Elke startup heeft zijn unieke idee en de juiste manier nodig om het op de markt te brengen. Maar zijn de initiële zakelijke beslissingen altijd de beste optie voor de ontwikkeling van uw onderneming? Zoals het blijkt, kan een risicovolle verandering soms ervoor zorgen dat uw bedrijf zijn piekprestaties bereikt. Wat is pivoteren in het bedrijfsleven? Lees ons artikel en leer meer.
Een van de basiskenmerken die alle startups onderscheiden is grote onzekerheid. Dit dwingt startups om bijzonder waakzaam en zeer flexibel te zijn in hun bedrijfsvoering, wat hen in staat stelt om succesvol in te spelen op de snel veranderende consumentenvoorkeuren.
Maar zelfs ondanks zo’n grote veelzijdigheid en een afwijking van de traditionele mechanismen voor het runnen van een bedrijf, heeft elke startup een duidelijk gedefinieerde strategie en businessmodel nodig. Maar wat als een aanvankelijk aantrekkelijk actieplan blijkt te falen?
Met hulp komt pivoteren, dat is fundamenteel het veranderen van de richting van een bedrijf, waardoor echte kansen ontstaan om met opkomende uitdagingen succesvol om te gaan. Pivoteren stelt je in staat om de noodzakelijke strategische veranderingen aan te brengen terwijl je trouw blijft aan de oorspronkelijke doelen en visie van de startup.
Het succes van een startup hangt grotendeels af van het businessmodel zelf. Naast echte winsten voor de oprichters van de startup, moet het ook tastbare voordelen voor klanten opleveren. Door je in staat te stellen je te concentreren op goed geselecteerde marktsegmenten en de meest effectieve verkoopkanalen, biedt een goed functionerend businessmodel je de kans om mensen te bereiken die op zoek zijn naar de ‘perfecte’ producten.
Het vinden van een geschikt businessmodel is echter niet altijd meteen zo eenvoudig. Soms moeten beginnende ondernemers eerst verschillende praktijken uitproberen om uiteindelijk te zien welke oplossing de beste optie is voor de groei van hun bedrijf. Het is moeilijk om een universeel moment duidelijk te identificeren om te beginnen met pivoteren, aangezien elk bedrijf zijn eigen unieke geschiedenis en individuele doelen heeft.
Bij het zoeken naar het juiste moment om je strategie te veranderen, is het cruciaal om de behoeften van je klanten, de zakelijke omgeving en de structuur van je bedrijfsactiviteit grondig te analyseren. Maar zelfs ondanks zo’n grote diversiteit aan bedrijven, is het mogelijk om omstandigheden te identificeren die kunnen signaleren dat er behoefte is aan veranderingen.
Het eerste aspect om naar te kijken is de algehele klanttevredenheid met je product. Als na de lancering van het product blijkt dat consumenten aandacht besteden aan volledig andere kenmerken van het product dan aanvankelijk bedoeld, en ze de basisfunctionaliteit ervan niet herkennen, is het tijd om je bedrijfsstrategie te heroverwegen.
Op dit punt is het goed om te onthouden dat het product vooral voor klanten is gemaakt. Daarom is het noodzakelijk om aandachtig naar hun meningen te luisteren en deze te beschouwen als waardevolle tips om het aanbod te verbeteren.
Pivoteren blijkt nuttig te zijn wanneer initiële plannen, wanneer geconfronteerd met zakelijke realiteiten, ineffectief blijken te zijn om een startup bevredigende winsten en een sterke positie onder zijn concurrenten te geven. Daarom vereist het runnen van een startup dat ondernemers constant alert blijven om klaar te zijn om hun bedrijf te pivoteren wanneer dat nodig is, wat de meest effectieve oplossing kan zijn.
Een slechte product-markt fit, moeilijkheden bij het bereiken van eerder gestelde doelen of een verhelderende confrontatie met de harde realiteit zijn factoren die ondernemers motiveren om te beginnen met pivoteren. Afhankelijk van de bron en specificiteit van het probleem waarmee ze worden geconfronteerd, kunnen de volgende soorten pivoteren worden onderscheiden:
Het is de moeite waard op te merken dat niet elke verandering in het bedrijfsleven onmiddellijk moet worden gelijkgesteld aan een pivot. Kleine veranderingen die verband houden met dagelijkse activiteiten, zoals het uitvoeren van nieuwe campagnes, het uitbreiden van het team, het veranderen van kantoorlocaties, het bijwerken van prijzen van producten en diensten of het opbouwen van je portfolio zijn natuurlijke verbeteringen die ervoor zorgen dat je startup goed functioneert en groeit.
Aan de andere kant kan een pivot niet worden begrepen als een algemene verandering, waarbij een bestaande onderneming volledig uit de zakenwereld wordt verwijderd. Wanneer de aangebrachte veranderingen zo radicaal zijn dat ze leiden tot een volledige rebranding en de geboorte van een geheel nieuw bedrijf met zich meebrengen, wordt dit aangeduid als het opnieuw starten van een bedrijf.
Het opzetten van een startup vereist grote waakzaamheid en flexibiliteit, wat het gemakkelijker maakt om sterk te blijven in een zeer dynamische markt. Beginnende ondernemers moeten zich ervan bewust zijn dat zelfs het beste ontworpen plan, wanneer geconfronteerd met de onvoorspelbare zakelijke realiteiten, enige verbeteringen kan vereisen, en daar zal pivoteren bij helpen.
Lees ook: 10 vragen om te stellen voordat je een product gaat verkopen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…
Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…
Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…
Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…
Digitale financiële administratie en online boekhouding zijn steeds populairder geworden in het bedrijfsleven. Volgens een…