Categories: BlogHR

Boolean zoeken in werving. 6 belangrijke praktische toepassingen van Boolean-operators en modifiers

Boolean zoeken in werving – weet je hoe je het moet gebruiken? Werving is een van de belangrijkste processen die verband houden met het beheer van human resources in de organisatie. Tegenwoordig, wanneer tijd en snelheid van reactie de indicatoren van concurrentievoordeel zijn, is sourcen een van de meest gebruikte methoden van werving. Sourcen is een procedure voor actief zoeken naar gekwalificeerde werkzoekenden, die de pool van potentiële kandidaten vergroot en het wervingsproces verkort.

Boolean zoeken in werving – inhoudsopgave:

  1. Boolean zoeken in werving
  2. Boolean zoekoperatoren
  3. Praktische toepassing van Boolean zoeken in HR
  4. Voordelen van Boolean zoeken
  5. Boolean zoeken in werving – Samenvatting
  6. Bekijk onze video over hoe je Boolean zoeken in werving kunt gebruiken

Boolean zoeken in werving

Met behulp van internetbrowsers, zoals Google, evenals de zoek- en filtertools voor verschillende databases, kunnen recruiters individuen identificeren, bereiken en relaties opbouwen met personen die aan bepaalde criteria voldoen. De effectiviteit van sourcen neemt toe door het gebruik van logische operatoren, de zogenaamde Boolean-operatoren, die verdere specificatie van zoekparameters mogelijk maken.

Boolean zoekoperatoren

De basis voor de werking van Boolean zoeken is de set van logische operatoren zoals: en, of, en niet. Deze operatoren komen uit de Booleaanse algebra, die een fundamenteel concept is dat door alle belangrijke programmeertalen wordt gebruikt. George Boole was een Engelse wiskundige die in 1847 zijn algebraïsche methode in de logica beschreef.

Momenteel zijn de meeste databasezoekopdrachten gebaseerd op Booleaanse logica, die ons in staat stelt de parameters in te stellen door termen te combineren om sommige resultaten uit te sluiten of in te sluiten. De Booleaanse operatoren worden tussen zoekwoorden geplaatst. Ze kunnen gezamenlijk worden gebruikt en hun combinatie maakt de zoekopdracht nauwkeuriger.

Operator EN – verkleint de zoekopdracht tot de exacte zin. In de Google-browser kan EN worden vervangen door een spatie. Bijvoorbeeld “architect EN landschap” kan worden vervangen door “landschapsarchitect”. Het resultaat van de zoekopdracht bevat de resultaten die betrekking hebben op beide zinnen.

Operator OF – vergroot de zoekresultaten en retourneert alle mogelijke combinaties van beide zoekwoorden. Bijvoorbeeld “architect OF ontwikkelaar” resulteert in pagina’s met de ene, de andere of beide zinnen.

Operator NIET – wordt gebruikt in het geval dat we de term uit de zoekopdracht willen uitsluiten. Bijvoorbeeld “architect NIET landschap” toont alle architecten, maar niet landschapsarchitecten. De NIET-operator wordt niet ondersteund door de Google-browser, waar deze moet worden vervangen door het “–“ (min) teken.

Er zijn andere tekens die nuttig zijn tijdens de zoektocht, zoals haakjes of aanhalingstekens. De haakjes maken het mogelijk om operatoren te combineren in meer gecombineerde, multi-component zoekopdrachten. Het voorbeeld kan er als volgt uitzien: (architect of ontwerper) EN (landschap of interieur).

De aanhalingstekens maken het mogelijk om te zoeken naar de specifieke, precieze zin. Bijvoorbeeld, de zoekopdracht naar “landschapsarchitect” toont de resultaten met deze exacte zin. Dezelfde zoekzin zonder de aanhalingstekens toont de individuen die beide woorden op hun profielen hebben, maar niet noodzakelijkerwijs samen geschreven.

De aanvullende operator die de werving vergemakkelijkt is de connector SITE, die het gebruik van de link naar de specifieke website of sociale mediaportaal mogelijk maakt. De naam van de site wordt ingevoerd na de operator die er als volgt uitziet: SITE:facebook.com.

Praktische toepassing van Boolean zoeken in HR

Het gebruik van logische operatoren door de wervingsteams versnelt de zoektocht naar de juiste kandidaten met de gewenste kwalificaties en vaardigheden aanzienlijk. De belangrijkste voorwaarde is het nauwkeurig instellen van de zoekcriteria die overeenkomen met het competentieprofiel. In het geval van de noodzaak om de landschapsarchitect in te huren, kan men het volgende operationele schema gebruiken.

  1. Zoeken naar een specifieke functie moet aanvankelijk alle vacaturepagina’s uitsluiten die niet relevant zijn voor dit proces. Men kan de NIET-operator (of minteken) gebruiken. De zoekopdracht zal de vorm aannemen: “NIET baan” of “– baan”.
  2. Een waardevolle bron van informatie over een specialist is hun CV, daarom moet dit document worden opgenomen in onze criteria. Daarnaast kan de formulering die in CV’s wordt gebruikt ook worden gebruikt, bijvoorbeeld “ervaring in landschapsontwerp”. Het is soms nuttig om de namen van portalen die CV’s verzamelen en publiceren ook op te nemen.
  3. In het geval van de zoektocht naar de architect is het de moeite waard om de zoekopdracht uit te breiden naar vergelijkbare termen of woorden, men kan de zin toevoegen: “OF ontwerper”.
  4. Het is de moeite waard om zinnen toe te voegen die verband houden met de vereiste competenties om de resultaten van de zoekopdracht te verkleinen. De exacte zin zou kunnen zijn: “EN landschap”.
  5. Als er behoefte is om naar specifieke werkervaring te zoeken, dan moet dit ook worden geclassificeerd en toegevoegd als zoekcriterium.
  6. De laatste belangrijke factor die moet worden overwogen tijdens de zoektocht is de woonplaats van de potentiële werknemer. Als het werk in kwestie niet op afstand is, maar stationair, moeten we onze zoektocht beperken tot één stad of locatie.

Voordelen van Boolean zoeken

De juiste kandidaat voor de specialistische functie vinden, of degene die hoge competenties vereist, is niet eenvoudig. Gewoonlijk zoeken de individuen die de vereiste vaardigheden hebben zelf naar banen en krijgen ze veel interessante vacatures. Het is de moeite waard om de zoektocht te beperken tot de minder populaire portalen, wat mogelijk is met logische operatoren. Op basis van de resultaten kan men een database opbouwen van getalenteerde en waardevolle kandidaten, die in de toekomst kan worden gebruikt en veel tijd kan besparen die normaal gesproken nodig is in elk wervingsproces. Bovendien is het de moeite waard om alle mogelijkheden die technologie biedt te benutten, vooral als de gebruikte tools gratis en eenvoudig te gebruiken zijn.

Boolean zoeken in werving – Samenvatting

Boolean zoeken is geen moeilijk hulpmiddel en kan praktisch door iedereen worden gebruikt. Het is intuïtief, logisch en effectief. Alles wat je hoeft te doen is de zoekzinnen in te voeren, vergezeld van eenvoudige logische operatoren. Dankzij deze zoekmethode zijn de ontvangen resultaten nauwkeurig en voldoen ze precies aan de zoekcriteria. Men moet zich herinneren dat de records in de resultaten beperkt zijn tot de individuen die hun CV’s en portfolio’s op sociale mediaplatforms, portalen of websites hebben geplaatst. De Booleaanse zoekopdracht versnelt de procedure van werving en is de eerste noodzakelijke stap van het selectieproces.

Bekijk onze video over hoe je Boolean zoeken in werving kunt gebruiken:

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

Scrum Gids | 29. Scrum Team Verbintenis – Productdoel, Sprintdoel en Definitie van Voltooiing

Elk Scrum-artikel creëert een bepaalde verplichting van het Scrum-team. Het Productdoel, Sprintdoel en de Definitie…

36 minutes ago

Merkstrategie voor startups. Visuele merkidentiteit

Naam, logo en slogan vormen de “heilige drie-eenheid” van merkidentiteit. Dit zijn de elementen die…

2 hours ago

Offshoring versus inshoring. Welke te kiezen?

Wat zijn offshoring en inshoring? Dynamische veranderingen in de wereldeconomie en globaliseringsprocessen beïnvloeden de werking…

4 hours ago

Hoe identificeer je jouw leiderschapsstijl?

Teamleiders worden meestal (of zouden in ieder geval moeten worden) mensen met uitzonderlijke vaardigheden -…

6 hours ago

JavaScript-functies. Deel 7 JavaScript-cursus van Beginner tot Gevorderd in 10 blogposts

Dit is deel 7 van de JavaScript blogpostserie die je van beginner naar gevorderd zal…

7 hours ago

Hoe Agile-methodologie te gebruiken voor freelanceprojecten?

Wat is Agile? Hoe gebruik je de Agile-methodologie voor freelanceprojecten? Lees het artikel om meer…

10 hours ago