Confronterende werknemer – heb je er een in je team? De personen die zich bij je team voegen, moeten passen wat betreft hun karakter, persoonlijkheid en temperament. De compatibiliteit vergemakkelijkt begrip en samenwerking en minimaliseert tegelijkertijd het risico op conflicten. Soms werkt zelfs de beste aanpassing echter niet en wordt de werknemer een bron van problemen in het team. Hoe vind je een gemeenschappelijke basis met het problematische teamlid om te voorkomen dat het conflict escaleert? Lees de tekst om meer te ontdekken.
Confronterende werknemer – inhoudsopgave:
- Confronterende werknemer – plan je gesprek van tevoren
- Actief luisteren
- Wees voorbereid op elke mogelijkheid
- Blijf bij de feiten
- Neem een moment en blijf gefocust
- Samenvatting
Confronterende werknemer – plan je gesprek van tevoren
Ongeacht of het conflict is veroorzaakt door het herhalende gedrag van de werknemer of slechts één situatie, zorgvuldige voorbereiding voor het gesprek is de eenvoudigste manier om kalm te blijven en de situatie niet te verergeren. Goed doordachte en uiterst zorgvuldige woordkeuze, evenals een rustige stem, gecombineerd met een open houding en een vriendelijke gezichtsuitdrukking, tonen de bereidheid om het conflict op te lossen. Een dergelijke benadering wordt positief ontvangen door de confronterende werknemer.
Actief luisteren
Even belangrijk is wat er wordt gezegd en wat je kunt horen – zorg ervoor dat je je geest openhoudt en bereid bent om naar je werknemer te luisteren. Je kunt het gesprek niet beginnen met vooraf gevormde ideeën over het conflict en je kunt geen ideeën hebben over hoe het conflict op te lossen voordat je met alle betrokkenen hebt gesproken. Alle pogingen om een oplossing op te leggen, kunnen leiden tot verdere volharding in de onenigheid. Na zo’n poging ligt de schuld aan jouw kant. Actief luisteren is een van de belangrijkste tools voor HR-specialisten.
Effectieve communicatie is zeker een uitdaging, maar actief luisteren is de enige optie voor het behalen van goede resultaten, vooral omdat de werknemer, die als confronterend of boos wordt gezien, niet altijd de enige reden is voor het ontstaan van het conflict.
Wees voorbereid op elke mogelijkheid
Zal de werknemer zijn stem verheffen of je verbaal aanvallen? Zal de werknemer zich terugtrekken of jouw standpunt accepteren? Je weet nooit hoe iemand in een bepaalde situatie zal reageren, maar je kunt enkele van de reacties voorspellen en proberen de scenario’s van je mogelijke reacties te oefenen. Het is heel belangrijk om niet verrast te worden door de confronterende werknemer tijdens het gesprek – probeer je positie niet te verliezen.
Goed geoefende reacties of gedrag binnen de meest populaire scenario’s stellen je in staat om het gesprek met een kalme, stabiele houding te beginnen. Men moet zich realiseren dat het niet gaat om het hebben van antwoorden op alle vragen, maar meer om de voorbereiding die een betere gemoedstoestand biedt.
Blijf bij de feiten
Probeer precies uit te vinden wat de reden voor het conflict is – het ongepaste gedrag kan verband houden met het werk zelf, samenwerking in het team of persoonlijke problemen van de werknemer. Je moet de werknemer en zijn behoeften begrijpen voordat je het gesprek met hem begint.
Wees tijdens de vergadering met de werknemer concreet, precies en waarheidsgetrouw. Hoe serieuzer je benadering, hoe groter de kans dat de confronterende werknemer begrijpt en accepteert dat zijn gedrag problematisch is.
Blijf bij de feiten, die niet te maken hebben met de emotionele kwesties van werknemers, concentreer je op specifiek gedrag en situaties. Probeer de werknemer nergens van te beschuldigen, maak geen beschuldigingen en blijf bij de kern van de zaak, want jouw benadering is het meest cruciaal tijdens het proces.
Neem een moment en blijf gefocust
Als HR-specialist moet je objectiviteit en kalmte tonen in een conflictsituatie. Het zal moeilijk zijn als je je emoties de overhand laat krijgen. Zorg ervoor dat je mentale toestand goed genoeg is om het probleem op te lossen. Om jezelf te kalmeren, probeer yoga, meditatie of fysieke oefeningen. Blijf positief en word niet defensief of agressief. Dit is de beste manier om met een confronterende werknemer om te gaan.
Als je kalm kunt blijven, dan zul je in staat zijn om de situatie te begrijpen en samen met de boze werknemer een oplossing te vinden. Als je niet kalm kunt blijven, is het het beste om een pauze van het gesprek te nemen totdat je in een rustiger toon kunt spreken.
Samenvatting
Er zijn veel verschillende manieren om met confronterende werknemers om te gaan. Sommige managers kiezen ervoor om agressiever te zijn en bedreigingen of straffen te gebruiken om het werk gedaan te krijgen, terwijl anderen een passieve benadering kiezen, zoals de werknemer wat tijd geven of positieve versterking gebruiken. Er is geen goed antwoord, aangezien elke manager zijn eigen stijl heeft en wat voor de ene persoon het beste werkt, misschien niet voor een ander werkt.
Managers moeten zich bewust zijn van de impact die hun woorden en daden op hun werknemers kunnen hebben. De beste manier om met een confronterende werknemer om te gaan, is om confrontatie te vermijden. Je moet de situatie niet escaleren door in een strijd verwikkeld te raken. Een goede manier om deze situatie aan te pakken, is om de werknemer wat hulp en ondersteuning te bieden. Je kunt hen coaching sessies of een mentor aanbieden die hen helpt met hun persoonlijke ontwikkeling. Dit zal je helpen een betere relatie met hen op te bouwen en hun prestaties op het werk te verbeteren.
Je vindt het misschien ook leuk: Kwaliteitsmanagementsysteem voor personeelszaken. 5 belangrijke functies die je moet hebben
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.