Bij het organiseren van elk type evenement wil je ervoor zorgen dat er geen logistieke problemen zijn, geen brandjes om te blussen op het laatste moment, en dat elke deelnemer tevreden is en het gevoel heeft dat ze hebben gekregen wat ze verwachtten. Hoe kun je zien dat je evenement succesvol was? Het komt allemaal neer op KPI’s die je aan het begin hebt vastgesteld – dat wil zeggen, welke resultaten je wilde bereiken. Laten we de beste praktijken op dit gebied bekijken.
Evenementmarketing – inhoudsopgave:
- Deelnemers als een belangrijke indicator?
- Activiteit op sociale media
- Enquêtes na het evenement
- Sales qualified leads
- Samenvatting
Deelnemers als een belangrijke indicator?
Is een goede opkomst een maatstaf voor het succes van het evenement? Tegenwoordig is dit geen volledig betrouwbare indicator. In plaats van te stellen dat het succes van een project zal worden bepaald door het aantal deelnemers, is het de moeite waard om in te zetten op vermeldingen op sociale media, enquêtes na het evenement en het aantal verworven leads.
Activiteit op sociale media
Tegenwoordig is er geen ander kanaal waar meer over verschillende soorten evenementen wordt gezegd dan op sociale media. Daarom moet je bij het organiseren van je evenement inzetten op regelmatige en opvallende communicatie op je sociale media. Gebruik een intrigerende claim, hashtag of grafisch element dat gebruikers kunnen herhalen, en rapporteer over “wat er op het evenement is gebeurd.”
Waar moet je op letten bij het bestuderen van het succes van een evenement met behulp van sociale media? Het is een goed idee om te beginnen met het aantal vermeldingen op Facebook en Instagram of Twitter dat meestal tijdens het evenement wordt gemaakt. Na het evenement kun je de samenvattingen volgen die op zowel je bedrijfs- (Facebook, Instagram, LinkedIn) als persoonlijke accounts verschijnen (vooral op LinkedIn vanwege de zakelijke aard van de inhoud). Door een bepaald aantal vermeldingen op sociale media vast te stellen, zie je of je je doel hebt bereikt.
Vermeldingen geven je ook een signaal of de algehele beoordeling van het evenement positiever of negatiever is. Hoewel je niet altijd zeker kunt zijn dat iemand de waarheid heeft geschreven, zal dergelijke informatie je zeker helpen om je volgende evenement beter te plannen.
Enquêtes na het evenement
Het versturen van enquêtes na het evenement is de traditionele manier om de meningen van deelnemers te achterhalen, en het werkt nog steeds heel goed. Er zal altijd een bepaald percentage deelnemers zijn dat eerlijk zijn mening deelt, vooral als het evenement zeer positieve of negatieve gevoelens bij hen heeft opgeroepen.
Je moet echter niet vergeten om vragen op te nemen die het meest relevant zijn voor het evenement, zodat je kunt bepalen of de beurs, conferentie of verkoopbijeenkomst de gewenste resultaten heeft opgeleverd. Als KPI kun je bijvoorbeeld de gemiddelde beoordeling van het evenement nemen, die je berekent door alle resultaten bij elkaar op te tellen. Je kunt enquêtes versturen via e-mail of via een evenement-app – dan zal het percentage mensen dat het formulier invult zeker toenemen.
Sales qualified leads
Heb je een beurs of andere verkoopgerichte bijeenkomst georganiseerd? In zo’n situatie moet je je richten op conversie – dat wil zeggen, bestuderen hoeveel leads je hebt weten te verwerven of hoeveel directe verkopen je hebt gerealiseerd. Het is het beste om een indicator te gebruiken die bekend staat als SQL’s, die leads telt die gekwalificeerd zijn als potentiële klanten. Hoe bepaal je wat nodig is om SQL’s te verwerven? Het is het beste om met de verkoopafdeling te overleggen over welke criteria hiervoor moeten worden vervuld.
Na het evenement moet deze indicator worden vergeleken met de kosten van het verkrijgen van één lead via andere verkoop- en marketingactiviteiten – dan kun je bepalen hoeveel de organisatie van marketingevenementen zich vanuit zakelijk oogpunt loont.
Samenvatting
Er zijn veel manieren om het succes van evenementmarketing te meten – het komt allemaal neer op jouw behoeften en de aard van het evenement dat je organiseert. Naast de hierboven genoemde indicatoren kun je ook focussen op het meten van de tevredenheid van sponsors van het evenement, het volgen van verkeer naar je website of evenement-app, of het analyseren van financiële indicatoren (omzet, ROI, uitgaven). Het is echter ongetwijfeld noodzakelijk om je te concentreren op het vaststellen van prestatie-indicatoren vóór het evenement – zonder hen zal het niet mogelijk zijn om het evenement goed te evalueren.
Lees ook: 4 evenement-marketingtrends om in 2023 op te letten
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.