Webinars gedijen op het internet. De lockdown veroorzaakt door het coronavirus leidde tot nieuwe oplossingen. Webinars, of online seminars, stelden makers in staat om kennis te blijven delen zonder daadwerkelijk het publiek te ontmoeten. Heb je al begonnen met het benutten van webinars en wil je dat ze populair worden? Bekijk enkele van onze 5 nuttige tips.
5 tips om je webinarpubliek aan te trekken – inhoudsopgave:
- Kies een dag
- Geef goed voorbereide gratis spullen weg
- Kies een ideaal onderwerp
- Benut de sociale media
- Zorg ervoor dat je boodschap duidelijk is
1. Kies een dag
Ga niet voor vrijdag! Wist je dat de beste dagen om een webinar te houden dinsdag, woensdag en donderdag zijn? Het weekend is niet geschikt, omdat mensen eerder geneigd zijn om op vakantie te gaan of al vrije dagen van hun werk gepland hebben. Het midden van de werkweek is de veiligste keuze. Je publiek zal nog steeds gefocust zijn op hun taken, en het weekend zal een verre datum in hun gedachten zijn.
2. Geef goed voorbereide gratis spullen weg
En alleen voor je VIP’s! Om ze speciaal te laten voelen, bereid voordelen voor die alleen voor degenen zijn die zich hebben aangemeld voor het webinar. Dit kan een PDF-bestand zijn dat de belangrijkste kwesties van het besproken onderwerp beschrijft of een eenvoudige infographic. Elk extra pakket voor de geselecteerden zal het geloof van het publiek in hun uniciteit versterken en bevestigen. Houd er rekening mee – je geeft de voorkeur aan degenen die je speciaal laten voelen, toch?
3. Kies een ideaal onderwerp
…nieuw genoeg om kijkers aan te trekken en niet te ingewikkeld om de belangrijkste concepten die je in je webinar behandelt te missen. De aandacht van je publiek is afgeleid wanneer het overweldigd wordt door prikkels, dus je onderwerp moet pakkend zijn.
Ons advies: sta jezelf toe om prikkelende vragen of leuke woordspellen naar voren te brengen. Wees je concurrentie voor!
4. Benut de kracht van sociale media
Laat jezelf zien en horen op het internet. Maak in de eerste plaats een Facebook-evenement aan. Mensen lezen en doen er graag aan mee. We raden ook aan om een deel van je budget te besteden aan het promoten van het evenement en het maken van advertenties. Dit is een snelle en gemakkelijke manier om extra toeschouwers voor je webinar te verzamelen. Controleer of je updates over het evenement plaatst. Je kunt bijvoorbeeld vragen stellen die dan in je presentatie beantwoord worden.
Maak een post aan en pin deze bovenaan je fanpagina, waarin je mensen uitnodigt voor het evenement. Een grafische afbeelding of, nog beter, een korte animatie met de datum en tijd van het webinar zal de aandacht van je publiek trekken en vasthouden.
5. Zorg ervoor dat je boodschap duidelijk is
En houd je schema up-to-date. Er zijn twee dingen die de transparantie van je boodschap omvatten.
Ten eerste: bereid een nauwkeurige schets voor van de onderwerpen die je zult behandelen. Een chaotisch webinar zal onprofessioneel overkomen en de aandacht van je publiek niet vasthouden. Een nette schets is de basis van elke presentatie.
Tweede: zorg ervoor dat de opname soepel verloopt. Bereid een geschikte achtergrond voor, maak een account aan op een van de gratis webinarplatforms en onderhoud oogcontact.
Je neemt de expertpositie in, dus je moet er professioneel uitzien, spreken en je gedragen. Dit vormt een geweldige basis voor het vergroten van je fanbase.
Wil je in contact blijven met onze inhoud? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.