11 veelvoorkomende fouten bij het schrijven van e-books om te vermijden – Maak en verkoop digitale producten #11

Het schrijven van een ebook is geen gemakkelijke taak. Alle auteurs zouden een enorm succes behalen als het zo eenvoudig was. Ze zouden hun best verkochte ebooks hebben gepubliceerd en veel geld hebben verdiend. We weten heel goed dat dit niet gebeurt. Het is gemakkelijk om fouten te maken tijdens het schrijven van een ebook. Voor alle auteurs hebben we een lijst samengesteld van de meest voorkomende fouten bij het schrijven van ebooks. Lees het artikel om te ontdekken hoe je ze kunt vermijden.

Schrijffouten om te vermijden – inhoudsopgave:

  1. Ongeëxpliciteerd doel
  2. Een ebook schrijven over een onbekend onderwerp
  3. Het onderwerp van een ebook komt niet overeen met de doelgroep
  4. Het kopiëren van je concurrenten
  5. Schrijven zonder een overzicht
  6. Werken zonder een schema
  7. Eerst een inleiding schrijven
  8. Tegelijkertijd schrijven en bewerken
  9. Gebrek aan samenwerking tussen de redacteur en de proeflezer
  10. Geen back-up maken
  11. Te snel opgeven

Ongeëxpliciteerd doel

De grootste fout die beginnende auteurs maken bij het schrijven van hun eerste ebook is geen doel voor hun boek te specificeren. Alle projecten moeten voorafgaan aan het maken van gedetailleerde, concrete plannen en de auteur moet weten waarom hij zijn tijd en middelen voor deze specifieke taak gebruikt. Wat is zijn doel?

Dit probleem kan vanuit twee verschillende perspectieven worden besproken: vanuit het perspectief van de klanten en vanuit het perspectief van de auteur. In het eerste geval moet je je concentreren op het type problemen dat je ebook voor zijn lezers kan oplossen. Denk goed na waarom je klanten misschien je ebook willen kopen. Zou je in staat zijn om hen te overtuigen om je ebook te kopen en de transactie nu af te ronden?

Het perspectief van de auteur is anders – denk nog eens na over je redenen. Verwacht je een andere bron van een vast inkomen? Wil je je expertpositie in het veld versterken? Of misschien is je ebook een manier om de interesse van je klanten in je andere product dat je wilt verkopen te wekken?

Een ebook schrijven over een onbekend onderwerp

De ideeën voor het maken van ebooks werden in een apart artikel besproken: Waarover moet je een ebook schrijven? Dit artikel moest worden gemaakt omdat de ideatiefase een van de belangrijkste is bij het schrijven van een ebook. De auteur moet altijd veel aspecten van het onderwerp overwegen en geduldig naar ideeën zoeken in zijn nichegebied.

Het belangrijkste is dat de auteur het onderwerp moet kiezen waar hij bekend mee is. Schrijven over een onderwerp dat buiten ons belangrijkste interessegebied ligt, niet verbonden is met onze dagelijkse werkverplichtingen, of niets te maken heeft met onze hobby’s betekent dat ons ebook weinig waarde zal bieden. Je zult mogelijk de meest basale problemen van het veld kunnen aanpakken, maar je inhoud zal niet anders zijn dan alle gratis voorbeelden die op internet beschikbaar zijn.

Bovendien maakt schrijven over een van onze interesses ons werk minder saai. Schrijven over een onbekend, onbekend onderwerp kan van de auteur vereisen dat hij een aanzienlijke hoeveelheid moeite in zo’n werk steekt en het probleem is dat er geen garantie is dat zijn poging de moeite waard zal zijn.

Het onderwerp van een ebook komt niet overeen met de doelgroep

Onze projectideeën kunnen niet gebaseerd zijn op persoonlijke, intieme onderbuikgevoelens. We kunnen weten wie tot onze doelgroep van lezers behoort, maar we moeten nog steeds specificeren waarom ons idee vanaf het begin juist is. Om dit te doen moeten we meer te weten komen over de behoeften van onze doelgroep.

Het is de moeite waard om wat tijd te besteden aan het analyseren van de meest frequent gezochte zinnen en zoekwoorden die op internet worden gebruikt. Je kunt alle relevante discussies over het onderwerp op de portals en sociale groepen op internet onderzoeken en op deze manier ontdekken welke problemen je ebook zou kunnen oplossen.

Het kopiëren van je concurrenten

De volgende grote fout die ebook-schrijvers maken is het kopiëren van hun concurrenten. Gewoonlijk, wanneer iemand succesvol is, proberen we zijn strategieën te kopiëren, we zijn onder de illusie dat we vergelijkbare geweldige resultaten kunnen behalen.

Dergelijke gedragingen brengen ons in gevaar om tijd, energie en middelen te verspillen. Internetgebruikers spotten dergelijke praktijken gemakkelijk – het kopiëren van concurrenten leidt tot verlies van het vertrouwen van de klant. Bovendien, als plagiaat wordt ontdekt en bewezen, kan de auteur juridische gevolgen ondervinden.

Schrijven zonder een overzicht

Elk boek dat zich in de beginfase bevindt, moet een overzicht hebben. Het is het beste om te beginnen met de inhoudsopgave. Het is duidelijk dat met de tijd en de voortgang van het werk ons inleidende idee voor een ebook kan worden aangepast. We moeten een overzicht maken, want het hebben van zo’n document dat we vaak kunnen herzien en waar we naar kunnen terugkeren, moet ons beschermen tegen erratische en doelloze schrijfstijl.

Zelfs met het algemene idee voor ons ebook moeten we het hoofddoel van ons werk niet vergeten. We moeten ons herinneren dat ons ebook een oplossing voor een probleem moet vormen en dit idee moet worden opgeschreven in ons overzicht. Om de hoofdgedachte en het doel van het hele stuk bij te houden, moet je alle hoofdstukken en subonderdelen van je ebook ordelijk en systematisch organiseren.

Werken zonder een schema

Je zult je project niet kunnen afronden als je er alleen aan werkt wanneer je tijd hebt en wanneer je de bereidheid voelt om dat te doen. Constante vertraging zal je geïrriteerd maken en je zult je eigen verwachtingen niet waarmaken.

Om te helpen met het project, maak een schema waarin je de elementen van het project opsplitst in specifieke taken met bijbehorende deadlines. Vergeet niet haalbare doelen te stellen – houd rekening met je capaciteiten en de hoeveelheid tijd die je kunt besteden aan het werken aan je ebook.

Eerst een inleiding schrijven

Waarom is het niet de moeite waard om aan het begin van je project een inleiding te schrijven? Ten eerste is het niet mogelijk om te voorspellen welke inhoud precies in je ebook zal staan aan het einde van het schrijven. Een geweldig overzicht hebben betekent niet dat je over alles moet schrijven wat je gepland hebt. Je kunt besluiten om sommige onderwerpen weg te laten of sommige hoofdstukken uit te breiden. Sommige van je initiële doelstellingen moeten in de tussentijd mogelijk worden gewijzigd – nieuwe ideeën kunnen opkomen tijdens meer gedetailleerd onderzoek.

Als je besluit om eerst je inleiding te schrijven, is er een grote kans dat je deze moet herschrijven nadat je ebook is voltooid. Daarom is het beter om deze taak tot het einde van het project te laten. De kennis over de exacte inhoud van je ebook zal je helpen om een echt goede inleiding te schrijven die je volgers zal aanmoedigen om het te lezen.

Tegelijkertijd schrijven en bewerken

Tegelijkertijd schrijven en bewerken betekent dat je veel meer tijd aan het werk besteedt, maar wat er mis is met zo’n aanpak is het feit dat constante bewerking en correctie je uit je schrijfritme haalt. Elke keer dat je een kleine, net opgemerkte fout corrigeert, verlies je je concentratie. Het doodt de vaart – je keert terug naar je onderwerp en ziet dat je focus niet hetzelfde is.

Het is de moeite waard om correcties aan te brengen en met bewerken aan de slag te gaan na enige tijd – wanneer alle emoties van het creatieve proces zijn verdwenen. Pas dan kun je je eigen werk objectiever bekijken. Vergeet niet om je ebook vanuit het perspectief van de hele structuur te bekijken, focus je aandacht niet op enkele zinnen. Tegenwoordig hebben zelfs boeken die zijn gepubliceerd door populaire en bekende uitgeverijen enkele kleine fouten, maar lezers merken niet alle tekortkomingen op, omdat ze zich niet op onbelangrijke zaken concentreren.

Gebrek aan samenwerking tussen de redacteur en de proeflezer

Het is moeilijk om al je eigen fouten in de tekst op te merken, daarom is het de moeite waard om de juiste persoon voor deze taak in te schakelen. Als we iemand zoeken die de hele inhoud van het boek kan redigeren en zich bezighoudt met: structuur, stijl, logica, consistentie, grammatica, spelling en interpunctie, moeten we de hulp van een professionele redacteur inschakelen. De redacteur zal je tekst analyseren en alle noodzakelijke wijzigingen voorstellen.

Een andere professional die je tekst kan bekijken, net na de redacteur, is een proeflezer. Dit is de persoon die zich bezighoudt met alle fouten die na het opmaken van de tekst zijn overgebleven en zich bezighoudt met: onjuiste opmaak, verkeerde afbreking en andere taalfouten die niet door de redacteur zijn gecorrigeerd.

Geen back-up maken

Het hebben van een back-up is essentieel. Het is de beste bescherming in geval van verwijdering of verlies van het hoofd-eBook-bestand. Een back-up beschermt je tegen onnodige stress en zorgen, daarom moet je altijd minstens twee kopieën van je bestand bewaren.

Te snel opgeven

Elke auteur kan af en toe zijn enthousiasme en inspiratie verliezen. Het is belangrijk om in staat te zijn om je eigen motivatie keer op keer te versterken. Als de creatie van het ebook vertraging oploopt, is het misschien een goed idee om het schema nogmaals te analyseren en het aan te passen aan onze mogelijkheden. Het stellen van haalbare, realistische doelen helpt bij de productiviteit meer dan het vasthouden aan zeer hoge, buitensporige zelf-eisen.

Samenvatting

Het schrijven van een ebook is niet zo eenvoudig als het lijkt. Alle fouten tijdens het schrijven van een ebook kunnen worden vermeden zolang je je ervan bewust bent. Kennis over schrijftechnieken moet je beschermen tegen frustratie en je werk aangenaam maken. In het volgende artikel gaan we de fouten bespreken die auteurs maken tijdens het publiceren en marketen van hun voltooide ebooks.

Nu weet je welke fouten bij het schrijven van ebooks je moet vermijden. Volg onze “Categorie Creëren en Verkopen van Digitale Producten” om op de hoogte te blijven van meer artikelen in deze serie.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

1 hour ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

4 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

5 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

7 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

9 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

11 hours ago