Categories: BlogHR

Top 5 wervings trends in 2023

De dynamische ontwikkeling van technologie, de generatiewisselingen op de arbeidsmarkt, de gevolgen van de COVID-19-pandemie, de felle concurrentie en de aanhoudende economische recessie – al deze factoren hebben invloed op het dagelijkse werk van HR-afdelingen, en vooral op werving, die zich zeer snel ontwikkelt. Bewust zijn van de trends die de belangrijkste rol zullen spelen in de aanwervingsprocessen in de komende maanden, stelt je in staat om aan de verwachtingen van kandidaten te voldoen en voorop te blijven lopen op de concurrentie. Welke wervings trends moet je in 2023 in gedachten houden? Lees verder om meer te ontdekken.

Wervings trends – inhoudsopgave:

  1. Remote werving
  2. Soft skills
  3. Kunstmatige intelligentie (AI)
  4. Sociale werving
  5. Werkgeversbranding
  6. Samenvatting

Remote werving

Thuiswerken is gestopt een door de pandemie opgelegde situatie te zijn en is een verwachte vorm van werk geworden, wat veel bedrijven moeilijk te accepteren vinden (ze zitten nog steeds vast aan het idee dat thuiswerken een voordeel is voor de werknemer, niet een standaard in de werkplek).

We kunnen echter niet ontkennen dat thuiswerken hier is om te blijven, omdat het tegemoetkomt aan zowel de behoeften van werknemers als werkgevers. Daarom zullen we ongetwijfeld een toename in remote werving zien, wat HR-afdelingen zal dwingen om naar mogelijkheden te zoeken om de kennis en vaardigheden van kandidaten op afstand te testen, effectieve onboarding uit te voeren en vervolgens de productiviteit te waarborgen die de verwachte resultaten oplevert.

Soft skills

De dynamische ontwikkeling van technologie, het overnemen van sommige taken door kunstmatige intelligentie, evenals de implementatie van automatisering en robotisering in het bedrijfsleven betekent dat er minder nadruk in werving wordt gelegd op harde vaardigheden, en meer aandacht wordt besteed aan soft skills.

Statistieken geven aan dat tegen 2030 bijna 70% van alle banen diverse soft skills zal vereisen (inclusief creatief denken, zelfpresentatie, spreken in het openbaar, kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden, enz.), aangezien werknemers taken zullen uitvoeren die meer betrokkenheid vereisen.

Bovendien, in tijden van toenemende concurrentie op de arbeidsmarkt, zullen soft skills kandidaten een voorsprong geven. Ongetwijfeld zullen ze de meest gewilde kwaliteiten zijn waar werkgevers in 2023 naar op zoek zullen zijn in kandidaten.

Kunstmatige intelligentie (AI)

De populariteit van kunstmatige intelligentie groeit voortdurend. Het is al gebruikt in verschillende gebieden van het bedrijfsleven (bijv. data-analyse, contentmarketing, klantenservice) – en in 2023 zal het zeker meer aanwezig zijn in werving.

De taak zal zijn om HR-specialisten te ondersteunen bij het zoeken naar kandidaten op LinkedIn en de besten te selecteren voor verdere interviews (op basis van de vastgestelde criteria). Hierdoor zullen activiteiten die voorheen door werknemers werden uitgevoerd, worden overgenomen door kunstmatige intelligentie, waardoor recruiters zich kunnen concentreren op andere dagelijkse taken.

Dit zijn echter niet de enige mogelijkheden van kunstmatige intelligentie – in werving kan het ook worden gebruikt voor het creëren van functiebeschrijvingen of zelfs het interviewen van kandidaten en in real-time antwoorden geven op de meest basale vragen met betrekking tot het bedrijf en de functie. Zo ondersteunt AI het opbouwen van een positieve kandidaatervaring.

Sociale werving

Er wordt ook verwacht dat het aantal werknemers dat via sociale media wordt geworven volgend jaar zal toenemen, vanwege de snelle groei van platforms zoals LinkedIn. Tot nu toe werden werknemers van technologiebedrijven het vaakst via deze site geworven, maar elk jaar merken steeds meer mensen de voordelen op van het opbouwen van een persoonlijk merk daar.

Om deze reden is het ook de moeite waard om naar kandidaten met andere vaardigheden op sociale media te zoeken. Bovendien kunnen we op sociale netwerksites specialisten tegenkomen die een geweldige ondersteuning voor het bedrijf zouden kunnen zijn, maar niet reageren op huidige vacatures vanwege een gebrek aan vereiste ervaring. Het zoeken naar nieuwe werknemers is nog nooit zo eenvoudig geweest, en het kan uiterst positieve resultaten opleveren.

Werkgeversbranding

In tijden van felle concurrentie op de arbeidsmarkt, zou elk bedrijf werkgeversbrandingactiviteiten in zijn wervingsstrategie moeten opnemen. Potentiële werknemers kunnen nu kiezen uit een verscheidenheid aan vacatures – niet eens beperkt tot hun locatie (vanwege de mogelijkheid om vanuit huis te werken) – wat hen ertoe aanzet om de bedrijven waarvoor ze van plan zijn te werken zorgvuldig te controleren.

Deze regel geldt vooral voor degenen met het hoogste potentieel. Ze willen naar een gerenommeerde plek met een solide bedrijfscultuur en een omgeving die dezelfde waarden deelt. Daarom zal het opbouwen van een positief imago van het bedrijf in het kader van werving van strategisch belang zijn in 2023.

Samenvatting

Als je dagelijks bezig bent met het werven van nieuwe werknemers voor je bedrijf, kun je de trends en voorspellingen voor 2023 niet negeren. Op de hoogte blijven en de behoeften van werknemers begrijpen zal je helpen de beste persoon voor de functie te vinden en aan te nemen. Analyseer de wervingsprocessen van je bedrijf aan de hand van de hierboven beschreven trends, en denk na over welke veranderingen en verbeteringen je kunt voorstellen in je bedrijf om je wervingsprocessen efficiënter te maken in 2023.

Lees ook: AI in werving.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

Hoe kan sociale media de zichtbaarheid van uw bedrijf vergroten?

Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…

14 minutes ago

Top tips om je Amazon verkooprang te verhogen

Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…

2 hours ago

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

4 hours ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

6 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

7 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

9 hours ago