Efficiënt tijdbeheer in een project is cruciaal voor het succes ervan. Volgens een PMI-enquête uit 2021 wordt echter nog maar 55% van de projecten op tijd afgerond. Projectmanagers worden vaak geconfronteerd met problemen door onrealistische schema’s, gebrek aan flexibiliteit of ongeschikte tools. Tenslotte gaat tijdbeheer over het plannen, monitoren en beheersen van de projecttijd, terwijl de projectmanager verantwoordelijk is voor het stellen van doelen en het vaststellen van prioriteiten om ervoor te zorgen dat taken op schema worden afgerond.
Projecten moeten binnen een bepaalde tijdslimiet worden afgerond, volgens een vastgesteld schema, om verliezen te voorkomen en een bedreiging voor de organisatie te vermijden. Het verplaatsen van deadlines genereert extra kosten, beïnvloedt andere taken in het bedrijf en leidt tot een opstapeling van taken en een snelle toename van de projectcomplexiteit. Hoe krijg je tijdbeheer in een project goed vanaf de planningsfase?
Tijdbeheer in een project draait om:
De projectmanager moet doelen stellen en prioriteiten vaststellen om ervoor te zorgen dat het project op schema blijft. Daartoe moet de projectmanager elke fase van het project zorgvuldig plannen, rekening houdend met de tijd die nodig is voor elke activiteit en de meest waarschijnlijke obstakels voor hun voltooiing.
De meest voorkomende tijdbeheerproblemen in een project zijn:
Om deze problemen te vermijden of het bijbehorende risico van projectfalen te verminderen, moet de projectmanager de tijdbeheer-methoden en -tools van het project goed bekijken: de Pareto-methode, ABC en de Eisenhower-methode.
De Italiaanse wetenschapper Vilfredo Pareto kweekte erwten in zijn tuin. Daarbij merkte hij op dat maar liefst 80% van de erwtzaden in 20% van de peulen te vinden is. Aangezien hij zich voornamelijk met economie bezighield, ontdekte hij al snel dat dit principe ook op andere levensgebieden van toepassing was. Bijvoorbeeld, in zijn tijd bezat 80% van het land in Italië 20% van de bevolking.
Het werd al snel duidelijk dat de toepassing van de Pareto-methode echt breed is, vooral in het bedrijfsleven. Het helpt onder andere om te identificeren:
De Pareto-methode is gebaseerd op de veronderstelling dat 20% van de activiteiten 80% van de effecten produceert. In de praktijk betekent dit dat om vertragingen te voorkomen, de projectmanager zich moet concentreren op:
De Pareto-methode wordt vaak gevisualiseerd met behulp van een Pareto-diagram. Het combineert een staafdiagram met een lijndiagram, waarbij:
De ABC-methode houdt in dat taken worden gelabeld volgens hun belang – A, B en C klassen. Klasse taken:
Dit stelt de projectmanager in staat om zich te concentreren op de belangrijkste taken en geen tijd te verspillen aan de minder belangrijke.
De ABC-methode is eenvoudig toe te passen en gemakkelijk te begrijpen. Het is bijzonder handig in projecten met veel taken die een vergelijkbaar belang hebben.
De Eisenhower-methode, ook wel de Eisenhower-matrix genoemd, is misschien wel het meest gebruikte hulpmiddel voor het prioriteren van taken, doelen en zelfs hele projecten. De methode houdt in dat taken worden verdeeld in urgente en niet-urgente, belangrijke en onbelangrijke, en vervolgens wordt gefocust op diegene die zowel urgent als belangrijk zijn.
Het wordt meestal gepresenteerd met twee kruisende lijnen die het blad in kwarten verdelen.
URGENT | BIJGEWERKT | |
---|---|---|
BELANGRIJK | Onmiddellijk te doen | Binnenkort te plannen |
ONGEVALIDEERD | Te delegeren of uit te voeren wanneer de tijd het toelaat | Te verwerpen |
De projectmanager moet uitzoeken of de taken urgent en belangrijk zijn, alleen urgent, alleen belangrijk, of helemaal niet urgent of belangrijk.
Om de Eisenhower-matrix effectief te gebruiken, moet je regelmatig de status van de taken die erin zijn geplaatst bijwerken. Dit komt omdat vaak een taak van de ene op de andere dag in de categorie van de meest urgente kan springen. Tijdbeheer in een project beïnvloedt de kwaliteit en het succes van het project, dus de projectmanager moet tools zoals de Pareto-methode, de ABC-methode en de Eisenhower-methode kennen en gebruiken, en de status van alle taken in het project up-to-date houden. Om dit te doen, moet hij voortdurend communiceren met alle betrokken partijen en het schema aanpassen om rekening te houden met veranderingen die zich kunnen voordoen. Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok. Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.Samenvatting
Caroline Becker
Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…
Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…
Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…
Digitale financiële administratie en online boekhouding zijn steeds populairder geworden in het bedrijfsleven. Volgens een…
Projectcharters zijn de basis van projectmanagement. Ze bieden een duidelijk en beknopt overzicht van de…
Organisaties in verschillende sectoren bouwen elke dag relaties op met potentiële werknemers, leveranciers en partners.…