Of we nu een commercial opnemen, een korte YouTube clip maken of misschien ons voorbereiden om aan een film- of televisieopname te werken, er zijn een paar onmisbare elementen waar we rekening mee moeten houden. De soepele overgangen tussen scènes terwijl we werken, het stroomlijnen van het hele proces, het toewijzen van taken aan specifieke rollen of het veiligstellen van de opgenomen beelden voor montage zijn allemaal slechts enkele belangrijke elementen van elke clipproductie. We hebben beknopte richtlijnen voorbereid voor iedereen die visueel materiaal wil creëren voor commerciële of persoonlijke redenen. Wil je weten hoe je een opnamedag goed voorbereidt? Lees ons artikel.

Bereid een opnamedag voor – inhoudsopgave:

  1. De basis voor het starten van de opname
  2. Productieafdeling
  3. Afdeling van de regisseur
  4. Camera en fotografie
  5. Geluidproductie
  6. Afdelingen make-up en scenografie
  7. Wie is er nog meer verantwoordelijk voor de uiteindelijke opname?
  8. Samenvatting – hoe de werkzaamheden van alle afdelingen op elkaar af te stemmen

De basis voor het starten van de opname

Het begint allemaal met het script – de tekst bepaalt het uiterlijk van de personages in onze clip, het decor en de sfeer die zal heersen. Het stelt je ook in staat om een werkplan voor te bereiden voor de volgende fasen van de productie. Dan kan de regisseur de laatste correcties aan het script aanbrengen zodat het samenhangend is en in lijn met zijn visie.

Scenario en storyboard – dit zijn uiterst belangrijke elementen, vooral in grote speelfilmprojecten. Ze vormen een blauwdruk voor de regisseur en cameraman om beelden te creëren die lijken op hoe de opnamen eruit zullen zien tijdens de opname. Anderen die bij het project betrokken zijn, kunnen rekwisieten, setontwerpen voorbereiden, en degenen die verantwoordelijk zijn voor post-productie en speciale effecten kunnen aan hun deel werken, allemaal dankzij een goed voorbereid scenario en storyboard. De cameraman schetst een storyboard en zoekt naar locaties om op te nemen. Wanneer het script klaar is en de regisseur een cast heeft gekozen, wat komt er dan?

Kalender – een algemeen productieplan dat later wordt omgezet in wat een CALL SHEET wordt genoemd, of anders bekend als het Werkplan voor de dag. Dit document is essentieel voor elke afdeling, cast en producent. Het helpt om het werkschema voor een bepaalde periode te zien, maar ook het gedetailleerde dagelijkse plan om de voorbereiding van het hele team te vergemakkelijken.

Mensen op de set

Laten we teruggaan naar wie er in het algemeen op de set is en waar ze verantwoordelijk voor zijn. De mensen die aan de film werken, kunnen worden verdeeld in een paar hoofdafdelingen.

Productieafdeling

Deze afdeling bestaat uit mensen die het grootste deel van de pre-productie doen en er vervolgens voor zorgen dat de daadwerkelijke productie volgens plan en zonder problemen verloopt.

  1. Producent – dit is de persoon tot wie een regisseur of scenarioschrijver komt die een nieuw project wil creëren. Ze houden zich bezig met het samenstellen van de crew (waar we zo meteen op terugkomen) en “zoeken” naar geld, bijvoorbeeld bij de PISF (Nederlands Instituut voor Filmkunst), maar ook bij potentiële sponsors.
  2. Productiemanager – is de belangrijkste persoon in de productieafdeling na de producent. Ze stellen zaken vast zoals budgetten voor individuele leden van de crew, vergunningen voor opnames, bereiden contracten voor met hun assistent, de opnametijden die in de kalender zijn opgenomen en alle kleinste details die een soepele werking zonder haperingen mogelijk maken.
  3. Planmanager – op basis van de kalender en vooral het werkplan coördineert de planmanager het werk van het hele team. Klinkt eenvoudig? Dat is het niet.
  4. Afgezien van het feit dat de crew uit tientallen mensen of zelfs meer kan bestaan, moet de setmanager elke opnamedag organiseren. Ze verschijnen als eerste op de set, of zelfs een dag van tevoren, om zich voor te bereiden op mogelijke problemen, zoals naburige bouwplaatsen tijdens de buitenopnames, gebrek aan parkeerplaatsen of een moeilijke toegang tot het opnamegebied. Daarnaast moet de CAMP worden voorbereid, dat wil zeggen de plek waar cateringvoertuigen, kleedkamers of stroomgeneratoren naartoe worden geleid.

    De manager is verantwoordelijk voor het waarborgen dat alles volgens plan verloopt, vermindert potentiële conflicten en leidt tot de succesvolle uitvoering van de scènes die voor de dag zijn gepland.

shooting_day_production_department

Afdeling van de regisseur

  1. Regisseur
  2. De persoon die verantwoordelijk is voor de artistieke visie van het project. Het is belangrijk dat hij zich direct op zijn werk kan concentreren, zonder afgeleid te worden door andere dingen die op de set gebeuren. Afhankelijk van zijn ervaring kan hij zich meer of minder vrijheid veroorloven om het script te buigen.

  3. 2e regisseur
  4. De planningsondersteuning voor de regisseur is de 2e regisseur, die zorgt voor kleinere zaken zoals het beantwoorden van vragen over afleveringen, het voorbereiden van figuranten, ondersteunt de regisseur in het algemeen door aandacht op zichzelf te vestigen, en stelt hem zo in staat zich volledig te concentreren op de uitvoering van zijn werk.

  5. Script
  6. Een rol die te vinden is in televisieproducties, speelfilms en commercials. Hij zorgt ervoor dat het post-productieproces de continuïteit van het decor behoudt, en let ook op details zoals het vasthouden van objecten in dezelfde hand. Deze rol is om verschillende redenen belangrijk, waarvan er één is het vermijden van haperingen die de ontvangst en reputatie van de film kunnen belemmeren.

shooting_day_director_department

Camera en fotografie

Direct na de regisseur komt de directeur van fotografie. Ze stellen het verhaal samen met zorgvuldig gekozen beelden en belichting en beschrijven precies waar de camera’s zullen staan. Meestal kun je ze in de regisseurskamer bij de previews tegenkomen. De directeur van cinematografie, zoals ze ook worden genoemd, zijn mensen met veel ervaring in camera en belichting.

Bovendien bestaat de fotodivisie uit mensen zoals:

  • Naaister of cameraman – staat in nauw contact met de cinematograaf. Hun taak is om het beeld te realiseren volgens de afspraken en visie van de regisseur;
  • Focus puller is de persoon die verantwoordelijk is voor welk object of persoon het beeld scherpgesteld zal worden. Hij of zij stemt dit af met de cinematograaf. Dit vereist grote precisie en concentratie.
  • Camerahulp – zorgt voor de camera en de apparatuur die daar direct mee te maken heeft. Ze zorgen ervoor dat de kaarten zijn geformatteerd, de batterijen altijd zijn opgeladen, stelt de ingestelde parameters in en verwisselt lenzen en filters. Afhankelijk van de grootte en complexiteit van de productie, kunnen ze ook als scherpsteller optreden.
  • Verlichtingsingenieur (of gaffer) – bepaalt samen met de regisseur van het beeld welke verlichtingsunits moeten worden gebruikt bij de uitvoering van de scène. Samen met zijn team (dat skylights wordt genoemd) bereidt hij het licht voor, evenals de elementen die natuurlijk licht sturen, dat door zijn variabiliteit niet wordt gebruikt in grote producties.
shooting_day_camera

Geluidproductie

Hier is het aantal mensen vrij beperkt, en hun taak komt neer op het leveren van dialoog op het hoogst mogelijke niveau en het opvangen van ongewenste geluiden zoals het ritselen van een schoen, een telefoon die in je zak trilt, of een vliegtuig dat boven je vliegt.

Op grote sets blijft de productiedesigner in de regisseurskamer en het overige werk wordt gedaan door een assistent (ook wel microfoontechnicus genoemd), die zorgt voor de best mogelijke plaatsing van de microfoons op de kleding of het lichaam van de uitvoerders en tijdens de opnamen in nauwe samenwerking met de naaister plakt, zodat hij zo dicht mogelijk bij de persoon die speelt kan zijn, maar onzichtbaar blijft in het beeld.

Op kleinere sets vervult de filmmaker beide hierboven beschreven functies.

Afdelingen make-up en scenografie

  1. Personages – worden vaak onderschat, en blijken in de praktijk uiterst belangrijk te zijn, omdat het dankzij hen is dat we het uiteindelijke uiterlijk van de personages zien. Characterisatie beperkt zich niet tot populair poederen, maar zijn verschillende onmisbare elementen die de realiteit van het personage opbouwen. Dankzij hen weerkaatst het gezicht van acteurs niet het licht, en in andere gevallen kunnen we geloven dat ze zijn geslagen of geweigerd om te leven.
  2. Kostuums – deze afdeling wordt gedeeld door verschillende mensen, hoewel ieder verantwoordelijk is voor het uiteindelijke resultaat. De hoofd kostuumontwerper creëert samen met de regisseur collecties voor de hele cast, en vervolgens worden er voor de start van de opnames kostuumproeven en correcties gemaakt. Op de set zijn ze verantwoordelijk voor het in onberispelijke staat houden van de kostuums tijdens de opnames, ze verbergen zweetvlekken en zorgen voor de netheid en netheid van de kleding, dat wil zeggen wassen, drogen en strijken.
  3. Productiedesigner – een persoon die verantwoordelijk is voor hoezeer we kunnen geloven in de realiteit van het decor en de rekwisieten die op de set worden gebruikt. Ze construeren decors, creëren de nodige rekwisieten volgens de visie van de regisseur. Je kunt ook een interieurdecorateur vinden, vooral wanneer de objecten die in de scènes verschijnen ongebruikelijk zijn.
shooting_day_makeup

Wie is er nog meer verantwoordelijk voor de uiteindelijke opname?

Uiteindelijk – een persoon die op filmsets niet altijd wordt gewaardeerd, die een speciale rol heeft in het voorbereiden van alles wat door de setmanager en de productiedesigner is gepland. Vaak rijdt hij in een auto met een grote capaciteit waarin je bijna alles kunt vinden. Zorgt voor het repareren van alle technische storingen. Hij is meestal uitgerust met de nodige gereedschappen, tape en alles wat helpt om het werk van andere afdelingen te verbeteren.

Natuurlijk mogen we de mensen die cruciaal zijn voor de creatie van de film niet vergeten – de acteurs.

Elk van de risers bestaat uit minstens enkele mensen. Tijdens de opname zijn alle risers in constante radio-communicatie en heeft ook elke riser zijn eigen individuele kanaal.

Het proces van pre-productie, productie en post-productie is een uiterst gecompliceerde machine die alleen soepel zal werken als we ons opnames goed voorbereiden met aandacht voor de kleinste details. De productieafdeling werkt hard om ervoor te zorgen dat de setcrew het hoogste mogelijke werkcomfort heeft en eventuele problemen vermijdt. Alles is gebaseerd op samenwerking, wederzijds respect en communicatie.

Samenvatting – hoe de werkzaamheden van alle afdelingen op elkaar af te stemmen

Werken aan speelfilms, televisieproducties of commercials betekent minstens een 12-uur werkrooster, en voor mensen zoals setmanagers, camerahulpen en settoezichters betekent het extra uren voordat de opnames beginnen en na de laatste scène die voor de dag is gepland.

Het is cruciaal om het project vanuit de productiezijde in alle opzichten voor te bereiden, het opnameschema en de volgorde van opnames zijn de basis van goed geproduceerd materiaal. Extra mensen op de set zijn soms noodzakelijk en het snijden van kosten heeft een negatieve invloed op het hele opnameproces.

Als je in contact wilt blijven, sluit je dan aan bij onze Facebook-gemeenschap!

Patrick Foster

Een ambitieuze videospecialist die zijn passie voor het creëren van mooie objecten combineert met de vaardigheid om geweldige video's te maken. Hij is bereid zijn kennis en ervaring met anderen te delen.

View all posts →