Waarom is een transcriptie van video-opnamen een goed idee? Video is de toekomst van het bedrijfsleven – volgens onderzoek van Cisco zal in 2022 zelfs 82% van alle content op het internet in deze vorm zijn. En dat is niet verwonderlijk – video’s zijn extreem boeiend en vereisen niet zoveel aandacht van de kijker als bijvoorbeeld het lezen van een artikel. Daarom is het de moeite waard om ze in je acties te gebruiken, zonder te vergeten dat video- en geschreven content een nog betere en effectievere combinatie is.
Er zijn minstens 7 redenen waarom je de transcriptie van video-opnamen zou moeten doen:
- De mogelijkheid om een film in elke situatie af te spelen
- Versterking en consolidatie van de boodschap
- Verhoogde betrokkenheid van kijkers
- Verbetering van de toegankelijkheid voor mensen met gehoorverlies
- De basis voor het creëren van diverse content
- Transcriptie van video-opnamen en SEO-resultaten
- Bouwen aan internationale reikwijdte
De mogelijkheid om een film in elke situatie af te spelen
Facebook-statistieken tonen aan dat tot 85% van zijn video’s zonder geluid wordt afgespeeld. Tegenwoordig wordt de meeste content onderweg geconsumeerd, op plaatsen waar je het volume niet kunt verhogen – bijvoorbeeld in het openbaar vervoer, wachtkamers. Dit geeft een enorm voordeel aan films met ondertitels, die kunnen worden bekeken (en begrepen!) ongeacht de omstandigheden.
Versterking en consolidatie van de boodschap
Het is een algemeen bekend feit dat de informatie die we het langst onthouden ons tegelijkertijd via verschillende kanalen bereikt. Daarom, als de kijker die je video bekijkt ook de ondertitels kan volgen, zal hij de belangrijkste elementen van de video beter begrijpen en ze in de toekomst gemakkelijker kunnen herinneren.
Verhoogde betrokkenheid van kijkers
Bij het creëren van video-inhoud moet je ernaar streven niet alleen nieuwe kijkers te bereiken, maar ook hen te betrekken. En het feit dat het veel gemakkelijker is om een grotere betrokkenheid te bereiken met geschreven content wordt bevestigd door talrijke studies:
- Het toevoegen van ondertitels aan video’s die op Facebook zijn geplaatst, verhoogt de afspeeltijd met minstens 12% (bron: Facebook),
- Transcriptie van opnamen zorgt ervoor dat video’s tot 40% meer weergaven krijgen (bron: PLYmedia),
- De kans om een film tot het einde te bekijken, neemt met tot 80% toe als deze ondertitels heeft (bron: PLYmedia).
Verbetering van de toegankelijkheid voor mensen met gehoorverlies
Meer dan 5% van de wereldbevolking heeft gehoorproblemen (gegevens van de WHO). Het introduceren van ondertitels in je video’s maakt je content toegankelijker voor een enorme groep doven en slechthorenden.
De basis voor het creëren van diverse content
Transcriptie van video-opnamen is een geweldige basis voor het creëren van verschillende soorten content – zowel ter promotie van de video als een aparte waarde. Je kunt de inhoud van de opname gebruiken om een artikel of een hoofdstuk van een e-boek te schrijven, en deze vervolgens aanvullen en bijwerken met actuele gegevens indien nodig. Citaten uit de video werken goed in graphics die op sociale media kunnen worden gepubliceerd, en het is eenvoudig om infographics te maken van koppen en zoekwoorden. Door content in video-, grafische en geschreven vorm te publiceren, verhoog je aanzienlijk de kans dat je boodschap je doelgroep bereikt.
Transcriptie van video-opnamen en SEO-resultaten
Het toevoegen van ondertitels aan je video is een van de beste manieren om de zichtbaarheid in zoekmachines te verbeteren. De video zelf, zonder ondertitels, wordt alleen geïndexeerd op basis van de titel en mogelijk de beschrijving eronder (zoals op YouTube).
Door transcriptie in te voeren, kunnen zoekmachine-robots de volledige inhoud van de video lezen, met alle details en nuances. Hierdoor is de kans groter dat ze een internetgebruiker die op zoek is naar vergelijkbare informatie naar jouw video leiden. Natuurlijk moet de inhoud van het transcript overeenkomen met wat er op de opname gebeurt, maar niets staat je in de weg om vaak gezochte zoekwoorden die verband houden met het onderwerp op te nemen. Je kunt meer lezen over tools die je helpen bij het kiezen van zoekwoorden en manieren om teksten te schrijven die zichtbaar zijn in Google in het artikel SEO copywriting – 7 dingen om te onthouden bij het creëren van SEO-vriendelijke content.
Bouwen aan internationale reikwijdte
Er zijn veel vertalers online beschikbaar die ondertitels die in een video zijn ingebed snel en redelijk nauwkeurig in andere talen kunnen vertalen. Daarom is het slechts een eenmalige inspanning – het creëren van ondertitels in je moedertaal – om verschillende doelgroepen op verschillende locaties met dezelfde video te bereiken. Het ontwikkelen en toevoegen van ondertitels aan een video kost enige tijd, maar het is een inspanning die zich zeker loont. Van verbeterde SEO tot gemakkelijkere toegankelijkheid tot een sterkere boodschap, zowel je publiek als je bedrijf profiteren.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.