De conversieratio van een website en het websiteverkeer zijn de meest populaire indicatoren die worden gebruikt in digitale marketing. Momenteel is conversieratio-optimalisatie een centraal element van webanalyse en een must voor de e-commerce-industrie. Beide indicatoren hebben invloed op de verkoop en de omzet van online winkels, daarom moeten individuen die via het internet verkopen weten hoe ze de conversieratio kunnen berekenen en het webverkeer kunnen meten. Lees het artikel en ontdek meer over deze belangrijke parameters.
Websiteverkeer en conversieratio – inhoudsopgave:
- Wat is websiteverkeer?
- Wat is een conversie?
- Conversieratio
- Welk percentage van de conversieratio moet je nastreven?
- Hoe de conversie optimaliseren?
- Wat zijn de belangrijkste optimalisatiegebieden?
- Websiteverkeer – samenvatting
Wat is websiteverkeer?
Websiteverkeer verwijst naar het aantal unieke internetgebruikers dat de website op een bepaald moment heeft bezocht. Analyse van deze indicator stelt de eigenaar van de online winkel in staat om de effectiviteit van de ondernomen promotionele acties te meten en conclusies te trekken met betrekking tot die acties en daardoor te werken aan betere promotiestrategieën.
De meest populaire tool om websiteverkeer te meten is Google Analytics. De eigenaar van de website kan het aantal momenteel actieve websitegebruikers controleren door naar het Rapporten tabblad te gaan, waar hij Realtime moet kiezen, en vervolgens Overzicht om de informatie weer te geven.
Wanneer de eigenaar van de website het totaal aantal paginaweergaven binnen een bepaalde tijdsperiode wil controleren, moet hij het Gedrag tabblad kiezen, vervolgens Site-inhoud, en daarna Alle pagina’s om deze gegevens weer te geven.
Tijdens de analyse van het websiteverkeer kan men de bron van het verkeer achterhalen en controleren van welke pagina’s de bezoekers naar onze website komen. Deze functionaliteit is beschikbaar in het Acquisitie tabblad, waar we op Al het verkeer klikken en vervolgens de optie Kanalen kiezen.
De belangrijkste bronnen van het verkeer op de website kunnen in verschillende categorieën worden verdeeld, zoals:
- Direct – zoals de naam al aangeeft, zijn alle directe bezoeken aan de website door de gebruiker, die de naam van de website in zijn browser heeft ingevoerd of een eerder opgeslagen naam in zijn browsertabblad heeft gebruikt, in deze groep.
- Organisch – beschrijft organisch verkeer dat wordt gegenereerd door gebruikers die de website hebben bezocht door op de link in onbetaalde zoekresultaten in Google (of andere browsers) te klikken.
- Sociaal – de bron van dit verkeer verwijst naar gebruikers die de pagina hebben bezocht na het gebruik van de link op de sociale netwerksite (Facebook, YouTube, enz.)
- Verwijzing – de categorie beschrijft de bron van verkeer die wordt gegenereerd door gebruikers die de website via de link van andere websites (die geen sociale netwerksites zijn) binnenkomen.
- Betaalde zoekopdracht – hier komt de bron van verkeer van de links die verschijnen als betaalde zoekresultaten.
- Display – de bron van dit verkeer is gebaseerd op klikken op display-advertenties (display-advertenties kunnen in de vorm van standaard, statische banners of in geanimeerde vorm zijn en kunnen tekst, afbeeldingen of video’s bevatten).
- Affiliates – deze categorie beschrijft het aantal bezoeken dat voortkomt uit klikken op links die verband houden met de affiliateprogramma’s.
De analyse van het websiteverkeer maakt het mogelijk om informatie te herzien over alle technische feiten met betrekking tot de bezoeken op de website – we kunnen gegevens vinden zoals: wie de website bezoekt, welk type apparaten onze bezoekers gebruiken, hoeveel bezoekers besluiten een aankoop te doen na een bezoek aan onze pagina. Dergelijke statistieken stellen de eigenaar van de website in staat om het profiel van zijn bezoekers te begrijpen en daardoor de conversie te optimaliseren volgens de behoeften van zijn doelgroep.
Bekijk: hoe je je websiteverkeer kunt analyseren met Google Analytics.
Wat is een conversie?
Een conversie verwijst naar echte acties van internetgebruikers, vooral die acties die zijn voorontworpen, voorspeld en gewenst door de website-eigenaren.
Het hele bedrijf van contentdeling is ontworpen om de aandacht van de gebruikers te trekken en hen te veranderen in actieve deelnemers aan het proces. Afhankelijk van de aard van de website kunnen de doelen van de conversie variëren. Onder de meest populaire doelen van de conversie zijn:
- inschrijven voor de nieuwsbrief
- accountregistratie
- een aankoop doen
- het formulier invullen
- de video bekijken die op een webpagina staat
Een specifieke en duidelijke illustratie van het conversiedoel is noodzakelijk voor verdere meting en monitoring van deze indicator. Dergelijke analyses maken het mogelijk om de effectiviteit van de uitgevoerde taken te onderzoeken.
Conversieratio
De conversieratio is een parameter die de effectiviteit van je marketingactiviteiten meet. Deze indicator bepaalt precies het aantal conversies op de website in vergelijking met het aantal bezoeken aan de betreffende website. Een lage conversieratio kan suggereren dat het aanbod niet interessant genoeg is voor internetgebruikers of dat de website niet is ontworpen volgens de richtlijnen van UX. Dit kan betekenen dat er fouten op de website zijn – bijvoorbeeld dat er geen sectie is waar de gebruiker zich kan inschrijven voor de nieuwsbrief.
Voor de berekening van de conversieratio wordt de volgende formule gebruikt:
Welk percentage van de conversieratio moet je nastreven?
De conversieratio’s die door de websites worden behaald, zijn onderhevig aan veel factoren. Veel hangt af van de industrie waarin het bedrijf opereert, de lokalisatie van de markt en de bron van de aankooporders.
De meest effectieve advertentie is die welke op de partnerwebsites, thematische blogs en discussies wordt geplaatst: deze activiteiten genereren een conversieratio tot 5,5%. Informatiebronnen die producten aanbevelen en technische en inhoudelijke informatie bieden, worden goed ontvangen door de klanten.
Onder de meest effectieve manieren om klanten te bereiken zijn de nieuwsbrieven en de databases met de gegevens van de huidige zakenpartners. De conversieratio’s die worden behaald met behulp van e-mailmarketing zijn iets lager – hier geeft het onderzoek een conversieratio aan van tussen 5% en 5,5%.
Organisch verkeer, dat de meest standaard manier is om klanten aan te trekken, is niet de meest efficiënte manier om hoge conversieratio’s te behalen. De loutere aanwezigheid in de onbetaalde zoekresultaten die in de browser verschijnen, is niet genoeg om de aandacht op je product te vestigen. Studies onthullen dat in dit geval de conversieratio fluctueert in de buurt van 2% en dit is geen bijzonder indrukwekkend cijfer. De eigenaar van de website moet lang wachten op de resultaten, terwijl de concurrentie voortdurend groeit.
De laagste conversieratio’s zijn gerelateerd aan het verkeer dat wordt gegenereerd door de sociale media en fluctueren in de buurt van een bereik tussen 0,7% en 1,7%. Ongetwijfeld behoren de beste cijfers in deze categorie tot Facebook, dat de grootste en duurste sociale media is om te gebruiken.
Hoe de conversie optimaliseren?
Conversieratio-optimalisatie (CRO) is een activiteit die wordt uitgevoerd om de conversieratio’s te verbeteren. Typische optimalisatie moet rekening houden met de eerder vastgestelde doelstellingen en de inhoud aanpassen aan de behoeften van de klant. De CRO-strategie moet gericht zijn op het verbeteren van die elementen van de website die een reële impact hebben op de conversieratio’s.
Het verbinden van de CRO met SEO-optimalisatie is een goede praktijk die helpt om meer bezoekers naar de website te trekken. Bovendien is het, bij het omgaan met de conversie, de moeite waard om meer activiteiten met betrekking tot internetanalyse en UX-ontwerp in te voeren.
Wat zijn de belangrijkste optimalisatiegebieden?
Uiterlijk en functionaliteit aangepast aan de kijkers
- Gebruikerservaring – de website die een interessant ontwerp toont, intuïtief is, gemakkelijk te gebruiken en gebruiksvriendelijk is, verhoogt de conversieratio’s.
- Laadsnelheid – de website die langzaam laadt, kan de gebruiker ontmoedigen om verder interactie met de pagina te hebben en kan hem daardoor dwingen de website te verlaten.
- Minimalisme en duidelijke communicatie – lichte, duidelijk gerangschikte websites vol precieze berichten worden tegenwoordig meer gewaardeerd. Websites die te veel afleidingen bevatten – zoals flashy banners, felle kleuren, een enorme hoeveelheid afbeeldingen – brengen chaos op de pagina en de gebruikers kunnen worden afgeschrikt om ze te gebruiken.
- Aanpassing aan de doelgroep – de inhoud die op de website is geplaatst, moet gericht zijn op een specifieke doelgroep van gebruikers. Het is de moeite waard om na te denken over de selectie van elementen zoals: uiterlijk van de site, taal, afbeeldingen, teksten en het aanbod.
Aankoopproces
- SSL-protocol – een dergelijk protocol is standaard voor gegevensversleuteling en maakt stabiele, veilige verbindingen tussen de servers en webgebruikers mogelijk. De aanwezigheid van een SSL-certificaat op de website vergroot het vertrouwen van de gebruikers en biedt een betere optimalisatie van de website met de browsers.
- Cross-selling en up-selling – de eerste actie is cross-selling – hier bieden we producten aan die aanvullend zijn op de eerder door de klant bekeken producten. Up-selling betekent het aanbieden van een product van betere kwaliteit en uit een hogere prijsklasse.
- Beoordelingen – veel internetgebruikers bekijken beoordelingen voordat ze een beslissing over een aankoop nemen. Beoordelingen die op de website staan, hebben een positieve impact op het merkimago en vergroten het vertrouwen van de klant.
- Vereenvoudigd aankoopproces – de klant die besluit een aankoop te doen, moet de kans krijgen om het hele aankoopproces echt snel te doorlopen. De website mag van hem geen onnodige informatie vereisen. Het is de moeite waard om een statusgids voor het aankoopproces te ontwerpen om de klant te informeren over de fase van zijn koopactiviteit.
Communicatie met de gebruiker en merkimago
- Professionele inhoud – het aanbieden van waardevolle inhoud bouwt het merkimago van het bedrijf op dat zijn professionaliteit in de betreffende industrie wil tonen; waardevolle inhoud vergroot de geloofwaardigheid van het bedrijf.
- Unieke inhoud – de inhoud moet uniek zijn; kopiëren van andere artikelen is niet toegestaan.
- Eigenschappen – optimalisatie van de eigenschappen is van groot belang vanuit het perspectief van SEO. Het is de moeite waard om zorg te dragen voor koppen met zoekwoorden en metadata voor websites. De optimalisatie van de afbeeldingen is even belangrijk – ze moeten worden beschreven met het juiste attribuut.
- Communicatie – elk individu is anders en heeft zijn eigen voorkeuren, daarom moet het merk hun gebruikers de mogelijkheid bieden om keuzes te maken met betrekking tot de vorm van contact met het bedrijf. Onder de communicatiekanalen moeten er zijn: telefoon, chat en e-mail. De snelheid van de reacties op de klanten is ook belangrijk.
Google Analytics is een van de tools die kan worden gebruikt om de conversie te meten. Met deze tool kan de website-eigenaar volledige informatie krijgen over de effectiviteit van zijn optimalisatieactiviteiten. De tool toont: hoeveel gebruikers de website hebben bezocht, hoe lang hun sessie duurde en welke acties ze op de website hebben uitgevoerd. De analyse van de conversie toont mogelijke problemen die gebruikers ervaren tijdens het bezoeken van de website en laat daardoor zien wat er nog meer op de website kan worden verbeterd.
Websiteverkeer – samenvatting
De hierboven beschreven operaties zijn bedoeld om de website-eigenaar te helpen om de conversieratio van de website en het websiteverkeer op zijn pagina te verhogen. Deze twee indicatoren moeten zorgvuldig worden geobserveerd omdat ze helpen om de bezoekers van de website te leren kennen en een volledige beoordeling van de pagina in termen van klantverwachtingen mogelijk maken.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.