In tegenstelling tot reguliere winkels is “winkelwagentje verlaten” een veelvoorkomende praktijk in e-commerce. Het is dus de moeite waard om de Cart Abandonment Rate bij te houden om de redenen achter dit fenomeen te begrijpen en op te lossen.
Een verlaten winkelwagentje is een situatie waarin een gebruiker een online winkel bezoekt, producten aan het winkelwagentje toevoegt, maar het aankoopproces niet voltooit omdat hij of zij besluit de site te verlaten.
De winkelwagentje-abandonment rate wordt berekend volgens de formule:
Eigenaren van online winkels kunnen gebruikmaken van Google Analytics rapporten waarin ze informatie kunnen vinden over de waarde van de winkelwagentje-abandonment rate binnen hun geschiedenis op hun site.
Waarom laten klanten hun winkelwagentjes onbetaald? De belangrijkste redenen zijn:
De eigenaar van een online winkel moet ook onthouden dat niet elke internetgebruiker die hun site bezoekt, de intentie heeft om een aankoop te doen. Vaak willen zulke mensen gewoon kijken wat er nieuw is en wat er in de aanbieding is, de prijs vergelijken met een concurrerende winkel of gewoon geïnspireerd raken.
Waarom verlaten klanten hun winkelwagentjes? De belangrijkste redenen zijn:
Wat andere redenen beïnvloeden de winkelwagentje-abandonment?
Consumenten keren vaak op eigen houtje terug naar de website van een winkel om een aankoop te voltooien. Ze kunnen echter ontmoedigd worden door het feit dat het winkelwagentje is geleegd. Het opnieuw moeten zoeken naar producten kan frustratie bij klanten veroorzaken. De tijd waarvoor winkels de winkelwagentje van de gebruiker actief moeten houden, hangt af van de sector. In categorieën zoals elektronica hebben klanten vaak een langere periode nodig om een definitieve aankoopbeslissing te nemen.
Een andere manier om verlaten winkelwagentjes te herstellen zijn meldingen die naar klanten worden gestuurd. De effectiviteit van dergelijke acties wordt geschat op ongeveer 40% en hangt niet af van de sector en categorie. De meest verwachte vorm van melding door consumenten zijn e-mails. Andere oplossingen zijn sms-berichten, in-app meldingen, telefoonnummers, op de website van de winkel en sociale media.
Het overtuigen van de consument om terug te keren naar de website van de winkel en de transactie te voltooien kan worden gedaan door gebruik te maken van incentives. Volgens statistieken is de meest verwachte vorm het ontvangen van een gratis product. Andere incentives kunnen zijn: gratis of snellere levering, gratis retour, korting of korting op de huidige of volgende bestelling en de mogelijkheid van uitgestelde betaling.
Lees andere artikelen over e-commerce-analyse:
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…