Elke startup heeft zijn unieke idee en de juiste manier nodig om het op de markt te brengen. Maar zijn de initiële zakelijke beslissingen altijd de beste optie voor de ontwikkeling van uw onderneming? Zoals het blijkt, kan een risicovolle verandering soms ervoor zorgen dat uw bedrijf zijn piekprestaties bereikt. Wat is pivoteren in het bedrijfsleven? Lees ons artikel en leer meer.

Soorten startup pivots – inhoudsopgave:

  1. De waarheid over een startup pivot
  2. Wanneer moet je een startup bedrijf pivoteren?
  3. Soorten startup pivots
  4. Is het een pivot?
  5. Samenvatting

De waarheid over een startup pivot

Een van de basiskenmerken die alle startups onderscheiden is grote onzekerheid. Dit dwingt startups om bijzonder waakzaam en zeer flexibel te zijn in hun bedrijfsvoering, wat hen in staat stelt om succesvol in te spelen op de snel veranderende consumentenvoorkeuren.

Maar zelfs ondanks zo’n grote veelzijdigheid en een afwijking van de traditionele mechanismen voor het runnen van een bedrijf, heeft elke startup een duidelijk gedefinieerde strategie en businessmodel nodig. Maar wat als een aanvankelijk aantrekkelijk actieplan blijkt te falen?

Met hulp komt pivoteren, dat is fundamenteel het veranderen van de richting van een bedrijf, waardoor echte kansen ontstaan om met opkomende uitdagingen succesvol om te gaan. Pivoteren stelt je in staat om de noodzakelijke strategische veranderingen aan te brengen terwijl je trouw blijft aan de oorspronkelijke doelen en visie van de startup.

pivoting in business

Wanneer moet je een startup bedrijf pivoteren?

Het succes van een startup hangt grotendeels af van het businessmodel zelf. Naast echte winsten voor de oprichters van de startup, moet het ook tastbare voordelen voor klanten opleveren. Door je in staat te stellen je te concentreren op goed geselecteerde marktsegmenten en de meest effectieve verkoopkanalen, biedt een goed functionerend businessmodel je de kans om mensen te bereiken die op zoek zijn naar de ‘perfecte’ producten.

Het vinden van een geschikt businessmodel is echter niet altijd meteen zo eenvoudig. Soms moeten beginnende ondernemers eerst verschillende praktijken uitproberen om uiteindelijk te zien welke oplossing de beste optie is voor de groei van hun bedrijf. Het is moeilijk om een universeel moment duidelijk te identificeren om te beginnen met pivoteren, aangezien elk bedrijf zijn eigen unieke geschiedenis en individuele doelen heeft.

Bij het zoeken naar het juiste moment om je strategie te veranderen, is het cruciaal om de behoeften van je klanten, de zakelijke omgeving en de structuur van je bedrijfsactiviteit grondig te analyseren. Maar zelfs ondanks zo’n grote diversiteit aan bedrijven, is het mogelijk om omstandigheden te identificeren die kunnen signaleren dat er behoefte is aan veranderingen.

Het eerste aspect om naar te kijken is de algehele klanttevredenheid met je product. Als na de lancering van het product blijkt dat consumenten aandacht besteden aan volledig andere kenmerken van het product dan aanvankelijk bedoeld, en ze de basisfunctionaliteit ervan niet herkennen, is het tijd om je bedrijfsstrategie te heroverwegen.

Op dit punt is het goed om te onthouden dat het product vooral voor klanten is gemaakt. Daarom is het noodzakelijk om aandachtig naar hun meningen te luisteren en deze te beschouwen als waardevolle tips om het aanbod te verbeteren.

Pivoteren blijkt nuttig te zijn wanneer initiële plannen, wanneer geconfronteerd met zakelijke realiteiten, ineffectief blijken te zijn om een startup bevredigende winsten en een sterke positie onder zijn concurrenten te geven. Daarom vereist het runnen van een startup dat ondernemers constant alert blijven om klaar te zijn om hun bedrijf te pivoteren wanneer dat nodig is, wat de meest effectieve oplossing kan zijn.

Soorten startup pivots

Een slechte product-markt fit, moeilijkheden bij het bereiken van eerder gestelde doelen of een verhelderende confrontatie met de harde realiteit zijn factoren die ondernemers motiveren om te beginnen met pivoteren. Afhankelijk van de bron en specificiteit van het probleem waarmee ze worden geconfronteerd, kunnen de volgende soorten pivoteren worden onderscheiden:

  • Channel pivot – dit heeft te maken met veranderingen met betrekking tot verkoopkanalen. Bijvoorbeeld, het verplaatsen van verkopen naar het internet of het toevoegen van nieuwe verkoopkanalen aan je e-commerce groeistrategie.
  • Zoom-in pivot – dit gaat over het focussen op één aspect van het product, waarbij de verbetering van andere kenmerken enigszins op de achtergrond komt. In zo’n situatie wordt wat eerder als een enkele functie van het product werd beschouwd, het hele product.
  • Zoom-out pivot – dit is het tegenovergestelde van de zoom-in pivot, de startup richt zich op het uitbreiden van de functionaliteit van het vrijgegeven product totdat het een voldoende aantrekkelijke vorm voor de doelgroep bereikt.
  • Customer segment pivot – verwijst naar de situatie wanneer je aanbod een andere consumentengroep bereikt dan je aanvankelijk verwachtte. Ondernemers moeten dan alle moeite doen om efficiënt gegevens over de nieuwe doelgroep bij te werken en de hele strategie dienovereenkomstig aan te passen.
  • Technology pivot – dit gebeurt wanneer je de technologie verandert waarop je product is gebouwd.
  • Customer need pivot – deze pivot is nodig wanneer je product het juiste probleem van de klant niet oplost en je je moet concentreren op een ander probleem dat het waard is om op te lossen.

Is het een pivot?

Het is de moeite waard op te merken dat niet elke verandering in het bedrijfsleven onmiddellijk moet worden gelijkgesteld aan een pivot. Kleine veranderingen die verband houden met dagelijkse activiteiten, zoals het uitvoeren van nieuwe campagnes, het uitbreiden van het team, het veranderen van kantoorlocaties, het bijwerken van prijzen van producten en diensten of het opbouwen van je portfolio zijn natuurlijke verbeteringen die ervoor zorgen dat je startup goed functioneert en groeit.

Aan de andere kant kan een pivot niet worden begrepen als een algemene verandering, waarbij een bestaande onderneming volledig uit de zakenwereld wordt verwijderd. Wanneer de aangebrachte veranderingen zo radicaal zijn dat ze leiden tot een volledige rebranding en de geboorte van een geheel nieuw bedrijf met zich meebrengen, wordt dit aangeduid als het opnieuw starten van een bedrijf.

Samenvatting

Het opzetten van een startup vereist grote waakzaamheid en flexibiliteit, wat het gemakkelijker maakt om sterk te blijven in een zeer dynamische markt. Beginnende ondernemers moeten zich ervan bewust zijn dat zelfs het beste ontworpen plan, wanneer geconfronteerd met de onvoorspelbare zakelijke realiteiten, enige verbeteringen kan vereisen, en daar zal pivoteren bij helpen.

Lees ook: 10 vragen om te stellen voordat je een product gaat verkopen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

The most important questions

  1. Wat is pivoteren in het bedrijfsleven?

    Pivoteren verandert fundamenteel de richting van een bedrijf, waardoor er echte kansen ontstaan om op succesvolle wijze opkomende uitdagingen te overwinnen.

  2. Wanneer moet je een startup bedrijf omturnen?

    Pivoteren blijkt nuttig te zijn wanneer de oorspronkelijke plannen, geconfronteerd met de zakelijke realiteit, ineffectief blijken te zijn om een startup bevredigende winsten en een sterke positie ten opzichte van zijn concurrenten te geven.

  3. Wat is geen pivot?

    Een pivot mag niet worden gelijkgesteld aan kleine verbeteringen die uw startup in staat stellen om natuurlijk te opereren en te groeien. Een pivot kan niet worden begrepen als een algemene verandering, waarbij een bestaande onderneming volledig uit de zakenwereld wordt verwijderd. Wanneer de aangebrachte veranderingen zo radicaal zijn dat ze leiden tot een volledige rebranding en de geboorte van een geheel nieuw bedrijf met zich meebrengen, wordt dit aangeduid als het opnieuw starten van een bedrijf.