Gamificatie en klantervaring - inhoudsopgave:
Iets over gamification en klantervaring
Gamification voegt een element van entertainment toe aan het product. Dit is erg belangrijk omdat volgens een enquête onder meer dan 500 gebruikers uitgevoerd door Clutch, maar liefst 44% van de respondenten apps downloadt niet omdat ze ze nodig hebben, maar voor de lol!
Laten we dus eens kijken naar bedrijven die gamification met succes hebben geïmplementeerd om de klantervaring te verbeteren – hetzij in een app, een businessmodel of bij het aanleren van nieuwe gebruikers hoe ze een product moeten gebruiken.
Duolingo. Talen leren zonder moeite
Duolingo is een populair platform voor taalleren dat gamification gebruikt om gebruikers te motiveren elke dag te leren. Het maakt gebruik van verschillende mechanismen, zoals:
- punten verdienen,
- prestaties, of
- competitie met andere gebruikers.
Dit maakt leren leuker, en gebruikers zijn meer gemotiveerd om de app te blijven gebruiken.
In het geval van Duolingo is het doel van gamification om de betrokkenheid en tevredenheid van gebruikers met taalleren te vergroten. De app biedt gebruikers de mogelijkheid om de taal en het niveau van vaardigheid te kiezen, en vervolgens lessen en oefeningen op hen af te stemmen.
Gebruikers kunnen hun voortgang volgen en deze vergelijken met andere taalleerders. Ze kunnen ook deelnemen aan uitdagingen en competities die activiteit en consistentie belonen.
Bovendien gebruikt de app een systeem van beloningen en straffen dat gebruikers aanmoedigt om door te gaan met leren. Voor elke voltooide les of oefening ontvangen gebruikers ervaringspunten (XP), waarmee ze naar het volgende niveau kunnen doorgaan. Als ze echter enkele dagen niet oefenen, verliezen ze een deel van hun reeksen, wat hun ranking kan beïnvloeden.
Duolingo is een voorbeeld van hoe gamification de gebruikerservaring in een educatieve applicatie kan verbeteren. Door gebruik te maken van spelelementen maakt de app taalleren interessanter en minder stressvol. Gebruikers voelen zich gewaardeerd door de app, wat zich weerspiegelt in hun motivatie en efficiëntie in leren.
Starbucks. Gamification van je leven
Starbucks is beroemd om zijn loyaliteitsprogramma, dat ook gamification-elementen gebruikt. Klanten verzamelen “sterren” voor elke aankoop, die ze vervolgens kunnen inwisselen voor gratis producten. Dit programma vergroot de loyaliteit van klanten en maakt het waarschijnlijker dat ze terugkeren naar Starbucks.
Maar dat is nog niet alles. Starbucks biedt zijn gebruikers ook een mobiele app waarin het af en toe uitdagingen of promoties introduceert, die klanten aanmoedigen om specifieke aankopen te doen of bepaalde locaties te bezoeken. Door deze uitdagingen te voltooien, kunnen gebruikers bonussterren of extra beloningen verdienen. Bijvoorbeeld, ze kunnen het dubbele aantal sterren krijgen voor het bestellen van een bepaalde drank of een bonus verdienen voor het uitnodigen van een vriend voor de app.
De gamification van de gebruikerservaring in de Starbucks-app is niet alleen gericht op het verhogen van de verkoop en loyaliteit, maar ook op het opbouwen van een levensstijl die met het merk is geassocieerd. Gebruikers voelen zich onderdeel van de Starbucks-gemeenschap en identificeren zich met de waarden ervan.
Volgens een studie van Gamfi kan gamification de betrokkenheid van gebruikers met wel 150% verhogen en het verloop met tot 30% verminderen. Daarom is gamification een effectief hulpmiddel om een positieve gebruikerservaring te creëren en op te vallen in de markt.
LinkedIn. Netwerken is leuk
In het geval van LinkedIn is gamification ontworpen om gebruikers aan te moedigen hun professionele profielen op te zetten en te voltooien. Terwijl gebruikers verschillende secties invullen, zoals het toevoegen van een profielfoto, werkervaring, opleiding en vaardigheden, ontvangen ze visuele feedback over hun voortgang. Dit helpt de zichtbaarheid van het profiel in zoekresultaten te verbeteren en het aantal profielweergaven te verhogen.
Alle LinkedIn-gebruikers beginnen als Beginners. Na het voltooien van vier secties, gaan ze naar het Intermediate-niveau, en na het toevoegen van de resterende voorgestelde secties, waarvan er in totaal zeven zijn, bereiken ze het Advanced (All-star) profiel.
Hubspot. De kennisbasis verkennen
Hubspot is een populair marketing-, verkoop- en klantenservicemanagementtool dat Product Academy aanbiedt – online training cursussen die gamification gebruiken. Deelnemers verdienen punten en prestaties voor het voltooien van lessen en examens, wat hun motivatie om te leren vergroot en hen in staat stelt hun voortgang te volgen.
De HubSpot-gemeenschap omvat ook gamification-elementen, waardoor je punten kunt verdienen en je gebruikersprofiel kunt verbeteren door:
- beste praktijken te delen,
- deel te nemen aan discussies,
- inhoud te creëren en te publiceren,
- feedback te zoeken en te geven.
Iemand die wil leren hoe hij Hubspot moet gebruiken, kan punten en badges verdienen voor het voltooien van lessen en tests, en zijn voortgang op een dashboard volgen. Op deze manier kunnen Hubspot-gebruikers meer leren over de mogelijkheden van de tool en deze effectief in hun bedrijf implementeren.
Gamification en klantervaring – samenvatting
Gamification is een krachtig hulpmiddel dat enorme voordelen voor je bedrijf kan opleveren, ongeacht de sector of grootte. Voorbeelden van bedrijven die gamification in hun applicaties, loyaliteitsprogramma’s en educatieve processen hebben geïntegreerd, zijn grotendeels succesverhalen. Door gebruik te maken van spelelementen hebben ze de betrokkenheid van klanten kunnen vergroten, de loyaliteit verbeteren en uiteindelijk de omzet verhogen.
Als je overweegt gamification in je bedrijf te implementeren, begin dan met het definiëren van de doelen die je wilt bereiken en leer over de spelelementen die je kunnen helpen deze te bereiken. Denk ook na of je de ervaring van werknemers of klanten wilt gamificeren.
Met een goed doordachte gamificationstrategie kun je spelelementen zorgvuldig afstemmen op je businessmodel en de verwachtingen van klanten. Het combineren van creativiteit en plezier met een focus op het leveren van waarde en kwaliteitsoplossingen biedt een geweldige kans voor het succes van je gamified bedrijf.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Digitizing your business:
- Hoe de valkuilen van digitale transformatie te vermijden?
- Wat is bedrijfsdigitalisering?
- De balans tussen digitale transformatie en databeveiliging
- Digitale marketing
- Het beheren van digitale teams
- Digitalisering in de industrie
- Digitale training en inductie
- Cloud vs server. Voor- en nadelen
- Cloud computing
- XaaS en abonnementsmodellen
- Welke XaaS-diensten te gebruiken bij het runnen van een bedrijf?
- De cloud en kunstmatige intelligentie
- Microservices en API's
- De toekomst van digitale ondernemingen
- Alles over workflowautomatisering
- Best-of-breed vs all-in-one. Welke is de juiste voor jou?
- Top 5 no-code tools die je bedrijf nodig heeft
- Gamificatie en klantervaring
- Wat zijn disruptieve technologieën?
- De impact van disruptieve technologieën op bedrijven
- Gamificatie op de werkplek
- Gamificatie in het bedrijfsleven
- Hoe bouw je zakelijke applicaties en websites met behulp van AI?
- Wat zijn de risico's van AI?
- Digitale cultuur koesteren. Balans tussen verandering en identiteit
- Hoe introduceer je zakelijke veranderingen op een verstandige manier?
- Hoe bouw je een innovatiescultuur op de werkplek?
- Frontline werknemers in het tijdperk van digitale transformatie
- Wat is een digitale mindset?
- RPA vs API. Hoe kies je de juiste automatiseringsstrategie?
- Digitale financiële administratie en online boekhouding