BTW werd in Roemenië geïntroduceerd in 1993, lokaal bekend als Taxa pe valoarea adaugata. De regels die de Roemeense BTW regelen, zijn uiteengezet in de nationale Wet op de Belasting over de Toegevoegde Waarde van 2003 en in de Roemeense BTW-code.

Wanneer moet je je registreren voor BTW in Roemenië?

Niet-residentiële ondernemers die in Roemenië actief zijn, kunnen verplicht zijn zich te registreren voor BTW-doeleinden als ze betrokken zijn bij, onder andere, de volgende activiteiten:

  • goederen importeren in de EU als invoer via Roemenië,
  • intra-Communautaire verkoop of aankoop van goederen uit een ander EU-land,
  • aankoop en verkoop van goederen in Roemenië,
  • goederen opslaan in Roemenië als consignatievoorraden voor verkoop aan lokale klanten,
  • goederen online verkopen aan consumenten in Roemenië – als de omzet naar alle buitenlandse consumenten 10.000 euro overschrijdt.

Hoe registreer je je voor BTW in Roemenië?

Bedrijven moeten zich binnen 10 dagen na het einde van de maand waarin ze registratieplichtig werden, registreren voor BTW. EU-gevestigde bedrijven kunnen zich rechtstreeks registreren bij het Roemeense belastingkantoor of gebruikmaken van de diensten van een belastingvertegenwoordiger.

Bedrijven van buiten de EU kunnen zich alleen registreren via een fiscale vertegenwoordiger. Bedrijven met hoofdkantoor in de EU moeten bij de aanvraag voor registratie de volgende documentatie overleggen:

  • een BTW-certificaat (notariële kopie) als ze ergens anders in de EU geregistreerd zijn,
  • de statuten van het bedrijf,
  • een uittreksel uit het nationale handelsregister, en
  • documentatie die belastbare vertalingen in Roemenië aantoont.

BTW-aangiften in Roemenië

Elk bedrijf dat geregistreerd is bij het Roemeense belastingkantoor als een niet-residentiële BTW-entiteit, moet belastbare transacties rapporteren via periodieke rapporten, bekend als verklaringen.

In Roemenië is de standaardperiode voor het indienen van BTW-aangiften één maand. Bedrijven met een jaarlijkse omzet van minder dan €100.000 kunnen kwartaal aangiften indienen. Als een bedrijf echter intra-Communautaire verwervingen doet, zijn maandelijkse BTW-aangiften vereist.

BTW-aangiften, zowel maandelijks als per kwartaal, moeten worden ingediend vóór de 25e van de maand volgend op het einde van de boekhoudperiode. De belasting moet ook voor deze datum worden betaald.

Medium en grote ondernemingen, dat wil zeggen, die een jaarlijkse omzet van meer dan 7 miljoen RON hebben, moeten Roemeense BTW-aangiften elektronisch indienen.

BTW in Roemenië

Wat moet een Roemeense factuur bevatten?

Roemeense BTW-facturen moeten worden uitgegeven vóór de 15e dag van de maand volgend op de levering of dienstverlening. Roemenië, net als alle EU-lidstaten, staat momenteel het gebruik van elektronische facturen onder specifieke voorwaarden toe.

De Roemeense factuur moet onder andere de volgende elementen bevatten:

  • datum van uitgifte,
  • volgnummer,
  • BTW-nummer van de leverancier en koper,
  • volledige naam en adres van de leverancier en klant,
  • gegevens van de belastingvertegenwoordiger in Roemenië, inclusief BTW-identificatienummer – indien van toepassing,
  • omschrijving van de geleverde goederen of diensten,
  • gegevens over de hoeveelheid goederen,
  • leveringsdatum, indien anders dan de datum van uitgifte,
  • netto waarde,
  • BTW-tarief,
  • BTW-bedrag,
  • bruto waarde.

Facturen moeten gedurende een periode van 10 jaar worden bewaard.

BTW-tarieven in Roemenië

 
TARIEF
TYPE
TYPE GOEDEREN OF DIENSTEN
19% standaard
  • alle goederen en diensten die niet onder het lagere BTW-tarief vallen,
9% verlaagd
  • sommige voedingsproducten,
  • sommige farmaceutische producten,
  • medische apparatuur voor gehandicapten,
  • boeken (exclusief e-books),
  • hotels en accommodatie,
  • watervoorziening,
  • niet-alcoholische dranken,
  • snijbloemen en planten voor voedselproductie,
  • sommige landbouwproducten,
  • sommige goederen en diensten bedoeld voor consumptie in vervoermiddelen,
  • sociale huisvesting.
5% verlaagd
  • kranten en tijdschriften,
  • toegang tot culturele evenementen,
  • toegang tot sportevenementen,
  • toegang tot pretparken,
  • sommige farmaceutische producten,
  • bepaalde medische apparatuur voor gehandicapten,
  • boeken (exclusief e-books),
  • accommodatie in hotels,
  • restaurants en cateringdiensten (exclusief bepaalde alcoholische dranken),
  • afhaalmaaltijden,
  • bars, cafés en nachtclubs (exclusief bepaalde alcoholische dranken),
  • woningen.
0% nul
  • intra-Communautaire en internationale passagiersvervoer.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Lucy Adams

Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geeft graag praktisch advies, bespreekt actuele boekhoudkundige kwesties en analyseert wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op het laten groeien van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.

View all posts →