Wat is het EEIA-model en wat moet je schrijven om te verkopen? Hoe komt het dat sommige berichten interessant zijn voor onze fans, terwijl andere onopgemerkt blijven? Is het beter om je te concentreren op het opbouwen van je fanbase of om je te engageren met je berichten? Laten we kort kijken naar het EEIA-model dat beschrijft hoe netwerkmarketing werkt. Het is eenvoudig op te bouwen en gemakkelijk te onthouden.

Wat is het EEIA-model en wat moet je schrijven om te verkopen?

Exposure

Allereerst – we hebben mensen nodig om mee te communiceren. Een zeer belangrijk element is het antwoord op de vraag: met wie willen we praten. Fans krijgen is heel eenvoudig. We kunnen advertenties op Facebook kopen zodat mensen uit de geselecteerde doelgroep ons leuk vinden, of fans kopen. De organisatie van wedstrijden met een verplichte like van de pagina zal ons ook in korte tijd een goede basis opleveren. Mensen volgen verschillende fanpagina’s zonder enige reflectie.

Je moet je niet zozeer richten op het verwerven van nieuwe fans, maar op degenen die je nodig hebt: potentiële nieuwe klanten, mensen die geïnteresseerd zijn in je merk, bestaande klanten, enzovoort. Dus het gaat niet om een lange afstand, maar om een goede reikwijdte. Willekeurige mensen die onze pagina leuk vinden, helpen ons niet. Ze zijn niet betrokken, verlagen de reikwijdte van berichten, zijn veeleisender en minder verbonden met jouw bedrijf. Dus voordat je een manier vindt om fans te krijgen, vraag jezelf af: zijn zij degene die ik nodig heb?

Engagement

Het tweede element van het EEIA-model is “engagement”. Wanneer we iemand hebben om mee te praten, is het de moeite waard om een gesprek aan te knopen. Engagement is om twee redenen belangrijk: het beïnvloedt de reikwijdte van onze berichten en helpt om klanten te beïnvloeden. Het is gemakkelijk om weer in de val van lege engagement te trappen: niet elke like, share of comment maakt zin. “Like het, als je van slapen houdt” bindt de klant op geen enkele manier aan ons merk, tenzij we een fabrikant van slaapmatrassen zijn. Ten minste één keer per dag lees ik op de sociale mediagroep klachten dat de reikwijdtes dalen. De twee belangrijkste redenen hiervoor zijn de overmatige verzameling van nutteloze fans en onnodige berichten.

Vergeet niet dat fans je volgen niet omdat ze waanzinnig geïnteresseerd zijn in bedrijfsnieuws of omdat ze je productcatalogus in stukjes op Facebook willen krijgen. Ze zijn op zoek naar content die waardevol voor hen kan zijn. Ze willen emoties en ervaringen delen met soortgenoten en een goede tijd hebben.

wat is eeia model

Influence

De activiteit en betrokkenheid, die we onze fans aanmoedigen, dienen één doel – hen beïnvloeden. Als we iemand overtuigen om deel te nemen aan iets, hebben we de kans dat die persoon onze boodschap onthoudt. We moeten onze potentiële klanten beïnvloeden om hun gedrag te veranderen.

Dus in plaats van de hotline te bellen, schreven ze een bericht op Facebook, en in plaats van het product van een concurrent, kozen ze voor het onze. Om het winkelwagentje te vergroten, het idee te delen, je merk anders te gaan waarnemen – wat het ook is, je moet de persoon aan de andere kant van ons gesprek beïnvloeden.

Action

Het laatste element van het EEIA-model is “actie”. Je investeert tijd, geld, andere middelen, kennis en vaardigheden om winst te maken. Echter, niet alle activiteiten vertalen zich direct in inkomsten of kostenbesparing. Je wilt voelen dat je acties zich uitbetalen.

Is een groot aantal fans effectief? Dit is de toestemming om mogelijk content te tonen die je merk adverteert.

Een duim omhoog onder je bericht? Soms een uiting van goedkeuring, andere keren een aantekening dat ze de inhoud hebben gelezen.

Facebook is geen goedkopere equivalent van televisie, waar je je advertentie aan zoveel mogelijk mensen wilt tonen. Je moet het niet behandelen als een betere nieuwsbrief en denken dat als je een link naar je winkel toevoegt, het plotseling een koopwoede zal opwekken.

Sociale media zijn veel meer vergelijkbaar met public relations, begrepen als relaties met mensen. Als je begint te overdenken wat interessant kan zijn voor je publiek en probeert hen bij discussies te betrekken, zul je al snel merken dat er op veel niveaus verandering zal plaatsvinden. Vergeet echter niet dat elke verandering tijd kost. Lees meer over social media strategie.

Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →