Formele en informele feedback – dat zijn twee van de verschillende soorten feedback die je kunt verwachten op de werkplek. Effectief beheer van human resources heeft als doel alle activiteiten van werknemers te organiseren om de belangrijkste doelen van het bedrijf te bereiken. Alle communicatiekanalen op de werkplek moeten operationeel zijn, anders kan het bereiken van doelen worden belemmerd. Feedback is de basis van functionele communicatie binnen en buiten de organisatie. Geweldige interpersoonlijke relaties, betrokkenheid van de werknemers en wederzijds begrip van alle partijen zijn afhankelijk van goede, soepele communicatie.

Formele en informele feedback – inhoudsopgave:

  1. Wat is feedback?
  2. Effectieve feedback op de werkplek
  3. Formele en informele feedback op de werkplek
  4. Samenvatting

Wat is feedback?

Feedback, zoals het wordt begrepen op de werkplek, is de totaliteit van berichten tussen de werknemer en de andere delen van de organisatie. In die zin is feedback een geweldig hulpmiddel voor leren, ontwikkeling en het doorvoeren van veranderingen die kunnen zijn gebaseerd op de ervaring die de werknemer of zijn collega’s hebben opgedaan. Het belangrijkste doel van feedback, vanuit het perspectief van human resources, is het creëren van een omgeving die aanpassingen van toekomstige activiteiten en beslissingen mogelijk maakt naarmate de kennis toeneemt.

Er zijn veel verschillende methoden van feedback, en het kan zowel: direct, indirect, vertrouwelijk, rudimentair of gedetailleerd zijn. Werknemers kunnen negatieve en positieve feedback verwachten. In beide gevallen moet feedback constructief zijn, aangezien het moet helpen om goede gewoonten te ontwikkelen en fouten te corrigeren. Negatieve feedback die op een nare manier wordt gegeven, kan een startpunt voor een conflict worden en beïnvloedt de ontvanger op een destructieve manier. Feedback beïnvloedt de effectiviteit van het werk, de persoonlijke groei van de werknemer en helpt individuen te motiveren om nieuwe competenties en vaardigheden te verwerven. Het bevordert communicatie, teamwork en betrokkenheid.

Effectieve feedback op de werkplek

De manier waarop feedback wordt gegeven, bepaalt de effectiviteit ervan. Bij het geven van feedback moet de manager zich richten op het verbeteren van de werkresultaten. Overmatige kritiek, subjectieve meningen moeten worden vermeden bij het bespreken van de werkprestaties. Alle managers zijn het erover eens dat het geven van negatieve feedback het moeilijkst is – het is veel gemakkelijker om te prijzen dan om te berispen.

Toch is correctieve, negatieve feedback noodzakelijk om de effectiviteit van individuen en teams op het vereiste niveau te houden. Vanuit praktisch oogpunt is het veel beter om feedback te geven die gestructureerd, georganiseerd en goed doordacht is voordat het proces begint. Voor geweldige feedback is het beter om een speciale vergadering met een werknemer te houden, waar alle aspecten van het werk in één keer kunnen worden besproken.

Feedback moet de volgende elementen bevatten:

  • analyse van de huidige situatie, probleemidentificatie, redenen voor het probleem, aanwijzing van specifiek, concreet gedrag
  • het doel van de feedback moet worden gegeven, evenals de verwachte resultaten
  • constructieve feedback moet beschrijvend, niet oordelend zijn
  • toon van de stem en manier van spreken moeten worden aangepast aan de individualiteit van de werknemer. De formulering moet passend zijn voor de situatie, alle informatie moet worden gegeven met respect voor de ontvanger
  • de werknemer heeft het recht om te reageren op de gegeven feedback, zowel de manager als de werknemer moeten proberen de beste oplossing voor het probleem te vinden, ze moeten streven naar wederzijds begrip
  • de uitvoering van het correctieve plan moet worden gecontroleerd en alle verbeteringen in het gedrag van de werknemer moeten worden geprezen.

Formele en informele feedback op de werkplek

Feedback kan worden geclassificeerd volgens verschillende criteria en het kan zijn:

  • oordelend en correctief (vorm van feedback)
  • vergelijkend of sturende (type informatie gegeven)
  • ex-post en ex-ante (tijd van geven)
  • formeel en informeel (bron van feedback)
formele en informele feedback

De meest populaire soorten feedback zijn formeel en informeel. Formele feedback vindt plaats in de vorm van geformaliseerde rapporten en analyses, die behaalde resultaten beschrijven op basis van vooraf gedefinieerde doelen.

Deze feedback omvat elementen zoals gedetailleerde criteria, beschrijvingen van competenties en sets van normen. Oplossingen voor verbetering worden opgesomd in geval van afwijkingen van het plan of fouten. De vorm van formele feedback kan oordelend of correctief zijn. Formele feedback is meestal gepland en vooraf bepaald en willekeurig vastgesteld.

Informele feedback wordt meer gezien als nuttige informatie of negatieve beoordeling die door de manager aan de werknemer wordt gegeven om zijn prestaties en effectiviteit te verbeteren. Soms is informele feedback gerelateerd aan situaties die ad hoc van aard zijn en dagelijkse sociale interacties. Dergelijke feedback is moeilijker te karakteriseren, maar wat hier het belangrijkst is, is de kennis die een individu verwerft uit de organisatiestructuur. Informele feedback kan zeer subjectief zijn.

Formele feedback wordt gezien als meer objectief, concreet en gemakkelijk te analyseren, terwijl informele feedback wordt waargenomen als meer effectief en invloedrijk.

formele en informele feedback

Samenvatting

Feedback geven is geen gemakkelijke taak. Betrokkenheid en openheid voor potentiële voordelen zijn vereist van zowel de manager als zijn werknemer. Beide partijen moeten overtuigd zijn van de waarde van hun communicatie en mogen geen vooringenomenheid of negativiteit tonen. Het is voordelig om feedback zonder haast en met grotere zorg voor de belangrijkste informatie te geven. Feedback speelt een sleutelrol in interpersoonlijke communicatie en kan helpen om gedragsfouten te corrigeren, evenals om twijfels weg te nemen, crises te voorkomen en bij te dragen aan de professionele groei van werknemers.

Bekijk de 5 meest populaire soorten crowdfunding

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →