Met de hulp van Google Analytics kun je het verkeer op je website analyseren. Voordat je begint, is het goed om te weten dat GA geen recept is, noch geeft het kant-en-klare conclusies. Jouw taak als marketeer is niet om comfortabel in een stoel te zitten en het rapport te lezen, maar om uit te zoeken welke vragen je aan dit krachtige hulpmiddel wilt stellen. Hoe doe je dat? Laten we beginnen.

Hoe analyseer je websiteverkeer? Inhoudsopgave:

  1. De magie van Google Analytics
  2. Analyseer je websiteverkeer door de verkeersbron te begrijpen
  3. Volg de ontvangers, kopers, kanalen
  4. Analyseer je websiteverkeer met het Google AdWords-tabblad
  5. Analyseer websiteverkeer door te kijken naar gemiddelde Pos. en CPC
  6. Analyseer je websiteverkeer door naar de kosten te kijken

De magie van Google Analytics

Heb je ooit de droom gehad om je klant te volgen en over hun schouder mee te kijken terwijl ze zich op je website bewegen?

Het is goed om te weten waar gebruikers naartoe gaan, wat hun aandacht trekt, of… waar de klanten die kopen vandaan komen. Met deze informatie kunnen we een winstgevendheidsanalyse van onze reclameactiviteiten uitvoeren. Als je je websiteverkeer wilt analyseren, is de bron van dergelijke informatie Google Analytics. GA is geen recept, noch geeft het kant-en-klare conclusies.

analyse je websiteverkeer infographic

Analyseer je websiteverkeer door de verkeersbron te begrijpen

Het belang van IP-adressen

De analyse van websiteverkeer begint pas wanneer we de tracking van ons IP-adres uitschakelen. Daarom is het het beste om alle interne adressen die we gebruiken, inclusief thuisadressen, uit te schakelen. Dan zijn we er zeker van dat het verkeer dat we op onze website genereren, niet wordt meegerekend in de resultaten die door Google Analytics worden gegeven.

Hoe sluiten we ons IP-adres uit?

In Analytics kunnen we een filter instellen dat ons IP-adres uitsluit. De filters kunnen worden ingesteld in het tabblad Beheer (bovenste balk)/Weergave (rechterkolom)/Filters (vijfde positie van boven).

Na het selecteren van deze optie klikken we op de knop “+nieuw filter”, selecteren we de optie “nieuw maken” en voeren we de werknaam in (dit is informatie voor ons zodat we weten wat in deze instelling staat, bijv. “thuis”, “kantoor”, enz.). Filtertype “voorgeconfigureerd filter” (Google heeft voor deze instelling gezorgd), vervolgens kiezen we de actie (die in ons geval “uitsluiten” is), dan het onderwerp (verkeer van IP-adressen), de term (gelijk), en aan het einde voeren we ons IP-adres in.

Alles wat je hoeft te doen is op “opslaan” klikken en je bent klaar. Dit is een goede stap om te zetten als je je websiteverkeer wilt analyseren.

Volg de ontvangers, kopers, kanalen

Gegevens over het aantal gebruikers zijn verdeeld in verschillende types

Als je je websiteverkeer wilt analyseren, moet je weten dat direct verkeer internetgebruikers zijn die onmiddellijk ons adres in de zoekmachine hebben getypt. Organische resultaten zijn de resultaten die via zoekopdrachten zijn verkregen. Helaas biedt Google geen informatie over de zoekwoorden waarmee gebruikers ons in een normale zoekopdracht hebben gevonden. We kunnen alleen informatie verkrijgen over welke zoekwoorden gebruikers naar ons hebben geleid in de betaalde campagne. Alle gegevens over het aantal bezoeken zijn erg belangrijk, vooral als we betaalde campagnes uitvoeren.

Door gegevens van gebruikersacquisitie op een betaalde en gratis manier te vergelijken, kunnen we de impact op het verkeer vergelijken.

Heel waardevolle informatie is ook verkeer dat van andere websites verwijst. We kunnen controleren of samenwerking met andere websites voordelig is (en zelfs van welke websites) en vergelijken of het niet betere resultaten oplevert dan de betaalde campagne.

Om je websiteverkeer te analyseren, kijk naar je sociale media-verkeer

Als we een campagne op sociale media voeren, is het de moeite waard om een paar minuten te besteden aan het analyseren van de resultaten in Google Analytics – de kwaliteit van het verkeer controleren – of gebruikers meer dan één pagina hebben bekeken (pagina’s/bezoek). Wat is het bouncepercentage (het onmiddellijk verlaten van de pagina na binnenkomst)?

Facebook-berichten en blogberichten zouden steeds populairder moeten worden. Je campagnes zouden altijd een positieve impact moeten hebben op het aantal bezoeken aan je website, zelfs als ze alleen voor brandingdoeleinden zijn.

Analyseer je websiteverkeer met het Google AdWords-tabblad

In Google AdWords/Acquisitie/Totaal kunnen we zien welk percentage van de nieuwe gebruikers door AdWords (Betaalde Zoekopdracht) is verworven.

Analyseer conversies

De beste vergelijking van kanalen wordt gegeven door het aantal conversies. Voor de AdWords-campagnes zelf is het goed om te controleren hoe de zoekwoorden presteren en wat voor soort gebruikers ze naar ons brengen.

Als het bouncepercentage hoog is, heeft de advertentie mogelijk niet aan de verwachtingen voldaan (het kan andere inhoud hebben gesuggereerd dan wat de gebruiker vond) of de landingspagina heeft de gebruiker mogelijk niet aangemoedigd om de rest van de inhoud te lezen (wat, afhankelijk van het gewenste doel, heel begrijpelijk kan zijn, bijv. als we een wedstrijd hebben georganiseerd).

Analyseer de effectiviteit van je campagnes

Ook in het AdWords-account kunnen we de informatie krijgen die nodig is om de effectiviteit van de campagne te analyseren. Hoe groter het budget en hoe meer interesse in de zoekresultaten (te controleren in de zoekwoordenplanner), hoe vaker we de campagne-resultaten moeten controleren en zorgen voor de optimalisatie ervan.

Analyseer CTR’s

In ons AdWords-account zien we het aantal klikken op onze advertentie en het aantal keren dat de advertentie is weergegeven.

CTR is een indicator die door het systeem wordt berekend en die de populariteit van een advertentie toont. Het is simpelweg de verhouding van het aantal klikken op een advertentie tot het aantal vertoningen ervan. De indicator stelt je in staat om te beoordelen of de advertentie aantrekkelijk is voor de gebruiker.

Een lage CTR kan zowel wijzen op ineffectieve inhoud van onze advertentie als op een slechte keuze van zoekwoorden.

Het diagnosticeren van het probleem van een lage doorklikratio is eenvoudig – het is voldoende om A/B-tests uit te voeren en te controleren of andere advertentieteksten hogere waarden van de indicator hebben en of dezelfde tekst voor andere zoekwoorden betere effecten genereert. Dus we moeten nieuwe advertentie-inhoud schrijven of relevantere zoekwoorden kiezen en de indicator zou moeten verbeteren. Controleer ook de conversie bij een hoge CTR.

Een lage conversie met hoge waarden van de indicator wijst ook op verkeerde advertentie-inhoud en verbrandt een groot deel van het budget, dat beter besteed had kunnen worden.

Analyseer websiteverkeer door te kijken naar gemiddelde Pos. en CPC

De indicator “Gemiddelde Pos.” is de positie van onze advertentie in relatie tot andere adverteerders.

Natuurlijk kunnen we de betere resultaten beïnvloeden door het tarief per klik te verhogen. Soms kan het echter blijken dat zoekwoorden met slechte indicatoren een betere conversie hebben dan zoekwoorden met een budget dat eerste plaatsen in de vertoningen garandeert.

Dan, ondanks minder klikken op de advertentie, zijn de gegenereerde winsten bevredigend en hoeven we de tarieven per klik niet te verhogen.

Bijvoorbeeld, als we een bruidsmodezaak hebben en onze AdWords de eerste positie heeft, krijgen we veel klikken, we geven behoorlijk veel uit aan de campagne. Maar de kwaliteit van deze vertoningen kan zeer slecht zijn – het kunnen vrouwen zijn die al getrouwd zijn maar gewoon geïnteresseerd zijn in zo’n onderwerp, het kunnen meisjes zijn die dromen over de bruiloft… het kan iedereen zijn. Het percentage vrouwen dat daadwerkelijk geïnteresseerd is in het kopen van een trouwjurk kan klein zijn.

Als onze AdWords-weergave op de derde pagina staat, genereert het veel minder klikken, het budget zal veel kleiner zijn. Geen van de dames die gewoon voor de lol naar jurken willen kijken, zal zo ver gaan.

Zou een vastberaden persoon de derde pagina van de zoekresultaten bereiken? Zeker. De keuze voor een dergelijke strategie is sterk afhankelijk van de sector (sterkte van de concurrentie, aantal kopers, enz.) maar ook van de aard van de dienst zelf – ik zou deze strategie niet aanbevelen aan loodgieters.

Analyseer je websiteverkeer door naar de kosten te kijken

Het belangrijkste doel is uiteindelijk om winst te maken. De gemiddelde klikwaarde moet lager zijn dan de gemiddelde transactie die door gebruikers is gedaan.

Voortdurende monitoring van de campagnekosten is de juiste aanpak, maar een maximaal dagelijks budget moet onze campagne in de hand houden.

Naast het monitoren van AdWords-campagnes, moet je de effectiviteit van je andere campagnes controleren, zien waar de sterkste stroom vandaan komt en vechten voor de continue groei ervan. Als er sites zijn die ons geen resultaten kunnen opleveren en kosten genereren, moeten ze onmiddellijk worden stopgezet. De brute en vitale waarheid is dat elke actie een doel moet hebben. Als we dat doel niet bereiken, kunnen onze acties een complete verspilling van energie worden.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →