Wat is een UX-ijsbergmodel? Ben je ooit een situatie tegengekomen waarin een “simpele” functie het hele ecosysteem verstoort? Op het moment dat je ernaar begint te vragen, krijg je het gevoel dat dit ogenschijnlijk snelle project een veel grotere complexiteit verbergt. Sommige teamleden suggereren: “Oh, dit ene ding kan toch niet zo moeilijk zijn”? Gefeliciteerd! Er is een ijsberg op je pad verschenen.
Een ijsberg betekent dat iets dat eenvoudig lijkt, de meeste van zijn complexiteit en problemen onder het zichtbare oppervlak verbergt. Je moet de Titanic-film hebben gezien, dus je weet heel goed wat er gebeurt met mensen die de ijsberg negeren. Ze zijn meestal niet zo blij dat ze dat gedaan hebben.
Als het gaat om het domein van UX, lijkt het ijsbergmodel te groeien met elke nieuwe simpele taak. Het resultaat? Mislukte projecten, verspild geld, tijd en andere middelen.
UX-ijsbergmodel – inhoudsopgave:
- Waarom kunnen mensen niet zien wat eronder ligt?
- Nieuw project – de top van de ijsberg
- Wat is er onder het wateroppervlak?
- Wat kunnen we precies onder water vinden?
- Er is een ijsberg op mijn pad! Hoe kan ik gered worden?
- IJsbergmodel – samenvatting
Waarom kunnen mensen niet zien wat eronder ligt?
Sommige mensen negeren complexiteit, in de hoop dat het vanzelf verdwijnt of (in het beste geval) door iemand anders wordt afgehandeld. Sommige mensen zijn te druk of overweldigd door andere dingen om het op te merken; te veel focus op details vervaagt het volledige plaatje en de context. Anderen hebben gewoon niet genoeg ervaring om de moeilijkheden te anticiperen die ze kunnen tegenkomen.
Nieuw project – de top van de ijsberg
Het oppervlak van de ijsberg is mooi. Het is ook gemakkelijk te doen, vooral voor ervaren UX-ontwerpers. De top van het ijsbergmodel is zorgvuldig geselecteerde typografie, esthetiek van de schikking van elementen, een aangename kleurenpalet en vele andere opvallende elementen. De klant denkt dat hij dit wil. Maar hij weet niet (en hoeft niet te weten) hoeveel afstandswerk er bij goed ontwerp komt kijken.
Het is de rol van de UX-ontwerper om dieper te kijken. Het is jouw taak om ongemakkelijke vragen te stellen, onder het oppervlak te wijzen en te helpen focussen op de behoeften van de gebruiker. En die verbergen zich nooit bovenop.
Wat is er onder het wateroppervlak?
Als je de diepte van het project wilt doorgronden – het ligt onder het oppervlak. Strategie en gebruikersbehoeften? Die zijn er ook. Wat dacht je van de ruggengraat, functie, de consumentenreis en nog veel, veel meer? Ja, je raadt het al. Het is allemaal onder het oppervlak. Laten we dan duiken. Elk klein ding aan de top van het ijsbergmodel zou altijd het gevolg moeten zijn van beslissingen die verder dan het oppervlak zijn genomen. Daar is het harde werk en de echte taak van een UX-ontwerper.
Wat kunnen we precies onder water vinden?
- strategie – die ervoor zorgt dat onze activiteiten gericht zijn op de juiste dingen,
- gebruikersonderzoek – cruciaal bij het ontwerpen van ervaringen voor hen,
- omvang – alles wat verband houdt met de uiteindelijke specificatie en benodigde inhoud,
- structuur – alle complexe logica achter de functies (die op het eerste gezicht natuurlijk heel eenvoudig lijken),
- ruggengraat – de relatie tussen alle elementen van het project.
Zie je? Alles wat belangrijk is voor een geweldige gebruikerservaring ligt onder het oppervlak. Hoe groot is dat deel?
Het hangt af van het project. Je moet veel dingen overwegen. Bijvoorbeeld: hoe het ecosysteem er nu uitziet, hoeveel en welke veranderingen de klant in het project wil opnemen, samen met welk deel van de noodzakelijke strategie en onderzoek is voorbereid.
Er is een ijsberg op mijn pad! Hoe kan ik gered worden?
Een ijsbergmodel op zich is niets negatiefs. Het slim toepassen van het idee, het tijdig opmerken ervan en het onthouden van de regelmaat zal het werk van een UX-ontwerper enorm vergemakkelijken. Verwacht je een ijsberg op je pad?
Geef toe dat je het ziet. Blijf moedig! Doe niet alsof wat er onder het oppervlak ligt jou niets aangaat – dan word je de echte professionele UX-ontwerper.
Onderzoek de berg, definieer het, snijd het in stukken, begrijp het en visualiseer het dan. Laat anderen zien wat ze nog niet kunnen zien. Laat zien hoeveel logica er achter elke “simpele” functie zit die aan het oppervlak is toegevoegd. Wijs op de conflicten en tekortkomingen. Sta jezelf en anderen toe om ze onder ogen te zien.
Deel het met anderen. Ja, het kan moeilijk zijn, maar je moet de kracht van het ijsbergmodel demonstreren. De reactie kan spanning en stilte zijn. Maar dat is volkomen in orde. Je doet je werk. Je bent niet verantwoordelijk voor de ijsberg. Jouw kennis stelt je in staat om het te spotten en anderen te waarschuwen.
In commerciële projecten wordt dit meestal met een van de twee effecten ontvangen. De eerste is het vereenvoudigen van het project. De tweede betreft het verhogen van middelen. Beide kunnen uitstekende resultaten opleveren. Ze maken het mogelijk om de ijsberg te verkleinen of beter voorbereid te zijn om deze te overwinnen. Wat je ook doet, concentreer je niet alleen op het gemakkelijke deel bovenaan en verberg de andere 90%. Doe niet alsof je ze niet ziet en dat het iemands anders probleem is.
IJsbergmodel – samenvatting
UX-werk wordt elk jaar complexer. Het accepteren van deze complexiteit zal je een betere en nuttigere UX-ontwerper maken. Het ijsbergmodel is simpelweg het concept van het beheren van projectcomplexiteit. Het helpt om de focus en het werk van de mensen om je heen te sturen. Het herinnert ons aan wat belangrijk is. Het ijsbergmodel zal je ontwikkeling als UX-ontwerper vergemakkelijken door je veerkrachtiger te maken en je in staat te stellen om complexere taken aan te pakken. Zoals bij alle ijsbergen, moet je gewoon weten wat er voor je ligt, zodat je je erop kunt voorbereiden voordat het te laat is en jouw Titanic wordt geraakt.
Lees ook: Double Diamond-model in UX
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Klaudia Kowalczyk
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.