Wat is een recruitment funnel en hoe helpt het bij het evalueren van recruitmentprestaties? Lees ons artikel over dit onderwerp en leer over de 5 niveaus van de recruitment funnel en de bijbehorende prestatie-indicatoren.
De recruitment funnel is een model dat de opeenvolgende fasen van recruitmentmarketing en het recruitmentproces zelf toont – het vergroten van de bekendheid, het aantrekken en stimuleren van interesse onder kandidaten, sollicitaties, het selectieproces en uiteindelijk tewerkstelling. Op elk van deze niveaus kun je prestatie-indicatoren toepassen om de effecten te evalueren.
Het analyseren van gegevens uit de recruitment funnel maakt het mogelijk om de meest effectieve gebieden van het proces te herkennen en diegene te benadrukken die verbetering behoeven.
De eerste stap in het proces van de recruitment funnel betreft marketinginspanningen die merk bekendheid opbouwen, niet alleen onder de klanten/gebruikers van het bedrijf, maar ook onder potentiële toekomstige werknemers. Op basis van je analyse van de demografie van kandidaten kun je je kandidatenprofiel beoordelen en manieren vinden om hen te bereiken en te verleiden om voor jouw organisatie te werken. Het opbouwen van een positief imago in de markt, bijvoorbeeld via een bedrijfsblog, actieve beheersing van sociale media of samenwerking met influencers, zal de positie en reputatie van het bedrijf in de markt versterken.
Het is ook de moeite waard om het bedrijf en zijn werking van binnenuit te tonen met behulp van online media. Laat de sollicitanten en buitenstaanders een kijkje nemen in de faciliteiten, voorzieningen en voordelen. De belangrijkste indicator die met deze fase van de recruitment funnel samenhangt, is het aantal weergaven van je bedrijfsloopbaanpagina en de zoekresultaten voor je bedrijfswebsite. Dit is de enige evaluatie van de effecten van je marketinginspanningen en maakt het mogelijk om deze samen te voegen en interesse in je organisatie te wekken.
Het tweede niveau van de recruitment funnel is aantrekking – dat wil zeggen, het krijgen van potentiële kandidaten geïnteresseerd in een specifiek aanbod. Afhankelijk van de sector, functie en kandidatenprofiel moet je bepalen waar en hoe je open recruitmentprocessen adverteert. Vergeet niet om een goede functiebeschrijving voor te bereiden, een professioneel geschreven en goed opgemaakt tekst met details die relevant zijn voor de kandidaat.
Afhankelijk van je doelgroep, plaats je je aanbiedingen op sociale mediagroepen, vacaturesites of je carrièrewebsite. Ongeacht de methoden, bereik kandidaten met contactinformatie zodat kandidaten contact met je kunnen opnemen als ze aanvullende vragen of zorgen hebben. Een indicator die op deze fase kan worden gemeten, is de conversieratio, die laat zien hoeveel van de paginaweergaven hebben gesolliciteerd op het geposte aanbod.
De sollicitatie is het derde niveau van de recruitment funnel dat gericht is op het verifiëren van de marketinginspanningen van de vorige fasen. Om een toestroom van sollicitaties te waarborgen, zorg ervoor dat het sollicitatieproces snel en efficiënt is voor de kandidaat – het mag niet langer dan 10-15 minuten duren. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je cv-indientingssite compatibel is met mobiele apparaten en meldingen verstuurt dat de sollicitatie succesvol is ingediend en ontvangen. Overweeg om deze processen te automatiseren door gebruik te maken van ATS-software die op de markt beschikbaar is. De conversieratio die we op deze fase kunnen meten, is de verificatie van hoeveel kandidaten het hele proces hebben voltooid. De functie is ook om te beoordelen of het sollicitatieproces efficiënt is geweest en op welke fase kandidaten moeilijkheden ondervonden en zijn afgehaakt.
Het selectieproces van de kandidaat is het volgende niveau van de recruitment funnel. Het begint met een eerste selectie van kandidaten op basis van hun cv’s, en vervolgens, afhankelijk van het gekozen recruitmentmodel, voert de recruiter eerste telefonische interviews, gesprekken en recruitmenttaken uit totdat de meest geschikte kandidaat voor de functie is geselecteerd. Overweeg om het hele proces van tevoren te plannen en de kandidaat te informeren over het aantal deadlines voor het beëindigen van de recruitment. Het is de moeite waard om zorg te dragen voor communicatie, kandidaten te informeren over de voortgang van het recruitmentproces en feedback te geven na elke fase.
Na de interviews kunnen we verifiëren hoeveel kandidaten eraan hebben deelgenomen, hoeveel zich niet hebben laten zien voor het afgesproken interview, hoeveel van hen het recruitmentproces na elke fase hebben voortgezet en hoeveel zich tijdens het proces hebben teruggetrokken. Al deze indicatoren stellen je in staat om de effectiviteit van het recruitmentproces te beoordelen en het in de toekomst te verbeteren. Na het interview kan het ook nuttig zijn om enquêtes uit te voeren om de prestaties van de recruiter en het proces vanuit het perspectief van de kandidaten te beoordelen.
De laatste beslissing en presentatie van het aanbod van tewerkstelling aan de kandidaat is het laatste niveau van de recruitment funnel. De definitieve selectie van een kandidaat zou kort na de laatste fase van de recruitmentinterviews moeten plaatsvinden. Het uitstellen van de beslissing te lang kan ertoe leiden dat de door ons gekozen kandidaat van gedachten verandert of een jobaanbieding van onze concurrenten ontvangt. In deze fase moet je de voorwaarden van het contract onderhandelen, zoals salaris, vakanties, werktijden en niet-loonvoordelen. Tijdens de onderhandelingen moet je de regels van tewerkstelling in het bedrijf en het budget dat is toegewezen voor het aannemen van een kandidaat in gedachten houden. Het is echter de moeite waard om op zijn minst een paar zaken soepel te laten verlopen voor de toekomstige werknemer, om een relatie op te bouwen en een imago van een aantrekkelijke werkgever te creëren.
De indicator die de effectiviteit van deze fase evalueert, is voornamelijk tijd – het bepalen van hoe lang deze stap heeft geduurd, hoe veel tijd er is verstreken vanaf het begin van de recruitment en van de verschillende fasen tot de aanstelling van de werknemer.
De recruitment funnel bevat 5 afzonderlijke fasen. Een specifieke set van prestatie-indicatoren kenmerkt elke fase en biedt directe indicatoren van effectieve prestaties en wijst op vereiste verbeteringen en aanpassingen in de toekomst. In de eerste twee fasen van de recruitment funnel – het opbouwen van bewustzijn en interesse – kun je het aantal weergaven van de carrièrewebsite van het bedrijf meten, zoekresultaten analyseren en de conversieratio meten. In de sollicitatiefase kunnen we verifiëren hoeveel kandidaten het proces hebben voltooid. Na de interviews is het de moeite waard om enquêtes uit te voeren om het niveau van de kandidaatervaring te meten en te bepalen hoeveel kandidaten aanwezig waren en hoeveel zich niet hebben laten zien voor het interview. Zodra je alle fasen van de recruitment funnel hebt doorlopen, kun je de duur van die fase meten en de tijd die is verstreken tussen het begin van de recruitment en de aanstelling van de werknemer.
Het observeren van de prestatie-indicatoren in recruitment in relatie tot de effecten van marketingactiviteiten en de werkelijke interesse in de organisatie op de arbeidsmarkt, verifieert of het sollicitatieproces efficiënt is en op welke fase de kandidaten moeilijkheden ondervinden. De verzamelde gegevens zullen uiteindelijk toelaten om de effectiviteit van je recruitmentproces te evalueren en hopelijk in de toekomst te verbeteren.
Lees: 4 HR-problemen waarmee recruiters te maken hebben
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Trends in public relations fluctueren. Temidden van de oceanen van data die onze moderne gedigitaliseerde…
Het is algemeen bekend dat de PrestaShop-webwinkel gratis is, maar sommige elementen vereisen extra betalingen,…
Hoe bereiken we nieuwe gebruikers? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat een…
Globale inkoop is een bekende zakelijke oplossing. De huidige marktomstandigheden, globalisering en toenemende klantverwachtingen dwingen…
Hou je ervan om GIFs online te vinden en te delen? Leer hoe je in…
Denk je erover na om een bedrijf te starten, maar ben je verdwaald in het…