Zelfevaluatie maakt meestal deel uit van de 180 of 360 graden feedback van een werknemer. Ook kunnen werknemers het zelfstandig uitvoeren wanneer ze geloven dat hun professionele ontwikkeling niet volgens verwachting verloopt. Het is een geweldig hulpmiddel voor loopbaanplanning. Het is de moeite waard om een blad met vragen op te stellen en te proberen objectieve antwoorden te geven. Een beschrijvende zelfevaluatie helpt om onze sterke en zwakke punten aan te wijzen en zal onze loopbaanambities en plannen aangeven.
De zelfevaluatie van werknemers maakt meestal deel uit van een beschrijvende evaluatie van werknemers die door de werkgever wordt uitgevoerd. De prestatiebeoordeling van werknemers is een hulpmiddel voor controle, helpt bij het ontwikkelen van competenties, het behalen van betere werkresultaten en is een onschatbare bron voor supervisors en HR. In werknemersevaluaties die volgens de 180-graden methode worden uitgevoerd, is de bron van informatie de feedback van de supervisor en de zelfevaluatie. In tegenstelling tot de 360-graden evaluatie komt de feedback van vier verschillende bronnen: superieuren, collega’s, ondergeschikten en zelfevaluatie.
De prestatiebeoordeling is meestal systematisch en periodiek. Het fungeert als een diagnostisch hulpmiddel om te meten of een persoon voldoet aan de vereisten om een bepaalde functie te bekleden en zijn of haar taken correct uitvoert. Op basis van de beoordeling is het mogelijk om gebieden te diagnosticeren die correctie behoeven en een plan voor verdere ontwikkeling op te stellen. Periodieke evaluatie van een werknemer is ook een geweldige kans om te controleren of een persoon objectief kan blijven in zelfevaluatie en constructieve kritiek kan verwerken.
Het primaire doel van een werknemersevaluatie is om te bepalen in hoeverre de werknemer zijn of haar verantwoordelijkheden nakomt en of zijn of haar professionele behoeften in lijn zijn met de belangrijkste doelen van het bedrijf. Als er een mismatch wordt gevonden tussen de geëvalueerde werknemer en zijn of haar functie, worden er corrigerende maatregelen genomen. Aan de andere kant, als de zelfevaluatie van de werknemer positief uitvalt, kunnen de kennis en vaardigheden van de werknemer nuttig blijken bij het trainen en aanpassen van nieuw aangenomen personeel. Een positieve evaluatie is ook de basis voor bonussen, salarisverhogingen en promoties.
Het type en de aard van de functie bepalen de selectie van specifieke criteria die de basis voor evaluatie vormen. De meest voorkomende gebieden om te evalueren zijn:
Een beschrijvende zelfevaluatie van werknemers maakt de analyse van de sterke en zwakke punten van een werknemer mogelijk. Door eerdere successen en professionele mislukkingen aan te wijzen, is het gemakkelijker om nieuwe loopbaanpaden en richtingen te zien. Een goed opgestelde zelfevaluatie zal een aanvulling zijn tijdens het periodieke evaluatiegesprek. De feedback die van de supervisor wordt ontvangen, zal de huidige positie en professionele situatie van de werknemer in kaart brengen. Bij het uitvoeren van een zelfevaluatie is het cruciaal om je te concentreren op je prestaties door aan te geven of deze zijn verbeterd of verslechterd. Het is ook noodzakelijk om voordelen en nadelen op het werk te identificeren.
In het geval van een zelfevaluatie die deel uitmaakt van een periodieke werknemersevaluatie, krijgt de werknemer een kant-en-klaar blad met vragen. De belangrijkste elementen van de zelfevaluatie zijn:
Objectieve zelfevaluatie van de competentie van een werknemer is een lastige taak, voornamelijk vanwege de noodzaak om neutraliteit te behouden bij het beoordelen van jezelf. Zoals bij elke evaluatiemethode kan men wijzen op de voordelen en nadelen. De sterke punten van zelfevaluatie van werknemers zijn het vermogen om de productiviteit en efficiëntie op het werk te verbeteren, de diagnose van het ontwikkelingspotentieel van de werknemer, de mogelijkheid om de competentiekloof tussen individuen in dezelfde functies te overbruggen, een beeld krijgen van de persoonlijkheidskenmerken van een bepaalde werknemer en leren over de benadering van de werknemer ten aanzien van zelfevaluatie. Bovendien stroomlijnt zelfevaluatie het communicatieproces en vormt het pro-ontwikkelingsattitudes door de resultaten van de zelfevaluatie te confronteren met die van de supervisor.
Daarentegen zijn de zwaktes van zelfevaluatie voornamelijk gerelateerd aan de moeilijkheid om onszelf te evalueren. We zien onszelf en onze prestaties meestal veel positiever dan onze superieuren en collega’s. Bovendien is het moeilijk voor ons om toe te geven wanneer we een fout hebben gemaakt. Het is de menselijke natuur dat we altijd positief willen worden waargenomen. In geval van falen zullen we andere mensen of situaties de schuld geven. Een ander negatief aspect van zelfevaluatie is dat sommige werknemers het voornamelijk als een controle-instrument beschouwen, als iets dat hen kan beperken en hen van hun rechten kan beroven.
Loyale en competente werknemers zijn de meest waardevolle hulpbron van elke organisatie. Zelfevaluatie, die deel uitmaakt van de evaluatie van werknemers, maakt het mogelijk om de beste werknemers te selecteren en hen naar een adequate loopbaanpad te begeleiden. Op deze manier kan de werkgever efficiënte en effectieve personeelsleden verkrijgen die tevreden zullen zijn met de arbeidsvoorwaarden en zich jarenlang aan het bedrijf zullen binden.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…