Goede communicatie in een team is de basis voor het effectieve gebruik van middelen en het opbouwen van een vriendelijke sfeer op de werkplek. Volgens de statistieken wijst maar liefst 86% van de werknemers op een gebrek aan communicatie en samenwerking als de belangrijkste oorzaak van falen. Welke stappen moeten worden ondernomen om dit te voorkomen? Hoe kan actief luisteren op de werkplek de productiviteit van het team verhogen? Lees verder om meer te ontdekken.
Actief luisteren vindt plaats wanneer we bewust focussen op wat de ander zegt. In tegenstelling tot passief luisteren, besteden we aandacht aan de woorden van de ander, in plaats van ons te concentreren op onze omgeving of onze eigen gedachten.
De definitie van deze term is te vinden in de publicatie uit 1987 getiteld “Actief luisteren.” Auteurs Carl R. Rogers en Richard E. Farson geven de volgende uitleg van het concept:
“Actief luisteren is een belangrijke manier om veranderingen in mensen teweeg te brengen. Ondanks de populaire opvatting dat luisteren een passieve benadering is, toont klinisch en onderzoeksbewijs duidelijk aan dat gevoelig luisteren een zeer effectieve agent is voor individuele persoonlijkheidsverandering en groepsontwikkeling. Luisteren brengt veranderingen teweeg in de houding van mensen ten opzichte van zichzelf en anderen; het brengt ook veranderingen teweeg in hun basiswaarden en persoonlijke filosofie. Mensen die op deze nieuwe en speciale manier zijn beluisterd, worden emotioneel volwassener, opener voor hun ervaringen, minder defensief, democratischer en minder autoritair.”
Volgens deze definitie verbetert actief luisteren de communicatie. De ander voelt zich gehoord, wat een betere relatie opbouwt en een gevoel van vertrouwen en waardering creëert. Bovendien stelt actief luisteren je in staat om het meeste uit het gesprek te halen. Door ons te concentreren op de woorden van de ander, kunnen we meer informatie onthouden en afleiding vermijden.
Hoe zal de ander weten dat je actief luistert naar wat ze zeggen? Ze zullen je verbale en non-verbale signalen lezen. Verbale tekenen van actief luisteren zijn onder andere:
Andere verbale tekenen van actief luisteren zijn het interjecteren van korte zinnen, zoals “ja”, “je hebt gelijk”. Het is echter niet raadzaam om ze te vaak te gebruiken, aangezien onze reacties natuurlijk moeten zijn, niet geforceerd.
Onder actief luisteren, onderbreek de spreker niet, verander het onderwerp of oordeel en vraag niet naar hun uitspraken – dit zal hen ontmoedigen om verder te discussiëren en hen een gevoel van waardering ontnemen.
Uiteraard kunnen de opvattingen van beide partijen verschillen, dus het is essentieel om een open geest te houden en te proberen het perspectief van de ander te begrijpen. Het is ook aan te raden om je telefoon te dempen voor het gesprek en de naam van de persoon met wie je gaat praten te onthouden.
Non-verbale signalen zijn soms gemakkelijker te tonen, en ze omvatten:
Effectieve communicatie kan de productiviteit van het team met maar liefst 25% verhogen. Actief luisteren op de werkplek kan ook andere voordelen met zich meebrengen, zoals:
Deel uitmaken van een virtueel team is niet langer verrassend. Remote en hybride werk domineren in de zakelijke omgeving, waarmee niet alleen HR-afdelingen en projectmanagers, maar ook de werknemers zelf te maken hebben. Een groot gemak zijn speciale platforms, zoals Firmbee, die je in staat stellen om de voortgang van projecten te volgen, taken aan individuele teamleden toe te wijzen, ontvangsten en uitgaven te controleren, en noodzakelijke documentatie op één plek op te slaan.
Echter, alleen het delegeren van taken is niet genoeg om werknemers zich deel van het bedrijf te laten voelen. Het is noodzakelijk om goede communicatie te waarborgen, die vaak ontbreekt in een virtuele omgeving. Daarom moet je elke gelegenheid aangrijpen om de voordelen van actief luisteren te benutten. Hoe doe je dat?
Actief luisteren op de werkplek is zeer belangrijk omdat het wederzijds respect bevordert en vertrouwen opbouwt. Een dergelijke sfeer moedigt werknemers aan om meer betrokken te zijn bij hun taken en productiever te zijn. Actief luisteren heeft een directe impact op het tot stand brengen van betere communicatie, waardoor het gemakkelijker wordt om risico’s, problemen te signaleren en betere beslissingen te nemen.
Lees ook: Wat is asynchrone communicatie?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Product Owner met meer dan 15 jaar ervaring in breed begrepen internetmarketing. Zonder het minste probleem kan hij een project beheren en is alles op één plek. Gepassioneerd door growth hacking, omvatten zijn interessegebieden projectmanagement, business development en contentmarketing. Hij is ook een fervent HR-enthousiast.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…