Categories: BlogHR

Hoe plan je het wervingsproces? 7 krachtige tips

Begin je met het zoeken naar een nieuwe werknemer voor je bedrijf? Om een gekwalificeerde kandidaat te vinden, en dat in de kortst mogelijke tijd, moet je weten hoe je het wervingsproces moet plannen. Weet je niet hoe je dit moet doen en waar je moet beginnen? Lees ons artikel!

Hoe het wervingsproces te plannen – inhoudsopgave:

  1. Op zoek naar de perfecte kandidaat? – begin met een goed plan
  2. Specificeer de tijd
  3. Plan je budget
  4. Identificeer de fasen van werving
  5. Beschrijf de functie
  6. Creëer een profiel van je ideale kandidaat
  7. Maak een vacature
  8. Scheiding van taken
  9. Samenvatting
  10. Bekijk onze video over hoe je het wervingsproces plant

Op zoek naar de perfecte kandidaat? – begin met een goed plan

Je weet waarschijnlijk uit ervaring dat wervingsprocessen maanden kunnen duren. Wat te doen als je tijd tekortkomt en je personeel mist om alle diensten te dekken? De sleutel tot succes is een effectief actieplan en een goede organisatie van het werk.

Door het wervingsproces op te splitsen in geplande stappen bespaar je tijd, geld en vergroot je de kans om een perfecte kandidaat te vinden die de doelen van je bedrijf behaalt en dezelfde waarden deelt. Degene die perfect past bij de beschrijving die je hebt opgesteld.

Tools zoals Firmbee hebben handige functionaliteiten om het wervingsproces te plannen. De HR-projectmodule is een ideaal centrum om elke stap van je proces beknopt te plannen. Firmbee stelt je ook in staat om samen te werken aan een project met je hele team.

Specificeer de tijd

Als je het wervingsproces wilt plannen, is de beste manier om een bottom-up benadering te hanteren bij het zoeken naar getalenteerde individuen. Focus op het bepalen van de duur van het wervingsproces.

Welke tijdsperiode komt je goed uit? Het stellen van een voorlopige deadline aan het begin van je planning zal het hele wervingsproces een duidelijke uitstraling geven. Het zal ook de procedure vergemakkelijken om verschillende taken slim over de tijd te spreiden. Schat bovendien het aantal uren dat je aan elke activiteit wilt besteden om een gevoel van stabiliteit en enige flexibiliteit te hebben voor het geval dat.

Plan je budget

Een van de belangrijkste elementen van headhunting is het inschatten van de uitgaven. Je moet dit doen als je het wervingsproces goed wilt plannen. Het onder controle houden van kosten houdt de werving flexibel zonder het bedrijf bloot te stellen aan grote financiële kosten.

Waar moet je rekening mee houden bij het plannen van je budget?

  • De werktijd van de teamleden die verantwoordelijk zijn voor het wervingsproject,
  • De kosten voor het publiceren van een vacature op externe portals,
  • De kosten voor het adverteren van vacatures,
  • De kosten voor het aannemen van een nieuwe werknemer.

Identificeer de fasen van werving

De volgende stap is het bepalen van de fasen van werving. Het exacte aantal hangt af van jou en de factoren die de werving die je uitvoert kenmerken.

Typisch is de indeling verdeeld in vijf basisfasen:

  • CV-selectie
  • Contact met kandidaten
  • Het voeren van wervingsgesprekken
  • Besluit over tewerkstelling

Beschrijf de functie

Als je het wervingsproces vooruit wilt plannen, probeer dan deze vragen te beantwoorden: Wie zoek je? Welke verantwoordelijkheden wil je dat de nieuwe werknemer vervult?

Analyseer de behoeften van je bedrijf zorgvuldig.

Maak een lijst van de verantwoordelijkheden die aan de nieuwkomer zijn toegewezen. Het gedetailleerd beschrijven van de functie zal helpen om een nauwkeurige vacaturetekst te schrijven die meer kandidaten aantrekt.

Vergeet niet om informatie op te nemen zoals voltijdse uren, werkmodus (op afstand, vanuit kantoor of misschien hybride), en het belangrijkste, salarisranges.

De financiële kwestie moet transparant zijn voor kandidaten. Helaas vind je veel advertenties op de arbeidsmarkt waarin het bedrijf het voorgestelde salaris niet vermeldt. Het is een onderwerp dat veel mensen bezighoudt. Gelijkheid onder werknemers is de nieuwe norm geworden, terwijl de oude “mijn huis, mijn regels” verouderd en verdwijnt.

Bovendien, als je het wervingsproces goed wilt plannen, vergeet dan niet om de functietitel duidelijk en beknopt te vermelden. Bijvoorbeeld, als je op zoek bent naar een recruiter in de IT, benadruk dan dat de werknemer verantwoordelijk zal zijn voor onboarding in deze specifieke sector.

Creëer een profiel van je ideale kandidaat

Nu is het tijd om na te denken over de vereisten voor je kandidaat. In deze stap kan het handig zijn om een persona of profiel van de ideale kandidaat op te stellen. Dit zou je moeten helpen bij het definiëren van de kennis, ervaring en vaardigheden die je van kandidaten verwacht en om je verwachtingen te vergelijken met de werkelijke vaardigheden van de sollicitanten.

Wat is het waard om op te nemen in de persona van een kandidaat?

  • basisinformatie, zoals leeftijd, woonplaats of opleiding
  • werkervaring
  • vaardigheden (hard en soft)
  • persoonlijkheidskenmerken
  • doelen en waarden
  • motivaties
  • dromen, aspiraties, plannen
  • zwaktes

Maak een vacature

Nu je de ideale kandidaat hebt gepersonificeerd en de functie gedetailleerd hebt beschreven, is het maken van een advertentie een fluitje van een cent. Als je meer wilt lezen over advertenties, kijk dan naar ons artikel: Wat zijn de belangrijkste elementen van een succesvolle vacature?

Bovendien, wanneer je een aanbieding publiceert, richt je je niet alleen op populaire advertentiesites. Veel mensen raden aan om de aanbieding ook op sociale netwerken te delen. Overweeg ook om de aanbieding te promoten door een advertentiecampagne op sociale media te creëren.

Scheiding van taken

Je bent er bijna. Plan nu je taken. Dit gaat gemakkelijk en snel met de kanban-borden in Firmbee. Ga terug naar de eerder geplande fasen van werving en splits elk van hen op in kleinere delen. Dit maakt het duidelijk en je kunt het hele proces volgen. Met Firmbee kun je ook samenwerken met je team: verdeel taken onder werknemers en wissel berichten en bestanden uit.

Samenvatting

We hopen dat je na het lezen van dit artikel het wervingsproces gemakkelijk zult plannen. Het opstellen van een plan kan ingewikkeld lijken. Het is tenslotte complex en vereist meerdere stappen. Gelukkig zijn er tools om het te verbeteren en te vergemakkelijken, en als je meer wilt leren over wat Firmbee kan doen voor HR-professionals, kijk dan hier.

Bekijk onze video over hoe je het wervingsproces plant:

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Merkstrategie voor startups. Visuele merkidentiteit

Naam, logo en slogan vormen de “heilige drie-eenheid” van merkidentiteit. Dit zijn de elementen die…

1 hour ago

Offshoring versus inshoring. Welke te kiezen?

Wat zijn offshoring en inshoring? Dynamische veranderingen in de wereldeconomie en globaliseringsprocessen beïnvloeden de werking…

3 hours ago

Hoe identificeer je jouw leiderschapsstijl?

Teamleiders worden meestal (of zouden in ieder geval moeten worden) mensen met uitzonderlijke vaardigheden -…

5 hours ago

JavaScript-functies. Deel 7 JavaScript-cursus van Beginner tot Gevorderd in 10 blogposts

Dit is deel 7 van de JavaScript blogpostserie die je van beginner naar gevorderd zal…

7 hours ago

Hoe Agile-methodologie te gebruiken voor freelanceprojecten?

Wat is Agile? Hoe gebruik je de Agile-methodologie voor freelanceprojecten? Lees het artikel om meer…

9 hours ago

Data-analyse in UX-onderzoek | UX-onderzoek #33

Weet je welke rol data-analyse speelt in UX-onderzoek? Vandaag willen we ons richten op de…

11 hours ago