Lokale positionering is een geweldige manier om het lokale bedrijf te promoten door te focussen op activiteiten in een veel beperkter gebied, bijvoorbeeld binnen de administratieve grenzen van een stad. Het optimalisatieproces stelt je in staat om relatief hoge publiciteit te bereiken met beperkte financiële uitgaven voor online adverteren. Bekijk ons artikel om te ontdekken hoe je kunt beginnen.

Lokale positionering – inhoudsopgave:

  1. Wat is lokale SEO?
  2. De voordelen van lokale SEO
  3. Case study: lokale SEO voor een dierenwinkel
  4. Wat houdt lokale SEO in

De promotie van een lokaal bedrijf via lokale SEO wordt vooral aanbevolen voor ondernemers die kleine bedrijven runnen: bloemisten, reparateurs van huishoudelijke apparaten, restauranthouders, kappers of vulkaniseerders – bedrijven die diensten en goederen aanbieden voor de bewoners van een bepaald administratief gebied. Hoe begin je met lokale positionering en wat houdt het in?

Wat is lokale SEO?

Lokale positionering is een uitgebreid proces van het opbouwen van een hoge positie voor een website in zoekresultaten zoals Google. Het tweede deel van de zin geeft het lokale aspect aan: het verwijst naar het positioneren van een website op basis van een woord of zin die verband houdt met de aangeboden diensten/producten, bijvoorbeeld in een bepaalde stad of stadsdeel.

Als een bedrijf dat reparatiediensten voor elektronische apparatuur in Praag aanbiedt, zich in Google wil positioneren, kan een goede lokale zoekterm “reparatieservice voor huishoudelijke apparaten in Praag” zijn. Positionering op basis van locatie heeft een aantal belangrijke voordelen, vooral aanbevolen voor bedrijven die zich richten op lokale klanten.

Wat zijn de voordelen van het promoten van je bedrijf met lokale SEO?

De voordelen van lokale SEO

Laten we eerlijk zijn: niet elk innovatief product is in staat om internationaal, of zelfs nationaal, succes te behalen. De meeste bedrijven zullen zich richten op uitblinken in hun branche binnen hun lokale scope.

De doelgroep van de meeste kleine bedrijven zijn mensen die in het gebied wonen waar het bedrijf actief is. Het positioneren van je website online voor algemene zoekopdrachten heeft in dergelijke gevallen helemaal geen zin. Dit leidt tot een toename van het afwijspercentage, wat het proces van het opbouwen van een rangschikking kan verlengen.

Om meetbare voordelen te behalen, zouden microbedrijven zich moeten richten op lokale positionering: dit vergroot de kans om in de gedachten van potentiële klanten te verschijnen, zelfs als het bedrijf een relatief nieuwe speler op de markt is.

Case study: lokale SEO voor een dierenwinkel

Elk proces van het zoeken naar een resultaat in Google is onlosmakelijk verbonden met drie gespecialiseerde kwesties. De eerste hiervan is de lokale zoekopdracht, of zin met een locatie, die door een internetgebruiker wordt getypt.

Laten we aannemen dat een potentiële klant uit Berlijn gespecialiseerd voedsel voor zijn kat wil kopen. Om dit te doen, typt hij de volgende lokale zoekopdracht: dierenwinkel Berlijn. Na het klikken op de “enter” knop verschijnen de zoekresultaten gegroepeerd in twee categorieën. De eerste zijn gesponsorde resultaten, meestal gepresenteerd in de vorm van drie betaalde links. Hieronder staan de lokale zoekresultaten, die bovendien organisch zijn. Hoe beter de kwaliteit van lokale positionering, hoe hoger de lokale zoekresultaten in de organische ranking zullen komen. Zoals je kunt zien, zijn internetgebruikers alleen geïnteresseerd in het kopen van voedsel zo dicht mogelijk bij hun woonplaats: misschien geeft hij om tijd, of willen ze een lokaal bedrijf steunen. Wat volgt:

  • een groot percentage internetgebruikers zoekt naar meningen over een bedrijf op basis van informatie verkregen uit de Google-zoekmachine;
  • een potentiële klant is eerder geneigd de diensten van een goed gepositioneerd bedrijf te gebruiken als de concurrentie hem met niets anders overtuigt, bijvoorbeeld een veel lagere prijs;
  • mensen die op zoek zijn naar producten/diensten “voor nu” maken graag gebruik van de diensten van bedrijven die hoog geplaatst zijn in de zoekresultaten (bijvoorbeeld in het geval van een autopech, typen we de zin: “sleepdienst + stad waar we ons bevinden” omdat we de service onmiddellijk nodig hebben).
Lokale positionering - wat houdt het in

Wat houdt lokale SEO in?

Elk proces is een verzameling van vele elementen, dus ook lokale positionering zal dergelijke kenmerken hebben. In de context van het lokaal promoten van een bedrijf, kun je op verschillende manieren werken.

De basisaspecten van lokale positionering zijn:

  • zorgen voor actuele informatie over het bedrijf in het visitekaartje op Google Maps (we plaatsen een locatiepin, vullen de foto’s in, voegen openingstijden toe, beschrijven het bedrijf);
  • aanmoedigen om de Google feedbacksectie in te vullen en “sterren” toe te voegen (laten we klanten overtuigen om ons bedrijf via online beoordelingen eerder te beoordelen);
  • de site optimaliseren voor SEO, rekening houdend met het lokale aspect (zorgen voor waardevolle inhoud op de auteurswebsite, correcte plaatsing van menu-secties, letten op de laadsnelheid van de pagina, en vele andere activiteiten die verband houden met goede lokale SEO).

Hoe promoot je een lokaal bedrijf? We kunnen dit doen met behulp van lokale positionering. Het is ook de moeite waard om je te concentreren op externe activiteiten, indirect werkend aan het opbouwen van de positie in zoekmachines. Het belangrijkste doel van dit proces is om de hoogst mogelijke lokale erkenning te bereiken: zodat potentiële klanten ons bedrijf verkiezen boven lokale concurrenten.

Je vindt het misschien ook leuk: Hoe een klein bedrijf te promoten

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Kamil Jasiński

Een SEO-specialist die verliefd is op woorden. Constant anderen verrassen met manieren om ze in hun voordeel te gebruiken. Wek haar midden in de nacht en ze begint met je te praten over haar nieuwste SEO-positioneringsidee.

View all posts →