Het maken van een ebook is een tijdrovende en arbeidsintensie taak. Het is niet moeilijk om een fout te maken tijdens het proces. Verschillende valkuilen wachten op auteurs, niet alleen tijdens het schrijven, maar ook in de latere stadia van het proces. Vandaag gaan we de meest voorkomende fouten bij het publiceren van ebooks bespreken.
Een auteur heeft maar één kans om een goede eerste indruk op het internet te maken. Om deze reden moet de titel van een ebook zorgvuldig worden gekozen om de aandacht van de lezer te trekken. Hoe bereik je dit? Laten we in het begin de regels van zelfpublicatie voor de titel bespreken. Een goede titel moet drie basiskenmerken bezitten – het moet zijn:
Het informatieve karakter van de titel moet de lezer helpen om de thematische reikwijdte van een ebook in te schatten. Met deze informatie heeft de lezer de kans om te beslissen of het onderwerp van het boek aansluit bij zijn interesses.
De titel van een ebook mag niet te lang zijn. Sommige auteurs besluiten om slechts één woord als hoofdtitel te gebruiken en deze aan te vullen met een ondertitel. Deze techniek stelt je in staat om je lezer uit te leggen waar je ebook echt over gaat.
Andere auteurs besluiten om parallelle constructie van de titel te gebruiken. Bijvoorbeeld, Jack Schwager vergelijkt de beste verkopers met tovenaars – hij heeft zo’n combinatie van woorden voor zijn titel gebruikt en deze op de omslag van zijn boek geplaatst.
Het creëren van de boekentitel is niet de gemakkelijkste taak in het proces. Het doel van de titel is om de emoties van de lezers te raken en tegelijkertijd hun aandacht te trekken. Daarnaast moet zorgvuldig worden gecontroleerd of je idee niet al door iemand anders is gebruikt.
Het is niet de moeite waard om bestaande titels te kopiëren, maar ze kunnen een inspiratiebron voor onze eigen titels worden, vooral als we nog geen specifiek concept hebben. We kunnen bladeren door de best verkochte ebooks en hun titels analyseren en enkele interessante correlaties ontdekken die we voor ons project kunnen gebruiken.
Een auteur die al een eigen groep volgers op sociale media heeft, kan hen om hun mening vragen. Om dit te doen, kan men een enquête maken, waarin alle volgers de beste en meest interessante titel kunnen kiezen. Een auteur kan ook een speciale ruimte creëren: een sectie met opmerkingen onder de specifieke post, waar internetgebruikers hun ideeën kunnen delen en met elkaar kunnen bespreken.
Net als de titel, beïnvloedt de omslag de ontvangst van een ebook ook. Veel makers besluiten om hun omslagen zelf te maken, maar deze optie brengt vaak negatieve gevolgen met zich mee voor het publicatieproces van het ebook.
Als auteur weet je hoe je geschreven inhoud moet creëren, maar dat betekent niet dat je de vaardigheden en capaciteiten van een ervaren, professionele grafisch ontwerper hebt. Het ontwerpen van een omslag, als een zeer belangrijk onderdeel van het project, moet worden overgelaten aan een grafisch ontwerper. Een gekwalificeerde grafisch ontwerper kan de grootte van de omslag afstemmen op het grafische project en ervoor zorgen dat de foto’s en afbeeldingen de best mogelijke kwaliteit hebben.
Als je geen onafhankelijke specialist wilt inschakelen om je omslag te maken, kun je overwegen om kant-en-klare omslagprojecten te gebruiken. Er zijn locaties op het internet waar grafisch ontwerpers hun mockup-projecten aanbieden, zowel gratis als tegen betaling. Vergeet niet dat deze optie je niet in staat stelt om enige originaliteit van je werk te tonen, aangezien de kans groot is dat iemand anders dezelfde omslag voor hun project gebruikt.
De lezer die je ebook heeft gedownload, vergeet meestal de bron van de publicatie. In zo’n situatie kan de lezer naar informatie in de inhoud van een ebook zoeken die hem terug naar de bron moet leiden – naar jou. Als je vergeet om zo’n informatief element in je ebook te plaatsen, kan de lezer je website en jou nooit meer vinden. Zijn zoektocht zal tevergeefs zijn en je zult je positie als expert niet opbouwen.
Het is voordelig om wat ruimte in de inhoud van een ebook te reserveren om links naar de blogwebsite of naar het profiel van de auteur op sociale media te plaatsen. Om zo’n bookmark zichtbaarder te maken, kan de auteur een aparte pagina maken met de titel “Over mij” of “Over de auteur”.
Het verwaarlozen van het belang van de SEO-instellingen is een van de meest voorkomende promotiefouten die auteurs, vooral de beginnende, maken. Als je echt om het aantal gegenereerde leads en een betere conversie geeft, moet je ervoor zorgen dat de positie van je website hoog is in de zoekresultaten. Hoe bereik je dit?
Veel internetgebruikers nemen hun beslissing om het ebook te kopen of te downloaden beïnvloed door de recensies van de tekst. Het is duidelijk dat je gloednieuwe project geen recente recensies op het internet zal hebben.
Denk hier van tevoren over na en geef toegang tot je ebook aan enkele geselecteerde lezers vóór de releasedatum. Vraag hen om hun recensie in ruil daarvoor te schrijven. Deze recensie kun je opnemen op je landingspagina of in je ebook. Om je voordeel te vergroten, voeg een link toe die je lezers naar de pagina leidt waar ze hun eigen recensies kunnen achterlaten.
De hierboven beschreven fouten zijn de meest voorkomende fouten die auteurs maken tijdens het proces van ebook-publicatie. Een groter bewustzijn van fouten zou je moeten helpen ze te vermijden en je op dezelfde manier te beschermen tegen de negatieve gevolgen die later volgen. Dit alles zou je moeten stimuleren om een beter eindproduct te creëren.
Nu weet je welke fouten bij het publiceren van ebooks je moet vermijden. Volg onze “Categorie over het creëren en verkopen van digitale producten” om op de hoogte te blijven van meer artikelen in deze serie.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…