enkele karaktereigenschappen te onderscheiden die de een van de ander onderscheiden.
De term “campagne” verwijst naar een reeks activiteiten die gericht zijn op het bereiken van een bepaald doel. Het is niets anders dan een set van geplande activiteiten van continue aard, die de aannames van het hierboven genoemde plan vervullen. Een PR-campagne moet daarom verwijzen naar iets “hogers”, aangezien het in wezen een praktische manier is om de gestelde doelen te bereiken. Dit betekent dat de campagne iets tijdelijk en kortstondig is (ook al duurt het enkele jaren).
Het PR-plan, aan de andere kant, dekt meer aspecten. Het is een algemener fenomeen en in veel gevallen verbonden met public relations-campagnes. Tegelijkertijd is het een overkoepelende waarde in de context van een PR-campagne. De verschillen kunnen het eenvoudigst als volgt worden weergegeven:
Een PR-plan is een nuttig document dat verschillende elementen bevat (inclusief maar niet beperkt tot): actie strategieën, PR-campagnes en manieren om voordelen, sterktes en zwaktes te benutten. Dit plan is het document dat je in staat stelt om een effectieve public relations-campagne te ontwikkelen. De makers weten dan welke resultaten ze kunnen verwachten van de goedkeuring en uitvoering van de PR-campagne. Het plan is ook een set van manieren om een specifiek doel dat voor het bedrijf is gesteld te bereiken. Het is daarom een theoretisch document, dat grotendeels verwijst naar de communicatiestrategie. In zijn structuur bevat het een grote hoeveelheid informatie over de doelgroepen, de acties die worden ondernomen of de kenmerken van de concurrentie.
Het PR-plan zal in zijn inhoud onder andere de beschrijving van doelgroepen, de huidige marktsituatie en doelstellingen omvatten. Een onmisbaar element van het plan is ook het identificeren van het probleem dat moet worden opgelost. Een apart aspect van het document moet een gedetailleerde methode zijn voor de uitvoering van het plan, dat in zijn structuur kan verwijzen naar toekomstige PR-campagnes. Het plan is slechts het begin van de realisatie van de doelen. Het is een bepaalde basis, een blauwdruk en een kaart – onderhevig aan wijzigingen en correcties in elke fase van de uitvoering.
Een PR-campagne kan ook de vorm aannemen van een document. Het zal echter een veel meer beknopte en minder algemene vorm zijn dan een plan. Dit zijn concrete, gespecificeerde acties die bedoeld zijn om te leiden tot het bereiken van een doel. Een campagne is stevig verankerd in de tijd: het kan bijvoorbeeld enkele dagen, een maand of een jaar duren. Verschillende public relations-campagnes kunnen deel uitmaken van een enkel, eerder aangenomen PR-plan. Ze omvatten manieren om analyses te maken die helpen de vraag te beantwoorden: Zijn de doelstellingen bereikt?
Er zijn veel voorbeelden van PR-campagnes. We zien ze elke dag via televisie of terwijl we sociale media doorbladeren. Het is een vorm die ons direct beïnvloedt, als internetgebruikers. Een van de opvallende PR-campagnes werd uitgevoerd door de Amerikaanse keten Burger King. In berichten die via verschillende kanalen werden verspreid, moedigden ze hun ontvangers aan om gebruik te maken van de diensten van McDonald’s. Het was een uitdrukking van steun in moeilijke pandemische tijden, die de inkomsten van beide ketens beïnvloedden. Deze verrassende zet van Burger King werd warm ontvangen en kan zeker worden gezien als een niet-voor de hand liggend en uniek voorbeeld van een public relations-campagne.
Nu de verschillen tussen een campagne en een plan duidelijker zijn, kun je beginnen met het plannen van je interne en externe acties op het gebied van PR.
Als je onze inhoud leuk vindt, aarzel dan niet! Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap en volg ons op Twitter en mis nooit meer iets!
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…