Canva is een tool voor alle soorten grafische ontwerpprojecten die vaak wordt gekozen door aspirant-makers. De populariteit van deze software wordt voornamelijk bepaald door het gebruiksgemak en de intuïtiviteit. Laten we dan eens kijken hoe je een e-book in Canva kunt maken. Welke relevante tools biedt deze software?
Je kunt niet beginnen met je project zonder dat je enkele basiszaken hebt geregeld. Allereerst moet je je inhoud al hebben gemaakt om het proces van het creëren van een e-book te starten. We hebben in onze laatste post met de titel: Waarover moet je een e-book schrijven? enkele manieren besproken om het beste onderwerp voor je e-book te bedenken. Maar de inhoud is niet de enige pijler van een goed e-book: je moet ook andere belangrijke aspecten bepalen, zoals:
Wanneer je je idee al hebt gevisualiseerd in de vorm van een moodboard, kun je een stap verder gaan en je vertrouwd maken met Canva. Open de website canva.com en klik in de rechterbovenhoek van de pagina op de knop “Registreren”. Registreer je nieuwe, gratis account in het opkomende venster. Gebruik hiervoor je e-mailadres, Facebook-account of Google-account.
Na het registreren van je account verschijnt de indexpagina, waar je alle beschikbare sjablonen kunt doorbladeren die zijn onderverdeeld in verschillende categorieën, waaronder: presentatie, media, film, marketing. Klik in de rechterbovenhoek op de knop “Maak een ontwerp” en kies het document in A4-formaat.
Na het beslissen over de grootte van je document verschijnt er een nieuwe pagina, waar je kunt beginnen met werken aan je project. Aan de linkerkant heb je het menu, met alle noodzakelijke tools zoals: sjablonen, elementen, uploads, foto’s, tekst, grafieken en meer.
In eerste instantie moet je een sjabloon voor je e-book kiezen. Je kunt zoeken tussen alle opties die automatisch door Canva worden voorgesteld of de browser gebruiken om naar het thema te zoeken. Met behulp van filters kun je de kleur, taal en prijs van het thema bepalen. Let op dit aspect van het browsen.
Canva biedt toegang tot veel gratis sjablonen en elementen, maar het heeft een grote collectie items die gericht zijn op mensen die al een Pro-pakket hebben aangeschaft. Tijdens je zoektocht naar thema’s, vooral als je de gratis versie van Canva gebruikt, let dan op het onderste deel van de zoektool, waar het kroonpictogram zichtbaar is. Alle items met het kroonpictogram zijn bedoeld voor de Pro, betaalde versie van de applicatie.
Sommige sjablonen hebben meerdere voorbeeldpagina’s. Beweeg je muis over de miniatuur van de sjabloon om het exacte aantal van die pagina’s te zien.
Na het klikken op de sjabloon verschijnt een voorbeeld van alle beschikbare pagina’s. Hier kun je kiezen welke pagina je als eerste wilt openen en gebruiken in je werkgebied. Je kunt ook op de knop klikken die het openen van alle beschikbare pagina’s in één keer mogelijk maakt.
De volgende fase van het proces is de bewerking van je gekozen sjabloon. Kopieer de inhoud van je e-book in de sjabloon, wijzig het kleurenschema en pas het lettertype aan. Als je je e-book op dit moment wilt opfleuren, moet je nadenken over het toevoegen van je eigen graphics en afbeeldingen of enkele uit de database van beschikbare elementen.
Zeker, je e-book kan meer pagina’s hebben dan er in de gegeven sjabloon zijn ontworpen. Om wat van je kostbare tijd te besparen en handmatig kopiëren van de inhoud te vermijden, kun je proberen om enkele van de gekozen pagina’s te dupliceren. Er is een optie die dit mogelijk maakt, te vinden in de rechterbovenhoek van de specifieke pagina. Van daaruit kun je je pagina naar de prullenbak verplaatsen of de lege pagina invoegen op de toegewezen positie.
In Canva kun je samen met andere mensen aan hetzelfde project werken. Evenzo, wanneer het werk aan het project is voltooid, kun je de resultaten van je werk delen en de mening van anderen horen. Verschillende personen kunnen opmerkingen achterlaten onder elke pagina van je e-book, wat je zou moeten helpen om je stuk te verbeteren. Je moet alleen onthouden om de autorisatie voor je medewerkers in te stellen: bepaal of de gedeelde link alleen kan worden bekeken of door de ontvanger van je bericht kan worden bewerkt.
Wanneer het werk aan je e-book is voltooid, hoef je alleen maar je project op te slaan. Klik hiervoor op de knop “Delen” in de rechterbovenhoek van de pagina. Kies vervolgens de optie “Downloaden”. Je hebt een selectie van bestandsformaten, maar het is raadzaam om “PDF print” te kiezen, aangezien dit de hoogste kwaliteit van het bestand garandeert. In de instellingen kun je bovendien de exacte pagina’s selecteren die je wilt opslaan. Wanneer alle opties zijn geselecteerd volgens jouw keuze, klik je op de optie “Downloaden”.
Als je iets wilt veranderen in je al voltooide project, is het beter om met de kopie van het originele bestand te werken. Ga naar de hoofdsectie van de indexpagina en kies het tabblad “Laatste projecten”, beweeg vervolgens de muis over het e-bookproject. Klik in de rechterbovenhoek van de pagina op het ellips-pictogram (de drie stippen) en kies uit de opkomende opties het tabblad “Maak een kopie”. Na deze actie is de kopie van je project klaar.
Waarom het niet wordt aanbevolen om met het originele project te werken? Voor het geval dat sommige van de wijzigingen je niet bevallen, is het veel gemakkelijker om een kopie van het project te verwijderen dan om de wijzigingen in het voltooide project terug te draaien. Het is altijd beter om het originele project ergens apart te houden, voor het geval dat. Het gebruik van dezelfde, originele versie is riskant, omdat je onbedoeld een mooi element in een minder gunstige kunt veranderen – soms is het onmogelijk om zo’n actie terug te draaien, omdat de inspanning die nodig is om je project naar de vorige, mooiere fase te veranderen enorm is.
In het artikel hebben we de hele procedure van e-bookcreatie in Canva gevolgd. Het proces is zo intuïtief dat het geen problemen zou moeten opleveren voor enige internetgebruiker. Je kunt alleen de noodzakelijke, basiswijzigingen in de gekozen sjabloon aanbrengen of je eigen project vanaf nul voorbereiden, alles in overeenstemming met je behoeften en voorkeuren.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
De ontwikkeling van de managementwetenschap heeft een breed scala aan aannames over leiders met zich…
Is talentmanagement het vinden van de juiste persoon voor de baan? Wat is de rol…
Startups zijn een leidend businessmodel in de recente tijd en elk jaar worden er steeds…
Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…