Een van de gebieden van de dagelijkse operaties van een bedrijf die de grootste hoeveelheid middelen – zowel tijd als geld – verbruikt, is ongetwijfeld de werving van nieuwe medewerkers. Bovendien kun je nooit zeker zijn dat de persoon die is aangenomen zich in de functie zal bewijzen en ervoor zal kiezen om op lange termijn bij het bedrijf te blijven, tot tevredenheid van beide partijen. Om de kans op een dergelijk resultaat te vergroten, wenden bedrijven in verschillende sectoren zich tot geavanceerde wervingsmethoden. Bijzonder populair onder hen is de zogenaamde STAR-methode (of competentie-interview). Hieronder leggen we uit hoe deze techniek kan worden gebruikt om interviews af te nemen.
De STAR-methode wordt het vaakst genoemd voor kandidaten voor wie een interview een bron van grote stress kan zijn – het begeleidt hoe ze hun antwoorden op de vragen van recruiters moeten opbouwen om hun beste kant te laten zien. Tenslotte heeft een HR-professional of hiring manager meer nodig dan droge “ja” of “nee” antwoorden om een persoon voldoende te leren kennen en te evalueren. STAR is dus een acroniem voor de vier elementen die belangrijk zijn voor de recruiter – Situatie, Taak, Actie en Resultaat. Om deze methode toe te passen, vraag je de kandidaat om uit te weiden over de volgende punten:
De STAR-techniek stelt de recruiter in staat om zowel harde (kennis, ervaring, vaardigheden) als zachte (interpersoonlijk, werken onder druk, zichzelf in de tijd beheren, enz.) vaardigheden effectief te beoordelen, waardoor het mogelijk is om het volledige potentieel van de kandidaat te ontdekken. De STAR-methode omvat vier categorieën van vragen die een referentiekader bieden voor het verkrijgen van de beoordeling. Deze hebben betrekking op de werkervaring van de kandidaten, het erkennen van de aard van de uitgevoerde taken (wat verificatie van harde competenties mogelijk maakt), de ondernomen acties (waarbij zachte vaardigheden zeker evident zullen zijn) en de geleverde resultaten.
Bijzonder belangrijk voor de recruiter is het laatst genoemde element, aangezien dit op de een of andere manier aangeeft welke resultaten de werknemer voor het bedrijf kan opleveren. Zo krijgt men een voorproefje van alle vaardigheden van de kandidaat, wat de uitgevoerde processen aanzienlijk verbetert.
Het toepassen van de hierboven beschreven methode stelt je in staat om zowel harde als zachte competenties te controleren – echter, het is van cruciaal belang dat je na het stellen van de eerste vraag verdere vragen stelt die verband houden met moeilijkheden, ondernomen acties of resultaten. Welke vragen je stelt, hangt voornamelijk af van de functie waarvoor de kandidaat solliciteert (vooral met betrekking tot harde kennis) of het niveau (rang versus management). De volgende zijn echter de meest voorkomende, algemene vragen die het waard zijn om te stellen als “basislijn” en die de STAR-methode kunnen gebruiken:
De belangrijkste kenmerken die de arbeidsmarkt van vandaag onderscheiden, zijn ongetwijfeld hoge concurrentie (bedrijven overtreffen elkaar in het uitvoeren van activiteiten om kandidaten aan te trekken), de moeilijkheid om top talent aan te trekken, en wervingsprocessen die een groot deel van de middelen (tijd en geld) verbruiken. Om deze reden wenden bedrijven in verschillende sectoren zich tot geavanceerde wervingsmethoden – zoals de STAR-methode – om ervoor te zorgen dat de beste persoon voor de functie wordt aangenomen. Als je de wervingsprocessen van je bedrijf wilt verbeteren, grijp dan naar deze specifieke ondervragingstechniek. Je zult snel zien dat een goed gestelde vraag de basis is van een effectief interview.
Lees ook: Top 4 digitale werkplektrends om in 2023 in de gaten te houden
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…