De drijvende kracht achter veel NGO’s zijn vrijwilligers die geloven in het idee dat wordt gepromoot en, om deze reden, hun vrije tijd en middelen aan onbetaalde activiteiten besteden. Maar hoe vind je mensen die volledig betrokken willen zijn? Hieronder leggen we uit waar en hoe je naar vrijwilligers kunt zoeken.
Je hebt al een paar toegewijde en vertrouwde vrijwilligers weten te werven, maar je vraagt je af hoe je deze groep kunt uitbreiden? Het antwoord is eenvoudig – gebruik hun ervaring en netwerken! Vraag hen of ze een vriend of familielid hebben die mogelijk geïnteresseerd is om zich bij de organisatie aan te sluiten.
Globalisering en de ontwikkeling van technologie hebben geografische barrières irrelevant gemaakt. Als steeds meer bedrijven nu mensen op afstand aannemen, waarom kunnen NGO’s dan niet precies hetzelfde doen? Er zijn talloze taken die kunnen worden uitgevoerd zonder dat men ter plaatse hoeft te zijn, en die verlichting zullen bieden aan andere teamleden die voor de lokale gemeenschap werken. Laat ze weten dat je ook naar zulke mensen op zoek bent, en je zult zeker meer mensen vinden die bereid zijn te helpen dan voorheen!
Vergeet ook niet open te staan voor mensen met verschillende beperkingen – degenen in rolstoelen, degenen met gehoor- of gezichtsbeperkingen, of degenen die uit het buitenland komen en net jouw moedertaal leren. Het wegnemen van dergelijke barrières en het bevorderen van toegankelijkheid voor iedereen zal ook helpen om je wervingsinspanningen te versterken.
Om vrijwilligers te krijgen die zich willen inzetten voor zowel doorlopende activiteiten als individuele projecten, moet je contact opnemen met de potentieel geïnteresseerde gemeenschap. Om deze reden is het de moeite waard om naar scholen, universiteiten, jeugdorganisaties, sportclubs, scoutinggroepen en andere dergelijke organisaties met diverse leden te gaan.
Posters ophangen in de faciliteit, praten over netwerken, beurzen bijwonen – er zijn veel manieren om hen te laten weten dat je op zoek bent naar ondersteuning van vrijwilligers, terwijl je het bewustzijn van het werk van je organisatie vergroot. Vergeet niet, het potentieel ligt vooral in gemeenschappen die al nauw samenwerken!
Let ook op de ontwikkeling van zogenaamde corporate volunteering, wat een manier is voor bedrijven om het idee van maatschappelijk verantwoord ondernemen te ondersteunen. Dit type ondersteuning omvat meestal (afhankelijk van het specifieke bedrijf) het ontvangen van een of meer vakantiedagen die zijn gewijd aan liefdadigheidsactiviteiten. Voer goed onderzoek uit naar bedrijven die op deze manier opereren, en benader vervolgens een vertegenwoordiger van de Human Resources om ervoor te zorgen dat jouw organisatie in overweging wordt genomen. Misschien besluit de persoon die je een dag heeft geholpen om langer bij je te blijven als een volledig toegewijde vrijwilliger?
Als je vrijwilligers uit jongere leeftijdsgroepen wilt aantrekken, moet je aanwezig zijn op sociale media. Bij het plannen van je communicatiestrategie op sociale media, zorg ervoor dat je eens per maand een interessante herinnering geeft dat je nog steeds op zoek bent naar mensen om je NGO te ondersteunen in haar dagelijkse activiteiten.
Je kunt dit doen met zowel eenvoudige graphics als meer creatieve oplossingen – een video of een interview met andere vrijwilligers, waarin je de nadruk niet legt op het aanmoedigen van mensen om zich aan te sluiten, maar op het tonen waarom het de moeite waard is om samen te werken met jou en welke voordelen op deze manier kunnen worden behaald.
Echter, een profiel op Facebook, Instagram of TikTok is niet genoeg – het is ook de moeite waard om lid te worden van thematische groepen waarvan de leden mensen zijn die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw werkgebied of op zoek zijn naar vrijwilligersopties. Bovendien biedt sociale media je de kans om als eerste met een voorstel te komen – wanneer je verhoogde activiteit van één persoon onder jouw creaties ziet, waarom vraag je dan niet of ze geïnteresseerd zijn om deel uit te maken van de organisatie?
Vergeet echter niet dat het belangrijk is om volhardend en consistent te zijn in het herinneren van mensen aan jezelf – je zult niet meteen succes behalen, maar door voortdurend het bewustzijn onder je publiek op te bouwen, zul je uiteindelijk je doel bereiken.
Er zijn duidelijk meer manieren om vrijwilligers aan te trekken. Je kunt ook besluiten om onder andere een open dag te organiseren, aanwezig te zijn op lokale evenementen of zelfs te adverteren op sociale media – elk van deze manieren is een actie die het waard is om te ondernemen om handen te vinden om te helpen. Het is echter de moeite waard om te overwegen welke het meest geschikt zal zijn en de gewenste resultaten zal opleveren, waardoor een team van toegewijde vrijwilligers wordt gecreëerd dat verenigd is door een gemeenschappelijk idee.
Werv vrijwilligers en plan hun werk effectiever met de hulp van Firmbee. Hoe doe je dat? Bewaar een database van alle vrijwilligers samen met belangrijke documenten, volg de wervingsstatussen en controleer de informatiestroom door geselecteerde gebruikers verschillende niveaus van autorisatie te geven. Ons projectmanagementsysteem is gratis beschikbaar voor NGO’s. Bekijk de details.
Lees ook: Effectieve manieren om een NGO te runnen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…