Een goed gemaakte carrièrepagina is een kans om een positieve eerste indruk te geven aan een bezoeker van de site. Het kan zelfs iemand die theoretisch niet op zoek was naar een nieuwe baan het gevoel geven dat er behoefte is aan verandering en zich laten aanmelden. Om nieuwe kandidaten aan te trekken, moet je ervoor zorgen dat het er goed uitziet. Presenteer de waarden, laat zien wat de missie van het bedrijf is en vergeet de persoonlijkheid niet. Ontwerp alles met de juiste graphics. Bekijk onze richtlijnen voor de perfecte carrièrepagina en zie waarom je er überhaupt een zou moeten hebben.
Hoe maak je een carrièrepagina op een website? – inhoudsopgave:
- Wat is een carrièrepagina?
- Welke informatie zoeken kandidaten op de carrièrepagina van een bedrijf?
- Stel je bedrijf voor
- Laat zien wat voor soort werknemers je aanneemt
- Benadruk actieve vacatures
- Presenteer de voordelen
- Laat zien wat je onderscheidt
- Informeer hoe het wervingsproces eruitziet
- Stel werknemers voor
- Minimaliseer het nu allemaal
- Beantwoord je dringende vragen
- Geef contact een kans
- Toon je sociale media
Wat is een carrièrepagina?
De meeste mensen die op zoek zijn naar mogelijke nieuwe werkgelegenheidskansen zijn passieve werkzoekenden. Ze kijken niet op vacaturesites, maar als ze een interessant aanbod tegenkomen dat hen aanspreekt, solliciteren ze gretig. Degenen die actief op zoek zijn naar werk, screenen ook zorgvuldig werkgevers. Hun belangrijkste informatiebron is de website van het bedrijf.
Het creëren en vermelden van vacatures is echter een beetje te weinig. Deze pagina is de enige kans om potentiële kandidaten te interesseren en hen te overtuigen om te solliciteren. Bekijk wat je op je carrièrepagina moet zetten en waarom je ervoor moet zorgen dat het er professioneel uitziet.
Welke informatie zoeken kandidaten op de carrièrepagina van een bedrijf?
Een carrièrewebsite is een plek die is ontworpen voor potentiële werknemers. Het is dus de moeite waard om rekening te houden met hun voorkeuren om een plek te creëren waar ze antwoorden op hun vragen kunnen vinden. De belangrijkste elementen die kandidaten willen weten zijn:
- Het salaris
- Extra voordelen
- Locatie, mogelijkheid om op afstand te werken
- Bedrijfscultuur en waarden
Aangezien kandidaten naar dergelijke informatie op zoek zijn, is het logisch om hun vragen te adresseren. Je moet dit echter op een manier doen die zowel interessant als feitelijk is. Je hebt één pagina om hen te overtuigen dat dit de plek is om te solliciteren. Eén pagina om nieuw talent in je bedrijf te krijgen.
Stel je bedrijf voor
Dit is de plek waar je de kans hebt om basisinformatie over je bedrijf te presenteren. Je kunt opscheppen over nieuwe technologieën, certificeringen die je hebt, of een gevestigde samenwerking met een belangrijke partner.
De informatie moet de ontvanger aantrekken die het bedrijf beter wil leren kennen. Een geweldig idee is om de organisatie door de ogen van werknemers te presenteren. Je kunt hen aanmoedigen om deel te nemen aan de creatie van deze bladwijzer. Dan krijgt het bedrijf de menselijke factor, wat veel overtuigender werkt op de kandidaat.
Informatie is één ding. De manier waarop het wordt overgebracht, doet er echter ook toe. Als de inhoud saai is, zoals in de meeste gevallen, zal het effect één zijn – het indrukken van het kruisje in de rechterbovenhoek. De arbeidsmarkt is genadeloos. Het zijn de kandidaten die het aanbod kiezen dat bij hen past, niet andersom. Mensen houden er niet van om veel tekst te lezen, dus zorg ervoor dat de informatie op een interessante manier wordt gepresenteerd. Je kunt infographics, grafieken gebruiken of inzetten op een videopresentatie opgenomen door werknemers. Zo’n presentatie wordt zeker beter ontvangen.
Laat zien wat voor soort werknemers je aanneemt
Verschillende sectoren zijn op zoek naar verschillende specialisten. Hoewel dit voor jou misschien voor de hand ligt, is dat het misschien niet voor anderen. Een typisch productiebedrijf neemt vaak ook zijn accountants, IT-specialisten of programmeurs aan. Benadruk dit dus duidelijk op de site, aangezien veel kandidaten zich niet eens realiseren dat dit hun potentiële werkplek zou kunnen zijn.
Benadruk actieve vacatures
Wie je momenteel zoekt, zal vooral cruciaal zijn voor mensen die “nu” een nieuwe baan willen vinden. Dit laat hen weten of het zin heeft om een cv in te dienen bij een bepaald bedrijf of niet.
Het is de moeite waard om de posities te benadrukken waarvoor momenteel open wervingen zijn, maar het is niet de moeite waard om jezelf af te sluiten voor een potentiële kans om talent uit een ander veld te werven. Zo’n achterdeurtje is de optie om een aparte talentendatabase te creëren waar kandidaten hun cv’s kunnen opsturen, zelfs als de werving momenteel gesloten is. Werknemers zijn de levensader van elke onderneming, verlies de kans niet om een unieke parel aan te nemen.
Presenteer de voordelen
Een interessante baan met vooruitzichten voor verdere ontwikkeling en een salaris dat bij de kandidaat past, zijn sleutelelementen die de keuze beïnvloeden. Echter, extra voordelen die door de werkgever worden aangeboden, kunnen ook een even belangrijke factor worden.
Het is een goed idee om de niet-salarisvoordelen van het werken bij een bepaald bedrijf zorgvuldig op de carrièrepagina te vermelden. Of het nu gaat om extra privézorg, subsidies voor sportkaarten of mogelijkheden voor aanvullende ontwikkelingsopleiding, of misschien fruitdonnerdagen – schrijf het op. Door dit te doen, laat je kandidaten zien dat je om je werknemers geeft en dat er een fijne sfeer tussen hen is. Dit element draagt bij aan positieve werknemersbranding.
Laat zien wat je onderscheidt
In veel bedrijven zijn de voordelen bijna identiek, en extra privé medische zorg is praktisch standaard. Door op deze manier te schrijven, zal je bedrijf niet worden herinnerd door de kandidaat. Het zal verdwijnen in de stortvloed van aanbiedingen. De arbeidsmarkt vereist enige creativiteit. Laat de elementen zien die je onderscheiden. Het hoeft niet iets groots te zijn, wat telt is het element van verrassing en originaliteit.
Informeer hoe het wervingsproces eruitziet
Probeer saai informatie te vermijden zoals: na het indienen van je cv, zullen we binnen 30 dagen contact opnemen met geselecteerde kandidaten. Denk aan het als een rondleiding. Neem de kandidaat bij de hand en laat hem of haar stap voor stap zien wat er zal gebeuren – bij voorkeur met behulp van pictogrammen. Dit is ook een goede plek om te vermelden welke documenten nodig zijn voor de aanvraag.
Stel werknemers voor
Een onderneming is gelijk aan mensen. Het gezicht van blije werknemers die glimlachen op hun werkplekken zal zeker positief worden ontvangen. Presenteer ook de recruiter in deze subsectie. Dit zal de persoon zijn waarmee de kandidaat als eerste in contact komt. Een wervingsgesprek is een ervaring maar ook een stressvol moment. Zo’n presentatie zal helpen om de angst een beetje te temmen.
Minimaliseer het nu allemaal
Vergeet niet dat minder meer is. De website moet duidelijk zijn en de kandidaat directe antwoorden geven. Een overvloed aan informatie zal geen goede oplossing zijn. Kies voor een interessante presentatie, graphics, infographics en video’s.
Beantwoord je dringende vragen
Je kunt dit doen via de FAQ-sectie of de chatbot. Dit geeft de kandidaat het gevoel dat hij niet alleen is gelaten met de informatie. Het zal hem of haar helpen om de kennis samen te vatten en te suggereren wat de volgende stap is. Het is ook een geweldige plek om basis tips te geven over hoe je je kunt voorbereiden op een wervingsgesprek. Beschouw deze plek als een kans om alle zorgen van de kandidaat aan te pakken.
Geef contact een kans
Dit is de laatste stap die je je potentiële werknemer moet leiden. Plaats een duidelijke link of contactformulier zodat ze precies weten hoe ze kunnen solliciteren. Het is de culminatie van de hele reis, en je kunt het niet vergeten.
Toon je sociale media
Tegenwoordig gebruikt vrijwel elk bedrijf Facebook, Instagram, Twitter of TikTok. Het carrière-tabblad is een onschatbare bron van kennis over het bedrijf, terwijl sociale media de mogelijkheid bieden om achter de schermen te kijken. Foto’s of video’s tonen het dagelijks leven van het bedrijf, stellen individuele werknemers voor en vertellen iets meer over de sfeer in het bedrijf.
Tegenwoordig is een carrière-tabblad een must-have voor elk bedrijf. Zelfs als je niet actief aan het werven bent, zorg ervoor dat het er aantrekkelijk uitziet. Je weet nooit wanneer de behoefte aan een nieuwe werknemer zich zal voordoen, en door een contactformulier achter te laten, heb je een reserve lijst van kandidaten. Vergeet niet dat hoe duidelijker het carrière-tabblad, hoe beter de kandidaten. Plaats de nodige informatie, maar zorg vooral ervoor dat het bedrijf is gepresenteerd zoals jij het ziet.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.