Wat zijn de 12 merk archetypen?

Een basisprincipe van marketing is dat jouw merk een persoonlijkheid moet hebben waarmee de ontvanger zich kan identificeren. Door een sterke merkpersoonlijkheid op te bouwen, kun je consistent blijven in je contentactiviteiten. Hoe kan dit worden gedaan? 12 merk archetypen zullen hier nuttig zijn. Hieronder leggen we uit waarom je jouw archetype moet vinden en het moet gebruiken in je communicatiestrategie. Lees verder.

Merk archetypen – inhoudsopgave:

  1. Wat is een merk archetype?
  2. Het belang van merk archetypen voor marketingactiviteiten
  3. 12 merk archetypen
  4. Samenvatting

Wat is een merk archetype?

Een merk archetype is een bepaalde set van kenmerken en een gedragspatroon in alle activiteiten die door het bedrijf worden ondernomen. De belangrijkste taak is om het karakter van het merk en de waarden die het respecteert in zijn dagelijkse activiteiten te tonen, en het doel is om consistente communicatie over alle kanalen (zowel online als offline) te waarborgen. Zo is het archetype het startpunt voor een dieper begrip van wat ons merk is en het definiëren van zijn persoonlijkheid.

Een merk kan meer dan één archetype toegewezen krijgen – sommige merken kiezen ervoor om er meerdere in hun communicatie te combineren. Dan moet echter in gedachten worden gehouden dat sommige van hen elkaar kunnen uitsluiten, wat, wanneer ze worden gecombineerd, kan leiden tot inconsistentie in de uitgevoerde activiteiten.

Het belang van merk archetypen voor marketingactiviteiten

Het correct bepalen van wat ons merk archetype is, stelt ons in staat om consistente communicatie over online en offline kanalen te waarborgen, en zo – merkherkenning en merkloyaliteit op te bouwen. Maar dat is nog niet alles. Bovenal biedt het kiezen en beschrijven van een merk archetype een startpunt voor het creëren van een merkverhaal (en tegenwoordig levert storytelling de beste resultaten op). Het helpt ook om de andere belangrijkste kwesties vanuit marketingperspectief vast te stellen, die essentieel zijn voor communicatie, zoals:

  • een merkbelofte – de belofte die het merk aan het publiek doet,
  • ESP (emotional selling proposition) – de emoties die het merk bij klanten moet oproepen,
  • communicatiestijl – de manier waarop content wordt geformuleerd.

12 merk archetypen

In marketing definiëren we 12 basis merk archetypen met specifieke kenmerken, die worden getoond in verschillende soorten contentcreaties (TV-commercials, berichten, video’s, enz.). Hieronder staan hun beschrijvingen en de meest populaire merken die in de geordende patronen passen.

De Onschuldige

Terug naar de kindertijd en traditie, puurheid, zorg – deze drie zinnen vormen de basis van dit archetype. Merken die het gebruiken, richten zich op het afbeelden van een gemakkelijk en gelukkig dagelijks leven, met de nadruk op positieve emoties. Het is ook belangrijk om te zorgen voor de veiligheid van het publiek – dit te bieden via de aangeboden producten.

Voorbeeld: Gerber, Coca-cola, Dove

De Wees

Revolutie – dat is wat Wezen proberen te realiseren in de wereld, omdat ze zich inzetten voor het brengen van een nieuwe en betere orde door middel van anarchie. Wat voor hen belangrijk is, is vrijheid en de mogelijkheid om hun eigen beslissingen te nemen. Conformisme, regels en voorschriften zijn niet voor hen.

Voorbeeld: Apple

De Krijger

Merken die laten zien hoe je obstakels op de weg naar succes kunt overwinnen, hebben het archetype van de Krijger aangenomen. Ze bevorderen hard werken, proactieve actie, moed en vastberadenheid, evenals het vechten tegen hun eigen beperkingen. Ze weigeren de status quo te accepteren en streven ernaar hun eigen orde te vestigen.

Voorbeeld: Nike, Leroy Merlin

De Zorggever

Zorggevers richten zich op het omringen van hun ontvangers met zorg – net zoals een moeder of vader voor hun peuters zorgt. Ze benadrukken veiligheid, constante ondersteuning (bijvoorbeeld in ontwikkeling) of het elimineren van het gevoel van eenzaamheid. Ze communiceren met eenvoudige en zachte taal.

Voorbeeld: Volvo

De Zoeker

Zoekers houden ervan om nieuwe dingen uit te proberen en een ruimte te creëren die hen een volledig gevoel van vrijheid geeft. Ze zoeken naar nieuwe oplossingen, zijn nieuwsgierig naar de wereld en houden van experimenteren. Avontuur en grenzen verleggen zijn de sleutelwoorden voor merken met dit archetype.

Voorbeeld: Harley Davidson, Red Bull

De Minnaar

Minnaars leggen de nadruk op het afbeelden van schoonheid en sensualiteit in hun contentcreaties. Ze verwijzen vaak naar liefdesrelaties of relaties tussen vrienden. Ze zijn gevuld met allerlei sterke en positieve emoties. Een ideaal archetype voor sieraden-, mode-, cosmetica- of banketmerken.

Voorbeeld: Kinder Bueno, Apart

De Wijze

Wat belangrijk is voor Wijzen, zijn feiten en gegevens – niet meningen en fantasieën. Ze houden hun voeten op de grond, geleid door de kennis die ze hebben. Ze proberen voortdurend de wereld te begrijpen en deze vervolgens aan hun publiek uit te leggen, hen door het leven leidend. Voor hen is objectiviteit de basis van de acties die ze ondernemen.

Voorbeeld: Google

De Dwaas

Wat het belangrijkst is, is het hier en nu, wat het meest telt is plezier hebben – zulke boodschappen worden gepromoot door een merk dat het archetype van de Dwaas gebruikt. Dwaas spelen de rol van zorgeloze optimisten die altijd van het leven genieten. De boodschappen (vooral de reclamecreaties) zijn vol vrolijke kleuren en speelse motieven.

Voorbeeld: Old Spice, Skittles

De Creator

Creators zijn gericht op innovatie en het bieden van ervaringen aan het publiek die ze nog niet eerder hebben meegemaakt. Voor hen zijn er geen grenzen en ze denken niet dat iets onmogelijk is. Ze inspireren mensen om in actie te komen.

Voorbeeld: Lego

De Heerser

Elk merk dat het Heerser archetype gebruikt, moet worden geassocieerd met pracht, rijkdom, succes, macht. Heersers hebben de controle over de wereld, gekenmerkt door discipline en orde. Ideaal voor premium merken of diegene die optreden als de onbetwiste marktleiders.

Voorbeeld: Mercedes, Rolex

De Magiër

Magiërs richten zich op het bieden van magische momenten aan ontvangers die hen volledig absorberen, waardoor ze kunnen ontspannen, tot rust komen en zich beter voelen. Ze geven om het versterken van het lichaam of de geest, hoewel ze niet uitleggen hoe dit kan worden bereikt – net als echte magiërs onthullen ze nooit hun trucs.

Voorbeeld: Disney

De Regelmatige

Regelmatige willen dicht bij de ontvangers zijn in al hun strijd – dus proberen ze zo echt en gefocust op het dagelijks leven te zijn als mogelijk. Ze leggen niets op aan de ontvanger, maar streven ernaar hun vertrouwen te winnen. Ze verbergen zich in de menigte zonder luidruchtige boodschappen te gebruiken.

Voorbeeld: Ikea

Samenvatting

Je hebt zojuist geleerd over de 12 archetypen die de basis vormen voor het opbouwen van een merkstrategie – kun je nu identificeren “wie jouw merk is”? Stel jezelf vragen over de doelen, waarden of aard van het merk dat je hebt gecreëerd, en confronteer vervolgens de genoemde kenmerken om degene te bepalen die het beste past. Vergeet niet, jouw merk kan in meer dan één archetype passen.

Lees ook: Brandingstrategie voor startups.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

Top tips om je Amazon verkooprang te verhogen

Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…

2 hours ago

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

3 hours ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

5 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

7 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

9 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

10 hours ago