Ergonomie van kantoorwerk – waar bestaat het uit?

Kantoorergonomie is de wetenschap die zich bezighoudt met het ontwerp van de werkomgeving, die betrekking heeft op de aanpassing aan de individuele behoeften van werknemers (op fysiek gebied). Het doel is om het risico van verschillende soorten blessures en gezondheidsklachten met negatieve effecten op de productiviteit en het comfort van werknemers te minimaliseren. Het omvat zowel het ontwerp van meubels en apparatuur, als de opleiding van werknemers in correcte houdingen en gedrag.

Bedrijven die zorgen voor de juiste omstandigheden voor het uitvoeren van taken investeren in de gezondheid en het welzijn van hun personeel, wat zich vertaalt in voordelen voor zowel werknemers als de organisatie zelf (bijvoorbeeld op het gebied van een beter imago van het bedrijf in de ogen van werknemers en potentiële kandidaten of zakenpartners).

Wat omvat kantoorergonomie?

Het eerste element is het aanpassen van de werkplek aan elke persoon. Om deze reden moet de hoogte van bureaus en stoelen verstelbaar zijn (bedrijven moeten in dit soort meubels investeren) om een goede lichaamshouding mogelijk te maken. Daarnaast moeten stoelen de wervelkolom ondersteunen en zorgen voor een goede rugsteun. Wat ook belangrijk is, is de juiste positie van de monitor, het toetsenbord en de muis om een verkeerde hoofdhelling, oogvermoeidheid of polsbelasting te voorkomen. Andere belangrijke factoren zijn:

  • Voldoende verlichting en kamerakoestiek – verlichting voorkomt oogvermoeidheid door langdurig zitten achter een scherm, terwijl geluidsbeheersing op kantoor (bijvoorbeeld door het gebruik van geluidsabsorberende materialen of de ruimtelijke indeling van werkplekken) bijdraagt aan de concentratie en het comfort van werknemers,
  • Juiste plaatsing van noodzakelijke apparatuur, documenten en kantooraccessoires – de meest gebruikte items moeten binnen handbereik worden gehouden om overmatige rek en draaiing van het lichaam te voorkomen,
  • Werknemers opleiden over gezondheids- en veiligheidsprincipes – werknemers moeten de juiste houdingen, ontspanning en rekoefeningen kennen om potentiële problemen te minimaliseren.

Hoe zorg je voor de juiste omstandigheden voor het uitvoeren van werk?

Waarom zou een bedrijf aandacht moeten besteden aan ergonomie op het werk? Allereerst draagt het waarborgen van de juiste omstandigheden voor het uitvoeren van taken bij aan het verminderen van werkgerelateerde blessures en klachten. Rugpijn, nekstijfheid, polsproblemen of spierspanning zijn slechts enkele van de veelvoorkomende klachten die kunnen optreden door onjuist afgestelde meubels en apparatuur, evenals een gebrek aan bewustzijn van de juiste houdingen en gedrag. Als werknemers zich comfortabel voelen in hun werkomgeving (d.w.z. ze ervaren minder vermoeidheid en pijn), kunnen ze hun taken effectiever uitvoeren. Het verbeteren van de omstandigheden waaronder taken worden uitgevoerd, kan daarom bijdragen aan een verhoogde productiviteit binnen het bedrijf.

Hoe zorg je voor de juiste omstandigheden voor het uitvoeren van werk?

De werkgever kan verschillende maatregelen nemen om te zorgen voor geschikte omstandigheden voor de uitvoering van taken. Het belangrijkste moet betrekking hebben op geschikte apparatuur (stoelen, bureaus, monitors, toetsenborden, muizen en andere noodzakelijke werktuigen) met de mogelijkheid tot aanpassing en personalisatie (bijvoorbeeld in termen van hoogte). Werknemers zullen ook zeker positief reageren op het zorgen voor hun gezondheid door voordelen te implementeren zoals ondersteuning van een fysiotherapeut, toegang tot een massagestoel of bezoeken van een masseuse op kantoor. Bovendien kan de werkgever ergonomie ook opnemen voor thuiswerkers door hen hierover voor te lichten en de omstandigheden voor het uitvoeren van werk thuis te monitoren.

Kantoorergonomie op het werk – samenvatting

Rugpijn (door een slechte houding), carpaal tunnel syndroom (door constant gebruik van een muis) en nekproblemen (door een slechte positie voor een monitor of laptopscherm) zijn slechts enkele van de gezondheidsgevolgen die voortkomen uit het uitvoeren van taken in een zittende positie gedurende lange periodes. Dergelijke problemen vertalen zich in een onvermogen om de rol als werknemer goed te vervullen – wat de efficiëntie en productiviteit vermindert, en steeds vaker leidt tot ziekteverlof, wat de lopende activiteiten stillegt. Om deze reden zouden bedrijven daarom passende praktijken moeten implementeren voor de gezondheid en het welzijn van hun werknemers, waarbij ze kantoorergonomie beschouwen als een investering die bijdraagt aan het succes en de ontwikkeling van de organisatie.

Nu weet je waarom bedrijven aandacht moeten besteden aan kantoorergonomie. Lees ook: Huisdieren op kantoor. 3 essentiële voor- en nadelen van een huisdiervriendelijk kantoor

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →