YouTube heeft wereldwijd meer dan 2 miljard gebruikers, waardoor het het op één na populairste sociale netwerk is na Facebook en de op één na grootste zoekmachine na Google. Geen enkel bedrijf in de videosector kan echter tippen aan YouTube, dat vandaag de dag de drijvende kracht is achter de internetadvertentiemarkt. YouTube-marketing is een zeer krachtige manier om organisch verkeer te verhogen en om relaties met kijkers op te bouwen en te onderhouden.
YouTube-marketing – inhoudsopgave:
- Waarom is YouTube-marketing de moeite waard?
- Hoe run je een YouTube-kanaal?
- Ontdek de ingewikkelde werking van het YouTube-algoritme
- YouTube-marketing – samenvatting
Waarom is YouTube-marketing de moeite waard?
Het platform biedt verschillende manieren om met gebruikers te interageren, waardoor zowel partnerschappen met influencers, contentmarketingactiviteiten als het adverteren van je producten met behulp van de binnen de service aangeboden formaten mogelijk zijn. Daarom kan YouTube-marketing een zeer effectieve manier zijn om die klanten te bereiken die moeilijk via andere platforms, zoals bijvoorbeeld Facebook, te bereiken zijn.
Een naam opbouwen op YouTube is echter niet eenvoudig, vanwege de enorme concurrentie. Succes met YouTube-marketing moet daarom stevig worden verdiend door een goed doordachte strategie voor te bereiden die rekening houdt met de kenmerken van deze specifieke service. Ja, je kunt een video op bijna elk platform publiceren, maar elk platform wordt beheerst door zijn eigen regels, die gerespecteerd moeten worden als je je publiek wilt betrekken.
Toch is het de moeite waard om je hart te steken in je YouTube-marketinginspanningen omdat:
- Het helpt bij het creëren van het imago van het bedrijf,
- YouTube-marketing maakt het mogelijk om kijkers te bereiken die door specifieke zoekwoorden in te typen, direct hun intentie uitdrukken (dus er is geen willekeurigheid die kenmerkend is voor andere sociale mediaplatforms),
- Het stelt je in staat om de herkenning onder niche-doelgroepen te vergroten door samen te werken met influencers.
Hoe run je een YouTube-kanaal?
Hoe begin je? Natuurlijk door een YouTube Brand Account aan te maken. Een kanaal dat is aangemaakt met een regulier Google-account kan alleen door één persoon worden beheerd – de eigenaar van het Google-account. Wanneer je echter een kanaal aanmaakt met een merkaccount, kun je tegelijkertijd inloggen met meerdere geautoriseerde Google-accounts en een kanaal maken met een andere naam dan je Google-account.
Hoe maak je een YouTube Brand Account aan?
De ondersteuningspagina van Google wijst op de volgende richtlijnen voor mensen die een YouTube-kanaal willen opzetten:
Wat voor soort video’s moet je uploaden op het YouTube-kanaal van het bedrijf?
Het creëren van het kanaal is misschien niet genoeg. Om succesvol te zijn, is het noodzakelijk om hoogwaardige content te bieden. YouTube beweegt zich zeker richting professionalisering. Het wil merken aantrekken die in staat zijn om voortdurend te investeren in het verbeteren van de kwaliteit en op deze manier de interesse in de service te behouden.
Betekent dit dat kleine spelers achterblijven? Helemaal niet! “Professionalisering” betekent niet dat je reguliere tv-kwaliteit moet hebben. Goede content hoeft niet met geavanceerde apparatuur te worden voorbereid en met dure software te worden bewerkt. Om een video op te nemen, heb je alleen een telefoon, fatsoenlijke verlichting en een idee nodig.
Het laatste wordt ongetwijfeld beschouwd als de grootste uitdaging in deze onderneming. Marketeers zijn druk bezig met het zoeken naar manieren om op te vallen, sommigen geloven zelfs in het bestaan van een wonderbaarlijk YouTube-marketingrecept om viraal te gaan, maar – hoewel het de moeite waard is om voor beiden te zorgen – is het beter om je eerst te concentreren op het voldoen aan de behoeften van je doelgroep. Dan, terwijl je gegevens over hen verzamelt, zal het gemakkelijker zijn om hun verwachtingen te overtreffen en hen positief te verrassen.
Bepaal de doelgroep en het publiek voor je video’s
Voordat je op “TOEVOEGEN” klikt, neem even de tijd om na te denken over wie je wilt aanspreken en welke doelen je wilt bereiken met je YouTube-marketingactiviteiten.
Je kunt de herkenning van je bedrijf vergroten, producten en diensten verkopen, of het imago van een expert in een bepaald vakgebied opbouwen, maar – ongeacht het doel – moeten je video’s tastbare waarde voor de gebruiker bieden. Daarom moet je je richten op hun interesses, en dan kom je erachter wie ze zijn.
Het richten op een nauwkeurig geselecteerde groep is de meest zekere manier om hun betrokkenheid te winnen. Dit wordt gepostuleerd door YouTube, dat suggereert om te letten op specialisatie door bijvoorbeeld een gamingkanaal te creëren dat zich richt op één titel of gamegenre, of een kanaal dat is gemaakt met specifieke demografieën in gedachten, bijvoorbeeld moeders in grote steden.
Analyseer weergaven en reageer
Dit zijn echter slechts algemene richtlijnen en zonder gegevens die de werkelijke behoeften van je doelgroep tonen, zullen ze je niet veel helpen. Om je DOELGROEP volledig te bereiken, moet je ze kennen en begrijpen, en de snelste manier om dat te doen is door de juiste tools te gebruiken.
YouTube Analytics biedt je waardevolle informatie, die de elementen laat zien die mensen aanmoedigen om je video’s te bekijken en zelfs sommige met vrienden te delen. Je kunt de tijd analyseren die kijkers aan je video’s besteden, en je zult ook zien wanneer gebruikers hun interesse verliezen, welke delen de meeste aandacht trekken, en welke video’s kijkers het langst boeien in vergelijking met andere video’s op YouTube van vergelijkbare lengte.
Bovendien kun je ook de weergaven van de afgelopen 48 uur en de afgelopen 60 minuten op je hele kanaal of voor specifieke video’s zien, wat je zal helpen om pieken in verkeer te detecteren en deze te koppelen aan gebeurtenissen in real-time.
YouTube Analytics is een waarachtig informatiebron die je in staat stelt om te zien welke YouTube-marketingactiviteiten daadwerkelijk werken. Het is moeilijk om je een echte video-marketing zonder deze tool voor te stellen.
Ontdek de ingewikkelde werking van het YouTube-algoritme
Je moet ook over je aanwezigheid op YouTube nadenken zoals over je aanwezigheid in de zoekresultaten van Google, want net als daar is het op YouTube belangrijk om als eerste gevonden te worden.Hoe rangschikt het algoritme zoekresultaten?
Helaas zijn er veel aspecten, elk beheerst door een zorg voor de gebruikerservaring. YouTube, net als Google, kan het zich niet veroorloven om suggesties in de zoekresultaten te laten verschijnen die niet overeenkomen met de intenties van de gebruikers.
Om bovenaan de lijst te verschijnen die wordt weergegeven als reactie op bepaalde zinnen, moet je ervoor zorgen dat het algoritme weet welke zinnen voor jou belangrijk zijn. Videotitels, beschrijvingen, tags, miniaturen en hyperlinks zijn allemaal belangrijke signalen die kunnen en moeten worden gebruikt om meer verkeer te genereren.
De titel is ook cruciaal. Naast dat hij pakkend moet zijn, moet hij duidelijk aangeven wat er achter de link ligt. En, zoals in het geval van zoekmachineoptimalisatie van Google, is het zinloos om deze vol te stoppen met zoekwoorden. Een nette beschrijving die zoveel mogelijk informatie bevat, zal veel beter presteren en natuurlijk aanvoelen.
Welke video’s op YouTube betrekken het meest?
Hoewel het maken van lange video’s lijkt te contrasteren met de stelling van een beperkte aandachtsspanne, wordt de zaak vandaag de dag ingewikkelder, vooral op YouTube. In het verleden werden kortere video’s inderdaad als beter beschouwd, maar nu hangt het allemaal af van het onderwerp en het publiek. Over het algemeen is het de moeite waard om te experimenteren met langere materialen. Langere video’s betekenen langere kijktijd, wat de YouTube-algoritmes in hun voordeel weegt.
Echter, gezond verstand is hier aan te raden om kijkers niet af te schrikken. Lange introducties, inconsistentie, afwijken van het hoofdonderwerp vervelen gewoon, dus houd ze tot een minimum beperkt en concentreer je zo veel mogelijk op wat je wilt overbrengen. Om afleidingen te vermijden en de vaart erin te houden, kun je en moet je zelfs “cinematografische” trucs gebruiken, zoals boeiende muziek of snelle overgangen. Dit bewijst de veronderstelling dat het bewerken van het materiaal dat je wilt publiceren net zo belangrijk is, zo niet belangrijker, dan de opname zelf.
Om niet alleen kijkers te behouden, maar ook om ze in klanten om te zetten, is het een goed idee om gebruik te maken van de native functies die YouTube biedt, bijvoorbeeld door interactieve graphics op eindschermen te plaatsen die naar een andere video, afspeellijst, kanaal of website leiden, of CTA’s om abonnement op het kanaal aan te moedigen.
Je kunt eindschermen toevoegen in de laatste 20 seconden van de video, dus het is de moeite waard om te plannen waar ze zullen verschijnen. De video zo bewerken dat er genoeg tijd is voor hun verschijning of een afbeelding met een afbeelding of logo toevoegen waar je de eindschermen kunt plaatsen, zijn zeker geweldige manieren om je kijkers nog meer te betrekken.
YouTube-marketing – samenvatting
De sleutels tot succes op YouTube zijn de kijkers en het algoritme, maar video’s mogen niet alleen met de eerste in gedachten worden gemaakt, aangezien het aantal klikken en de tijd die ze op je kanaal doorbrengen, voldoende is om automatisch de gunst van de algoritmes te winnen.
Aangezien YouTube-marketing een modern mediakanaal is, moet je in gedachten houden dat het constante leren en ontdekken vereist. Daarom hebben we 10 ideeën voor het verhogen van je YouTube-weergaven. voorbereid.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.