Organisatiecultuur is een belangrijk aspect van elk bedrijf. Het definieert de merkidentiteit en helpt om top talenten aan te trekken. Hoe verschilt een organisatiecultuur van een startupcultuur? Hoe kun je het bevorderen? Vind de antwoorden op deze vragen in het volgende artikel. Lees verder.
Hoe een startupcultuur te bevorderen? – inhoudsopgave:
Wat is organisatiecultuur?
Organisatiecultuur kan worden gedefinieerd als een set van alle waarden en normen die de acties van alle teamleden begeleiden en informeren. Het is gebaseerd op de gekoesterde overtuigingen, gewoonten en principes van de organisatie.
Ongeacht de structuur of vorm van het bedrijf, moeten zowel de bazen als de werknemers een organisatiecultuur opbouwen die in lijn is met de gestelde doelen. Op deze manier wordt het gemakkelijker om je te concentreren op echt relevante activiteiten en ongewenste houdingen ten opzichte van bepaalde verantwoordelijkheden kwijt te raken.
Organisatiecultuur is net zo belangrijk als de bedrijfsstrategie zelf. Een vastgesteld gedragscode vertegenwoordigt de identiteit van een bedrijf. Duidelijk vastgestelde principes verhogen de werktevredenheid van werknemers en trekken de beste talenten naar de organisatie.
Startupcultuur
Hoewel startups vaak kleine teams hebben, vooral in de vroege ontwikkelingsfasen, hebben zij, net als grotere bedrijven, een goed opgebouwde organisatiecultuur nodig. Ongeacht de grootte van de workforce, helpt het altijd om hen te integreren, waardoor ze dichter bij de doelen en de missie van een bepaald bedrijf komen. Ook wordt de taal van communicatie tussen hen meer uniform, en, zich bewust van hun verantwoordelijkheden, worden werknemers nog meer toegewijd aan hun werk.
Aangezien startups verschillen van andere bedrijven, zijn hun organisatieculturen ook anders dan die van de grootste bedrijven ter wereld. In startups neigen oprichters ervan om zich te distantiëren van de bestaande normen. In plaats daarvan leggen ze meer nadruk op het opleiden van werknemers en het verhogen van hun werktevredenheid. Ze nemen de rol aan van een visionair die de beste methoden gebruikt om gemeenschappelijke doelen te bereiken. Op deze manier motiveren ze werknemers en inspireren ze hen.
De meeste startups vertrouwen op opgeleide mensen die een solide team creëren. Het bevorderen van teamwork maakt een efficiëntere informatiestroom en de effectieve uitwisseling van kennis mogelijk, wat de kansen op het introduceren van innovatieve oplossingen die elke startup nastreeft verder vergroot.
Tegenwoordig dient het opbouwen van een organisatiecultuur die aantrekkelijke arbeidsomstandigheden waarborgt ook als een advertentiefunctie die top talenten aanmoedigt om voor een bepaalde startup te gaan werken. Een werkplek met een vriendelijke sfeer verhoogt de productiviteit van het team en bewijst dat de officieel gedeelde waarden ook in de echte wereld van toepassing zijn.
Het opbouwen van een startupcultuur die zich richt op mensen stelt startups in staat om de vrijheid van werknemers te vergroten, waardoor ze worden gemotiveerd om creatief te denken. Bovendien wekt de unieke visie van een startup vaak interesse op de arbeidsmarkt. Het is echter belangrijk om te onthouden dat het de precieze missie is die een realistisch beeld geeft van de taken of vereisten van een specifieke functie.
Hoe organisatiecultuur te creëren?
Zelfs zonder duidelijk vastgestelde principes ontwikkelt elk bedrijf zich in de geest van bepaalde normen en regels. Organisatiecultuur brengt hen samen en heeft op deze manier invloed op de dagelijkse werking van de hele startup, terwijl het de bedrijfsstrategie zelf vormgeeft.
Naarmate de startup groeit, veranderen de structuur, de belangrijkste doelstellingen en de vormen van samenwerking. Vanwege nieuwe verantwoordelijkheden beginnen oprichters nieuwe mensen aan te nemen, waardoor het team dynamisch wordt hervormd. In het licht van opkomende uitdagingen is organisatiecultuur een soort norm die de aard van een bepaald bedrijf vertegenwoordigt.
Een dergelijke oplossing vergemakkelijkt de aanpassing van nieuwe werknemers en herinnert degenen die al in dienst zijn voortdurend aan wat echt belangrijk is. Als gevolg hiervan wordt het risico op het creëren van een bedrijf dat is gebaseerd op het werk van mensen die blindelings orders volgen die ze niet begrijpen, geminimaliseerd.
Organisatiecultuur is een belangrijk referentiepunt dat de communicatie op verschillende niveaus vergemakkelijkt en de samenhang van de hele organisatie verbetert. Het kan dus worden geconcludeerd dat het een waardevol managementinstrument is dat een positieve invloed heeft op het creëren van een vriendelijke werksfeer. Een gevoel van sterke integratie, zelfs in een complexe omgeving en het behoren tot de startup zelf, motiveert werknemers om in grotere mate de belangrijkste bedrijfsdoelen te bereiken.
Daarom moet een sterke organisatiecultuur, als een wegwijzer voor werknemers, de belangrijkste doelen en waarden van de startup duidelijk definiëren die het mogelijk maken om deze te bereiken. Op deze manier wordt iedereen, ongeacht hun positie of functie, in dezelfde richting geleid.
Tegelijkertijd mogen de waarden die het bedrijf leiden niet alleen in geschreven vorm aanwezig zijn. Het is cruciaal om ermee te communiceren en ze te volgen tijdens dagelijkse activiteiten. De manier waarop informatie tussen werknemers wordt uitgewisseld, het logo en andere grafische aspecten die verband houden met de startup of zelfs het ontwerp van het kantoor maken allemaal deel uit van de organisatiecultuur.
Oprichters van startups die van hun collega’s vereisen dat ze bepaalde regels volgen, moeten deze ook zelf volgen. Bij het creëren van een organisatiecultuur is het belangrijk om eerst na te denken over wat je uiteindelijk wilt bereiken en hoe je wilt dat je bedrijf in de markt wordt waargenomen. Een grondig begrip van de essentie van het bedrijf is de eerste stap naar het opbouwen van een waardevolle startupcultuur die werknemers en zelfs potentiële klanten verenigt in een sterk geïntegreerde gemeenschap.
Je hebt zojuist geleerd hoe je startupcultuur kunt bevorderen. Lees ook: 7 startuprollen uitgelegd.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.