Categories: BlogZakelijk

Wat is crowdfunding en hoe werkt het?

Wat is crowdfunding en hoe werkt het? – lees het artikel om meer te ontdekken over de soorten crowdfunding die beschikbaar zijn voor uw bedrijf. U wilt een nieuw project starten, u moet een manier vinden om het te financieren – overweeg crowdfunding.

Crowdfunding – inhoudsopgave:

  1. Wat is crowdfunding?
  2. De geschiedenis van crowdfunding
  3. Soorten crowdfunding
  4. Voordelen en nadelen van crowdfunding
  5. Samenvatting

Wat is crowdfunding en hoe werkt het?

U wilt een nieuw bedrijf starten, maar u heeft niet voldoende middelen? Crowdfunding is iets voor u! Het idee van crowdfunding is geboren met de uitbreiding van het internet. Het is een nieuwe manier van het financieren van bedrijven met de hulp van andere internetgebruikers. Dankzij sociale financiering zijn nieuwe producten en diensten die momenteel de wereldmarkten veroveren (DRIDE 4K of Coolest Cooler) aan het licht gekomen.

De geschiedenis van crowdfunding

Volgens de definitie is crowdfunding een sociale financiering, die opereert op het principe van het verzamelen van bijdragen door het organiseren van openbare fondsenwervingen.

Fondsenwervingsprojecten verschijnen op internetportalen die gespecialiseerd zijn in dergelijke activiteiten. Het beste voorbeeld van een fondsenwervingsplatform is de Amerikaanse website Kickstarter.com, die in 2009 begon. Volgens de gegevens van Kickstarter.com waren er in 2019 162.616 succesvolle fondsenwervingsprojecten, wat bijna 37% van alle geregistreerde projecten uitmaakt.

Crowdfunding is een kans voor de uitvoering van niet alleen zakelijke ideeën, maar ook culturele ideeën. Personen die niet over voldoende middelen beschikken, kunnen rekenen op de steun van gebruikers van crowdfunding-websites om hun innovatieve product op de markt te brengen. Dit is een geweldige alternatieve manier om fondsen te werven zonder afhankelijk te zijn van één belangrijke investeerder.

Crowdfunding heeft wortels die teruggaan tot de jaren 1700, maar de moderne crowdfunding heeft zijn oorsprong in 1997 in de Verenigde Staten. De moderne crowdfunding – de eerste keer dat dit gebeurde, was toen de Britse rockband Marillion hun reünie financierde via online donaties. Amerikaanse fans van de band hebben $60K ingezameld, wat nodig was voor de tour. Kort na dit evenement werd het allereerste crowdfundingportaal ArtistShare.net gelanceerd. Dankzij dit portaal kunnen artiesten van over de hele wereld hun creatieve projecten financieren met de hulp van hun fans.

Soorten crowdfunding

We weten al dat crowdfunding sterk verbonden is met het bestaan van het internet. De toenemende populariteit van crowdfunding heeft geholpen om andere vormen van deze activiteit te onderscheiden. We kunnen de volgende soorten crowdfunding onderscheiden:

  • donatie-gebaseerde crowdfunding – omvat alle soorten liefdadigheidsinzamelingen evenals evenementen georganiseerd door non-profitorganisaties. Dit type financiering heeft het karakter van een filantropisch project, zodat de donateurs niets als beloning ontvangen.
  • beloning-gebaseerde crowdfunding – in dit type inzameling ontvangt de donateur een prijs, wat betekent dat de financiering wordt ontvangen in ruil voor een beloning.
  • crowd-investing of aandelen crowdfunding – in dit type fondsenwerving ontvangen donateurs een percentage eigendom van het bedrijf of project. Als resultaat kunnen ze financiële beloning krijgen. Goede voorbeelden van websites met dergelijke projecten zijn: beesfund.com en findfunds.pl.
  • schuld crowdfunding – de financiële middelen worden verzameld in bepaalde fasen van het project of de dienst met de belofte om ze later terug te betalen, wanneer het project is afgerond. Het grootste crowdfundingportaal, Kickstarter.com, gebruikt deze formule van inzameling.

Het kiezen van het beste type crowdfundingmodel voor ons project is slechts de eerste stap op de weg naar succes. Er zijn nog twee andere belangrijke zaken om te overwegen voordat de inzameling begint, namelijk de noodzaak van constante communicatie met de investeerders en de noodzaak om een sterk merkimago op het internet te creëren. Wanneer deze twee zaken zijn opgelost, hoeft men zich geen zorgen te maken over de verdere ontwikkeling van het project.

Voordelen en nadelen van crowdfunding

Wanneer we al weten wat crowdfunding is en hoe het werkt, is het tijd om over de praktische zaken te praten. Is het gebruik van de crowdfundingmethode winstgevend voor uw bedrijf en als het antwoord ja is, voor wie is het dan bedoeld?

De belangrijkste factor in crowdfunding is het vermogen om de interesse van toekomstige donateurs voor het product of de dienst te wekken. De sleutel tot succes is de interessante presentatie van het product, zodat het de aandacht van de investeerders kan trekken. Dit is de belangrijkste fase van het hele crowdfundingproject.

De grootste kans om dergelijke financiering te krijgen, hebben concepten die jonge mensen kunnen interesseren, die een aanzienlijk deel van de internetgebruikers uitmaken. Dit is de reden waarom crowdfunding het vaakst wordt gebruikt door de makers van computerspellen, evenals door ondernemers die fysieke producten creëren.

Crowdfunding kent geen grenzen. Het maakt niet echt uit, wat de nationaliteit van onze donateurs is. Het is belangrijker om zoveel mogelijk mensen die geïnteresseerd zijn in het project te verzamelen. Projecten met een universieel, onderscheidend ontwerp, die aantrekkelijk zijn voor mensen over de hele wereld, hebben de grootste kans op succes. Sociale financiering is vrijwillig – donateurs zijn niet verplicht om regelmatig betalingen te doen voor één project.

Een van de meest genoemde nadelen van crowdfunding is het feit dat speciale websites de opname van de verzamelde fondsen onderhevig maken aan het vooraf verzamelen van het eerder aangenomen bedrag. In de situatie waarin het financiële doel van de crowdfunding niet wordt bereikt, worden alle verzamelde fondsen teruggegeven aan de investeerders. Het volgende nadeel van crowdfunding is het gevaar van diefstal van het idee of project waarvoor de fondsen worden verzameld. Voordat ze met enige crowdfundingactiviteit beginnen, moeten ondernemers zichzelf beschermen door alle intellectuele eigendomsrechten veilig te stellen.

Samenvatting

Crowdfunding is de afgelopen tien jaar een uiterst populaire manier van het financieren van projecten geworden. Alleen al het afgelopen jaar heeft het percentage afgeronde crowdfundingprojecten bijna 22,4% wereldwijd bereikt en het gemiddelde bedrag dat door alle campagnes is ingezameld, was 824 Amerikaanse dollars. Sociale financiering is een onmiskenbare kans voor kwaliteitsprojecten, aangezien het veel nieuwe mogelijkheden opent die voorheen niet beschikbaar waren.

Lees ook: Nuttige tips voor het verhogen van de verkoop in e-commerce: cross-selling

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

60 minutes ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

3 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

5 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

7 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

8 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

10 hours ago