Hoe stop je met stilletjes opgeven in jouw bedrijf? Weet je hoeveel van jouw werknemers al stilletjes zijn opgestapt en niet meer bereid zijn om dat extra stapje te zetten? De nieuwe trend van stilletjes opgeven werd onlangs waargenomen op de arbeidsmarkt, maar heeft al verhoogde belangstelling op sociale media aangetrokken. Wat is stilletjes opgeven en hoe kunnen bedrijven, vooral de afdelingen Human Resources, omgaan met dit wijdverspreide probleem?

Hoe stop je met stilletjes opgeven? – inhoudsopgave:

  1. Hoe stop je met stilletjes opgeven?
  2. Wat is stilletjes opgeven?
  3. Hoe stop je met stilletjes opgeven – tips voor HR
  4. Samenvatting

Hoe stop je met stilletjes opgeven?

De cultus van werk – dit is de benadering van werk die wijdverspreid was onder de vertegenwoordigers van de generaties X en Y (individuen die momenteel tussen de 30 en 60 jaar oud zijn). Er is een perceptie onder de oudere generaties dat hun werk een belangrijke waarde in hun leven is, wat hen in staat stelt om alle gewenste goederen (een eigen appartement, een auto, enzovoort) te verkrijgen die de sociale status van de eigenaar symboliseren.

Zie ook: Stilletjes opgeven – moeten we hard werken om gelukkig te zijn?

De vertegenwoordigers van die twee generaties zijn opgevoed met de overtuiging dat het belangrijkste in het leven is om een goede baan te vinden om jezelf veilig te voelen. Deze overtuiging komt niet overeen met de waarden van de Z-generatie, die steeds vaker wordt geassocieerd met de stilletjes opgeven trend.

Wat is stilletjes opgeven?

“Werk is niet je leven” schrijven jonge TikTok-gebruikers op hun profielen in de VS. Ze praten ook over stilletjes opgeven. Waar gaat het allemaal om? Stilletjes opgeven wordt gedefinieerd als de bewuste, geplande terugtrekking van toewijding aan werk in het gebied dat verder gaat dan de standaardtaken die in het arbeidscontract zijn vermeld.

De eerder genoemde benadering is het resultaat van de overtuiging dat werk niet de hoogste waarde in het leven kan zijn. Bovendien zou werk tevredenheid moeten brengen zonder overmatige stress te veroorzaken en de balans tussen privé- en beroepsleven te verstoren.

Stilletjes opgevers:

  • voeren alleen de toegewezen taken uit
  • betrekken zich niet in projecten die niet direct aan hen zijn toegewezen
  • worden niet emotioneel betrokken bij het werk
  • nemen geen verantwoordelijkheid voor de taken van andere individuen
  • ondernemen geen taken waarvoor ze niet zijn betaald
  • ze richten zich op welzijn, streven naar werk-privébalans en zorgen voor hun mentale gezondheid

De observatie van de nieuwe trend heeft de alarmbel in veel bedrijven wereldwijd doen rinkelen. Waar zijn werkgevers bang voor? Wat is de reden voor hun bezorgdheid? Ze zijn bang voor de afname van efficiëntie als gevolg van de kleinere toewijding van werknemers. Slechte resultaten betekenen kleinere winsten en dit kan leiden tot kostenbesparingen en ontslagen. Om deze reden doen de personen die verantwoordelijk zijn voor de human resources in het bedrijf alles wat ze kunnen om de stilletjes opgeven trend in hun bedrijf te stoppen.

hoe stilletjes opgeven te stoppen

Hoe stop je met stilletjes opgeven – tips voor HR

Is het mogelijk om te ontdekken wie al een stilletjes opgever is die beperkte interesse in zijn taken toont, en wie dicht bij een burn-out of andere negatieve mentale toestanden is? Is het mogelijk om het bedrijf te beschermen tegen de stilletjes opgeven trend? Heeft HR de tools om te zorgen voor de werknemers die in gevaar zijn door de vermoeidheid van werk en constante verwachtingen? Het antwoord op al deze vragen is ja. De managers en besluitvormers moeten de juiste organisatiecultuur in het bedrijf opbouwen die is afgestemd op de behoeften van jongere werknemers.

Welke stappen moet je nemen?

  • Voer regelmatige gesprekken en geef je feedback. Een oprecht gesprek met de werknemer is de gemakkelijkste manier om erachter te komen hoe het met hem gaat. Je moet ze de ruimte geven om hun mening te delen en je moet hun verzoeken horen om de werkplek aan hun eisen aan te passen. Het gesprek is een kans om te diagnosticeren of het contact tussen de teamleider en de werknemer adequaat is voor de behoeften van het bedrijf. Men moet zich herinneren dat werknemers vertrekken vanwege slechte, onaangename en onbeleefde bazen – soms echt snel.
  • Organiseer training voor de werknemers en het management. Wat zijn de fasen van professionele burn-out? Welke somatische en psychologische symptomen kenmerken elk van deze fasen? Op welke manier kunnen we stress op het werk diagnosticeren en teamleden helpen met hun problemen? Teamleiders die goed getraind en geïnformeerd zijn over het onderwerp, zouden in staat moeten zijn om de verontrustende symptomen van stilletjes opgeven op te merken.
  • De werknemers moeten training krijgen over het omgaan met stress op het werk, evenals voorbereiding op de vakanties of het behouden van de werk-privébalans. Verhoogde bewustwording is de beste manier om de juiste benadering en praktijken in het dagelijks werk te implementeren. Het initiatief dat door de werknemer wordt getoond, moet zeer gewaardeerd worden door jongere werknemers.

  • Bevorder mentale en fysieke gezondheid. Veel bedrijven besluiten om de bijeenkomst in een geestelijke gezondheidskliniek te financieren. Het is de eenvoudigste manier om de werknemer te laten zien dat het bedrijf om zijn mentale gezondheid geeft en weet dat zijn gezondheid noodzakelijk is voor de juiste uitvoering van zijn taken.
  • Wat in dit gebied helpt, is de flexibiliteit van werktijden – de tijd en plaats van werken moeten niet rigide worden vastgesteld. De professionele voordelen moeten worden afgestemd op de behoeften van de werknemer – sommige vormen van lichamelijke activiteit kunnen worden aangeboden, evenals de optie van werkvakantie of verlengde vakanties, enzovoort.

  • Belonen van toewijding en perspectieven tonen. Werknemers willen zich gewaardeerd en opgemerkt voelen, vooral wanneer ze een hoger niveau van toewijding tonen. Je moet je dankbaarheid tonen en de beste manier om dat te doen is door verschillende soorten beloningen te gebruiken – niet allemaal hoeven ze financieel te zijn. Vergeet de werknemers niet die in gevaar zijn door professionele burn-out als gevolg van de onzekerheid van de arbeidsmarkt en carrièreperspectieven.
  • Gebruik technieken van competentie-mapping, wat een geweldige strategie is om de vaardigheden van je werknemers op een gestructureerde, georganiseerde manier te evalueren. Deze strategie zou je in staat moeten stellen om loopbaanpaden voor je werknemers te plannen, wat hen een perspectief en doel voor de toekomst zou moeten geven. Een duidelijke visie op je ontwikkeling en de mogelijke voordelen die daarbij komen kijken, is een van de beste manieren om je werknemer te beschermen tegen de stilletjes opgeven trend.

Samenvatting

Stilletjes opgeven is een van de problemen op de hedendaagse arbeidsmarkt geworden en momenteel is het moeilijk te beoordelen hoe deze trend zich in de toekomst zal ontwikkelen. In de komende jaren zullen nieuwe generaties werknemers de meerderheid van de beroepsbevolking vormen en de bedrijven moeten zich hierop voorbereiden. Hoe je stilletjes opgeven stopt, is niet alleen een retorische vraag, maar een serieus probleem dat HR-afdelingen met hun methoden moeten aanpakken.

Lees ook: Wereldwijde leiderschapstrends in het bedrijfsleven voor 2022 en 2023

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →