Wat zijn screener-enquêtes en welke impact kunnen ze hebben op de loop en uitkomst van een UX-enquête? Lees het artikel om het antwoord te leren en hoe je een effectieve screener-enquête in 10 stappen kunt maken.
Screener-enquêtes (vaak screener genoemd) zijn enquêtes die worden uitgevoerd vóór de daadwerkelijke UX-studie met deelnemers. Ze bestaan uit verschillende vragen die zijn ontworpen om onze respondenten te verifiëren en “uit te filteren” degenen die niet aan de belangrijkste vereisten voldoen – niet passen in ons gebruikersprofiel (bijv. passen niet in de leeftijdsgroep, komen uit een grote stad in plaats van een klein dorp, kennen het product niet, of we geven om de mening van de daadwerkelijke kopers).
De screener fungeert als een hulpmiddel om alleen die individuen te selecteren en te kwalificeren die aan al onze criteria voldoen – de meest waardevolle conclusies te verkrijgen en waarschijnlijk onnodige herhaling van de studie te vermijden.
Begin met het opstellen van een effectieve screener-enquête, dat wil zeggen, formuleer duidelijke vragen. Op het eerste gezicht lijkt het eenvoudig, maar als het wordt onderschat, zal het alle onderzoeken ondermijnen, omdat vage vragen de respondenten in verwarring brengen, die op hun beurt onschatbare gegevens aanleveren.
We hebben al gesproken over het verzamelen van projectvereisten, en het creëren van een onderzoeksplan, evenals manieren om deelnemers te werven in onze eerdere berichten uit de UX-serie. Toch kunnen we niet vergeten dat goed gedefinieerde screeningdoelen en hun bewustzijn een rol spelen in het GEHELE UX-proces. Als het hele team vertrouwd raakt met de beknopte doelstellingen van het onderzoek, worden de fundamenten van de hele UX solide, wat de weg vrijmaakt voor het hele proces – inclusief screening. Onderzoeksdoelen zijn de reden waarom we in de eerste plaats onderzoeken.
Schets in deze fase een beeld van de ideale onderzoeksdeelnemer. Om dit te doen, heroverweeg je het doel van de studie om te bepalen wat de huidige fase van productontwikkeling is, bedenk je je onderzoeksvragen en bepaal je wie (of niet) een substantiële reactie op hen zal geven. Houd rekening met variabelen zoals psychologisch (interesses, hobby’s, meningen), geografisch (land, stad, regio), demografisch (leeftijd, geslacht, opleiding, inkomen, burgerlijke staat) en gedrag of gewoonten. Vorm in de eerste stap zo gedetailleerd mogelijke kenmerken van je doelgroep.
Kijk nu naar de criteria om die respondenten te bepalen die het beste aan je kenmerken voldoen vanuit een onderzoeksperpectief. Demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, ras en inkomen – hoewel potentieel waardevolle informatie voor ons, zijn misschien niet altijd relevant. Demografische vereisten die te specifiek zijn, kunnen het ook moeilijk maken om een voldoende grote onderzoeksgroep te werven en samen te stellen. Dit geldt ook voor geografische criteria – tenzij we een zeer specifieke niche in een bepaalde markt onderzoeken, zijn er geen gronden om iemand alleen op basis van geografie te diskwalificeren. Met de moderne technologieën die vandaag de dag beschikbaar zijn, is er niets dat het uitvoeren van de meeste enquêtes, interviews en gebruikerstests op afstand voorkomt.
Het opgeven van deze twee criteria bij het analyseren van deelnemers helpt om vooringenomenheid en discriminatie op raciale, religieuze of materiële gronden te vermijden. Wat essentieel is, is het primair extraheren van de psychologische aspecten en winkelgewoonten van onze respondenten, zodat het verminderen van het aantal demografisch-geografische vragen ons in staat moet stellen dieper in te gaan op de belangrijke zaken.
Als je de kenmerken van je doelparticipanten hebt geïdentificeerd en criteria voor hun geschiktheid voor de enquête hebt vastgesteld, is het tijd om vragen voor te bereiden die potentiële respondenten verdelen in degenen die in de doelgroep passen en degenen die niet kwalificeren voor de doel-enquête.
Bij het formuleren van screeningvragen (maar ook doel-enquêtes) wordt de instructietaal een kwestie die zorgvuldig moet worden onderzocht. Vergeet niet dubbele ontkenningen te vermijden. Formuleer consistente, coherente en ook precieze vragen die ook kort zijn. Hoe duidelijker en minder ambigu ze zijn, hoe minder je het risico loopt op verwarring en onnauwkeurige antwoorden van respondenten.
Let niet alleen op de vragen, maar ook op de antwoorden. Vergeet niet dat de beschikbare opties elkaar niet mogen uitsluiten. Houd hun aantal klein en zorg ervoor dat je de respondent de optie geeft om “weet niet” of “anders” aan te kruisen.
Begin met vragen die betrekking hebben op de belangrijkste criteria voor de enquête. Als je van plan bent desktop-enquêtes uit te voeren – begin dan met het vragen van de respondenten naar hun huidige woonplaats (aangezien locatie hier een belangrijk criterium is). Als je een nieuwe functie van een tabletapplicatie onderzoekt – vraag dan of ze überhaupt een tablet hebben. Het prioriteren van je ondervraging op basis van belangrijkheid zal snel degenen elimineren die niet aan de belangrijkste vereisten voldoen.
Suggereerbare vragen kunnen mensen beïnvloeden om op een bepaalde manier te antwoorden. Daarom hebben ze geen plaats tijdens UX-onderzoek – tenslotte willen we de meningen van gebruikers ontdekken, niet onze aannames bevestigen. Het suggereren van antwoorden zal de resultaten van de screening vervormen en de uitkomst van het project negatief beïnvloeden. Een niet-suggestieve vraag mag geen mening aan de respondent opleggen (bijv. vraag niet “Welke problemen kwam je tegen tijdens…” – begin in plaats daarvan met: “Kwam je problemen tegen tijdens…”. – Als ze bevestigen, kun je altijd dieper graven en vragen naar het soort moeilijkheid. Ga echter niet van tevoren ervan uit dat ze überhaupt obstakels zijn tegengekomen. Vermijd alleen ja/nee of waar/onwaar vragen en kies voor variëteit. Voeg meerkeuze-opties en alternatieve antwoorden toe zoals: weet niet/geen mening/anders.
Om te voorkomen dat je niet-communicatieve, kleingeestige deelnemers kwalificeert van wie je antwoorden in de doelstudie met geweld moet extraheren, elimineer ze in de screeningsfase. Zelfs als zo’n persoon aan de andere criteria voldoet en perfect in onze doelgroep past, is het soms beter om ze door te strepen, om later tijd en energie te besparen – en deze te besteden aan interviews met communicatieve deelnemers, waardoor waardevolle resultaten en ontwerpsignalen worden verkregen. Als ze hun inzichten gemakkelijk kunnen uiten, zullen ze veel bijdragen. Het toevoegen van open vragen maakt het ook mogelijk om zogenaamde “professionele deelnemers” af te schudden, dat wil zeggen degenen die regelmatig kwalificeren voor enquêtes met als enige doel winst te maken.
Houd er rekening mee dat het doel van de screener-enquête is om kandidaten te vinden die perfect passen bij je gebruikersprofiel. Te veel informatie over het doel van de enquête aan het begin onthullen (bijvoorbeeld de bedrijfsnaam onthullen aan niet-gebruikers) – kan een negatieve invloed hebben op het “screener”-proces en de effectiviteit van de enquête verminderen. Deze regel geldt niet alleen voor de screener-studie, maar ook voor de titel en beschrijving van de studie, de manier waarop je erover praat bij het werven van deelnemers, evenals alle informatie die je deelt vóór de daadwerkelijke studie – dit alles is belangrijk.
Zorg ervoor dat alle deelnemers duidelijk zijn over wat ze doen en in welke fase van het proces ze zich bevinden. Zorg ervoor dat de kandidaat weet waar de studie over zal gaan en waar deze uit zal bestaan als ze erin slagen zich ervoor te kwalificeren. Vergeet bovendien niet dat de beloning/betaling voor deelname aan de studie gaat naar degenen die de daadwerkelijke enquête invullen en feedback geven op de gerichte vragen.
Als laatste tip – probeer de screening-enquêtes kort te houden. Sommige screener-enquêtes kunnen respondenten afschrikken met hun lengte – wat vaak onredelijk is. Wat is dus het redelijke aantal screeningvragen? We zullen je hier niet verrassen – het hangt ervan af! Voornaamste op de context van een bepaalde enquête, maar in de meeste gevallen bevat een enquête niet meer dan 10 vragen.
We hopen dat de tips die we hebben gepresenteerd je zullen helpen om zelf een effectieve screener-enquête op te stellen en deze efficiënt uit te voeren. Vergeet niet te streven naar het elimineren van mensen die de uiteindelijke uitkomst en het effect van je hele enquête negatief kunnen beïnvloeden. Daarom zijn een goed ontwerp van het scenario voor de screener-enquête – van het formuleren van de vragen, het bepalen van hun volgorde, tot het werven van deelnemers samen met het uitvoeren van de enquête de sleutel elementen van het succes van het uitvoeren van een screener-enquête voor UX-onderzoek.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…